Trädfällning (arborist)

Billig Brytrulle?

91 inlägg 40970 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248561 Vad har man den till, skarvning?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248564
herjman skrev:Vad har man den till, skarvning?

Om wiren i vinschen blir för kort så sätter du grodan i kroken. Sen anbringar du en förlängningswire/ lina i trädet, förlängningen anbringar du i den öppningsbara grodan. Ju hårdare du drar i vinschen, desto hårdare nyper grodan om förlängningswiren/ linan. Grodan utgör ingen säker förankring så som en låsbar krok, å andra sidan har jag aldrig varit med om att grodan fallerat. Wire tillsammans med spänngroda utgör ett snabbt och smidigt skarvsystem. Använder du enbart lina finns egentligen ingen anledning att använda groda trots att den fungerar med vissa linor, den är som sagt användbar till wire som ju inte går att slå en knop på. Spänngrodor finns i flera storlekar, den lilla kostar strax under 1000 kronor, de större kostar ju några SPÄNN.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248573 Satan i gatan va dyra alla såna här arboristsaker är!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248586
herjman skrev:Satan i gatan va dyra alla såna här arboristsaker är!
Inte är det några "arboristsaker", det är utrustning som används vid linjearbete :wink:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huskyman  
#248944
herjman skrev:Satan i gatan va dyra alla såna här arboristsaker är!

Prata inte om det. Min fru är upprörd över alla fina inköp jag gör. Senast mina nya Tecnical Extreme huggarbraller från H-qvarna. 3800 spänn. Då vår det lite dålig stämning runt matbordet. Men vafasen, jag ser det som min egen julklapp i förtid. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248993
Huskyman skrev:
herjman skrev:Satan i gatan va dyra alla såna här arboristsaker är!

Prata inte om det. Min fru är upprörd över alla fina inköp jag gör. Senast mina nya Tecnical Extreme huggarbraller från H-qvarna. 3800 spänn. Då vår det lite dålig stämning runt matbordet. Men vafasen, jag ser det som min egen julklapp i förtid. :lol:



Hehe kan tänka mig det! Såna dyra impulsköp törs jag inte göra :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#248995 Nej, inte om man inte kann låtsas som man hatt sakorna länge. Frun: "Men vad är det där? Ser ut som nya huggarbrallor!" Gubben: "Vad tusan, kärring. dom där köpte jag två år tilbaks och har inte hunnit använda dom före nu!" Har en kompis som tror att frun går på slikt, men hon gör det ej!

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#249001
JensSkoog skrev:Nej, inte om man inte kann låtsas som man hatt sakorna länge. Frun: "Men vad är det där? Ser ut som nya huggarbrallor!" Gubben: "Vad tusan, kärring. dom där köpte jag två år tilbaks och har inte hunnit använda dom före nu!" Har en kompis som tror att frun går på slikt, men hon gör det ej!
:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#249004
Huskyman skrev:
herjman skrev:Satan i gatan va dyra alla såna här arboristsaker är!

Prata inte om det. Min fru är upprörd över alla fina inköp jag gör. Senast mina nya Tecnical Extreme huggarbraller från H-qvarna. 3800 spänn. Då vår det lite dålig stämning runt matbordet. Men vafasen, jag ser det som min egen julklapp i förtid. :lol:

Trist.. :sad: jag har det allt bra då. :smile: Jag kom en gång i mitten på nittiotalet hem med en ny dyklampa som jag varit och inhandlat, vad har du där sa sambon ? Jo, det är en ny dyklampa. Oj !! Den ser dyr ut, vad gav du för den då ? Eeeeh, jo den kostade runt sex, sa jag. Vaaaa !! Sexhundra för den där !!?? Eeeeh nej älskling, den kostade : SEX TUSEN.. :surp: :surp: Oj, oj, oj, sex tusen !! Ja, ja, det är viktigt med kvalité när du dyker, så det var det väl värt.. :surp: :surp: :surp: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257757
anersimyra skrev:Sedär !! Nu hittade jag vad en Hagebber är för något, det är samma som t.e.x Tirfor. Helt klart de bästa spakblocken som finns. Det minsta med t.e.x 30 meter wire är ett smidigt litet block, dock rätt lätt att knäcka överlastskyddet på. Med 1500 kilos varianten börjar dragkraften bli rejäl, 1500 kilo på ett Habegger eller Tirfor är något helt annat än 1500 kilo på t.e.x ett Ardenner. Skaffar man konto hos Bedsab köper man dessa spakblock för strax över halva priset jämfört med många andra, då Bedsab är storleverantör till andra handlare.


Jag har en Ardenner. Den är väl sådär. :oops:

Är detta samma som Bedsabs LT 8/16/32? Är på våg att beställa det gula kastblocket du tipsade om,. något annat när jag ändå är inloggad? ;)

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Skogstinsen  
#257979 Jag använder oxå ardenner, han väger 1200 kg.
:wink:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#257985
Skogstinsen skrev:Jag använder oxå ardenner, han väger 1200 kg.
:wink:

Kör du med häst???

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

axwell  
#258012
Skogstinsen skrev:Jag använder oxå ardenner, han väger 1200 kg.
:wink:


Det låter som en sällsynt kraftig häst eller som en liten maskin :wink:

Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

Skogstinsen  
#258213 Jag kör med häst. Jag har 3st ardenner hästar 2 ston och en hingst. Drog upp en 4 wd syncro pickup(full flaket i verktyg) som stod slätt med underredet i leran i höstas. :wink:

Kolla brabant hästar den kan väga 1800kg och kanske lite till!

Jag har några bilder på min dåvarande häst inlagt här på skogsforum

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#258216 Varhen finner jag dom bilderna? Undrar hur dom duger i skogen om det är brant och stenigt terreng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).