Motorsåg och handhållet

Slipa motorsågskedja

28 inlägg 51496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248979
mghg skrev:Observera att det är olika filmallar till kedjor med spårvidd 1,3 mm respektive 1,5 mm.

Nja, det är väl snarare kedjetypen som kräver olika filmallar. 95VP/H30 har 1,3 mm spår och 21BP/H25 1,5 mm spår och olika filmallar, men det finns även 20BP som har 1,3 mm spår men samma mall som 21BP. Sen finns det även 20LP/21LP som det inte finns någon filmall till vad jag vet, däremot till 73LP/H42 med 1,6 mm spår. Filmallar till Stihlkedjor har jag dålig koll på, de kör jag i slipmaskinen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

mghg  
#249065
th skrev:
mghg skrev:Observera att det är olika filmallar till kedjor med spårvidd 1,3 mm respektive 1,5 mm.

Nja, det är väl snarare kedjetypen som kräver olika filmallar. 95VP/H30 har 1,3 mm spår och 21BP/H25 1,5 mm spår och olika filmallar, men det finns även 20BP som har 1,3 mm spår men samma mall som 21BP. Sen finns det även 20LP/21LP som det inte finns någon filmall till vad jag vet, däremot till 73LP/H42 med 1,6 mm spår. Filmallar till Stihlkedjor har jag dålig koll på, de kör jag i slipmaskinen.

Det viktiga - och där antar jag att vi är överens - är att det finns olika typer av filmallar för 0.325-kedjor och att man skall använda den mall som passar sin kedjetyp. Använder man fel mall så sitter mallen ostadigt eller så får man inte ner mallen på kedjan, i båda fallen blir det inte någon bra filning.

Jag är ingen expert på olika kedjetyper, jag brukar bara gå till min återförsäljare och be om 1,5 mm från Oregon och då har det blivit 21BP. :wink:

Ibland använder jag en Stihl-såg med 0.325-kedja från Stihl och till den använder jag en multifil från Stihl som fungerar väldigt bra vid samtidig filning av tänder och ryttare. Stihl har även en egen typ av rullfilmall som lär vara bra, men som jag själv inte prövat.

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249129 Det som i bunn og grunn er innteresangt er kor fort kapper den kjeda ein selv har filt i forhold til ei ny, med samme høgd på rytter, meiner Mange skreiv kva han greide men kan ikkje ta det igjen, ligg vel i ein tråd her på forumet.

Kjeda må selvsagt holde på skarpan, ellers er det uinteresangt.
Eg har nok også hevda at kjeda mi kapper så og så fort men for at sammenligninga skal vera reell så bør vel høgd på rytter vera lik, det er fort å gløyma.

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275986 Någon annan än jag som upplever att det "tar" mer när man filar åt ena hållet än åt det andra? För min del så tar det mest när svärdet är längs bort från mig jämfört med när det är närmast. Konstigt eller helt att förvänta?

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

totte  
#275989 Du vänder alltså sågen med svärdet mot dig när du tar andra sidan. Det hänger nog på att filföringen blir helt olika i de två fallen. Om jag filar sågen ute så har jag alltid svärdet pekande från mig och byter hand.

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

alias  
#275991
totte skrev:Du vänder alltså sågen med svärdet mot dig när du tar andra sidan. Det hänger nog på att filföringen blir helt olika i de två fallen. Om jag filar sågen ute så har jag alltid svärdet pekande från mig och byter hand.


Skulle man fila med "fel" hand så skulle man troligen peta ut ögonen på sig själv av misstag - även en svårt stensågad kedja skulle inte bli tillstymmelsen till vassare efter en behandling med vänsterhanden.

MVH
Alias, som är extremt högerhänt (ej att förväxla med högerextremist :lol: )

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

tallen100  
#276004
alias skrev:
totte skrev:Du vänder alltså sågen med svärdet mot dig när du tar andra sidan. Det hänger nog på att filföringen blir helt olika i de två fallen. Om jag filar sågen ute så har jag alltid svärdet pekande från mig och byter hand.


Skulle man fila med "fel" hand så skulle man troligen peta ut ögonen på sig själv av misstag - även en svårt stensågad kedja skulle inte bli tillstymmelsen till vassare efter en behandling med vänsterhanden.

MVH
Alias, som är extremt högerhänt (ej att förväxla med högerextremist :lol: )

En vanesak bara, har alltid filat med både höger och vänster hand, och skulle nog inte göra på något annat sätt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

totte  
#276006 Jo, det går åt en del träning, lärde mig det för länge sen när jag filade kedjor på löpande band åt beredskapslaget jag basade för. Gjorde ett överslag en gång på sammanlagd längd kedjor jag filade då minst 3 kilometer.

Användarvisningsbild

Re: Fila sågkedja

JörgenO  
#276066
Uvskogen skrev:Någon annan än jag som upplever att det "tar" mer när man filar åt ena hållet än åt det andra? För min del så tar det mest när svärdet är längs bort från mig jämfört med när det är närmast. Konstigt eller helt att förvänta?


Tiden mellan jag tog A o B- kortet (ca 6m) så filade jag betydligt mer än jag sågade. När min lärare sen provade min såg kände han direkt att den drog åt ena hållet.

Anledningen var att så som mitt skruvstäd var monterat i garaget hade jag mycket bättre arbetsställning när jag filade vänstertänderna än höger så den sidan var mycket vassare och gjorde kedjan konstig o svårstyrd.

Jag har fortfarande inte ordnat till det bra i garaget (förutom att jag köpt en bra lampa/förstoringsglas efter tips i en annan tråd) men jag har köpt en liten skruvtving som fastnar på stubbar i skogen och där försöker jag öva på att behandla alla tänder lika.

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

Homo abies  
#276097 om man har rätt vinklar på tänderna men märker att ena sidans tänder är kortare än den andra trots att man filat lika mycket på båda sidor beror det på att som redan påpekats man nog är starkare i den ena riktningen. Jag har löst det så att jag tar ett extra tag på "högertänderna" varje eller varannan gång då håller sig tänderna lika långa ända till slutet..

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276162 Om ni leser tråden "Bilder på filning" og prøver å file med sverdet vertikalt som Magnus beskriver så elimeneres problemet med venstre hånds filing. Når man får taket på det går det både snabt og blir bra.

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

ÅsaNisse  
#276195 Jag fick lära mig en sak den hårda vägen när jag fick ärva skog och såg utan kunskaper. Det var att se till att svärdet inte har slitkanter för då kvittar det hur bra kedja du har så slutar det att skära mär du kommer genom barken.

Avatar Fallback

Re: Fila sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276225
Rank skrev:Om ni leser tråden "Bilder på filning" og prøver å file med sverdet vertikalt som Magnus beskriver så elimeneres problemet med venstre hånds filing. Når man får taket på det går det både snabt og blir bra.

Dersom sverdet står fast i skruvstød så må ein vel fila med begge hender, vel. Men dersom sverdet står på saga så kan ein fila med berre høgre handa, dette gjeld når sverdet er vertikalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).