Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48378 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248020 de skulle ju varit bra om de fungerat då dom spår att de ska komma så mycke snö i vinter. De ska komma redan imorgon 2-3dm...

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248284 några som har några bra och snabba tips på å få gnistan tillbaks på slungan ?
har fått två dm snö nu som måste bort så de är bråttom nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#248289 Tror vi har gått igenom allt. Eftersom du inte vill lägga några pengar på den så är en brytarlös spole inte ett alternativ och jag kan inte komma på något mer som jag inte sagt innan, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248319 Det är ett mirakel. Den startar å går. Men den går bara på choken, fort man trycker ur den så går den upp på full varv å sen tvär dör. Det måste väl va förgasarjustering som behövs va ? vad är grund inställningen ?
Eller är det något annat ?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#248322 Antingen skräp i förgasaren så den bara får nog med bränsle på choken, eller justering.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248325 förgasaren+tank rengjorda nyligen. Prova å rykte choken ut å in, tänkte de kanske skulle rycka loss något men de blev ingen skillnad. Vad är grund inställningen på förgasaren ?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#248326 Tja skruva in å räkna varven så du vet, sen skruva ut ca 3/4 varv å prova därifrån...

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248329 men de jävliga e ju att jag måste starta han på choke å sen försiktigt stänga den å snabbt justera...

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

JensSkoog  
#248338 Nu blev det här spännande! Gissar att den där snöslungan är en hona! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

axwell  
#248342
JensSkoog skrev:Nu blev det här spännande! Gissar att den där snöslungan är en hona! :mrgreen:


"Det var hondan va´Hondorna går" sa dom i Skåne en gång när japsen var på ingång.
Nä, det måste vara en hynda, en Honda skulle redan ha slängt iväg snö all världens väg.

Skruva in skruven tills det tar stopp, försiktigt sista biten, skruva ut 3/4-1 varv.
Provstarta med choken ute och förhoppningsvis tjuvstannar den inte när du långsamt släpper på choken.
Skruva ut ett halv varv till om det misslyckas med det första försöket.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248397 Okej får testa de imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#248447 Grundinställning för nålventilen 1 - 1,5 varv ut.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248881 Funderar om de kan va regulatorfjädern som kan ha blivit lite för hårt spänd då jag korta den lite. Vad tror ni om de ? byter jag den så bör de väl fungera. eller ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#248906 Tror inte det. Regulatorn funkar så att du spänner fjädern med gasreglaget och då öppnar det fullt. Sen försöker regulatorn hålla emot hårdare ju högre varv tills den hittar balansen. Så hårdare spänd fjäder skulle snarare öka varvet.

Nä du har nog fått nån goja i munstycket i alla fall, behövs bara att det fanns nåt lite korn i sugröret eller så så kan det vara kört. Och du har provat att justera nålventilen?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248911 men blir fjädern kortare så blir ju varvet högre..?

har provat å små justera lite. men är inge bra på de...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).