Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Traktor med huggarvagn eller miniskotare

22 inlägg 20363 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

husqvarna_med_sthil  
#248874 Jag skulle välja vagn och vinschkran till atv om jag vore i din situation. Inte så dyrt och gör jobbet. Jag har kört ut drygt de mängder du pratar om idag, liknande avstånd med en traktor och ett vajerspel. Du får kanske inte med lika mycket men det låter som du har bättre förhållanden än mig så det borde ju fungera. Notera att jag inte har vare sig atv eller skotat med någon utan tänker på de mängder man får med sig och hur samt att du har en atv redan.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248886 Traktor med huggarvagn eller miniskotare eller atv med vagn, alla har sina för och nackdelar. Stod i samma situation som du för några år sedan. Det finns inte bara ett svar på den frågan. Vad som passar bäst beror på flera saker såsom; vilken terräng han man? är det bergigt/stora sidlutningar? är det hård/mjuk mark? är det storblockigt? hur långa skotningsavstånd är det? bor man på fastigheten eller har man många mil dit? är det ett skifte eller har man flera utspritt? hur mycket tid kan du lägga på denna hobby? hur många m3 tänker man köra fram per år?

För mig blev det en vimek 620 för att den går att ta på en kärra efter bilen och det är värdefullt för mig just nu då jag bor i stan och har flera skiften. Men innan jag bestämde mig var jag helt inne på en traktor med huggarvagn vilket jag tror är det bästa om man bara har ett skifte och kanske bor nära.

Sedan är det förstås mycket pengar man investerar för en hobby. Tycker man ska tänka såsom när man köper aktier, satsa inte mer pengar på din maskin än vad du kan klara dig utan även om den såklart har ett restvärde (det har inte aktier).

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

husqvarna_med_sthil  
#248893 Vettigt skrivet OAS-forest . En hobby kan bli ett jobbigt tvång om pengar måste in för att utrustningen ska betala sig osv.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Remomannen  
#248937 Bra synpunkter. Har ett stort skifte som man kan säga att jag bor mitt i. En liten del skog rakt in på knuten. Större delen ligger dock 400 meter bort. Sen har jag ett litet skifte som ligger kilometern bort, mellan mig och den ligger en kraftigt trafikerad motortrafikled och en golfbana.

Det är förhållandevis snäll terräng. Kruxet är väl när det kommit massor med snö. Å andra sidan kan det här i Stockholmstrakten vara snöfritt också.

Har väl nästan bestämt mig för en vagn till atv-n. Ska nu bara hitta nån lämplig billig o bra. Tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Qkeeper  
#248940 Brukar titt som tätt dyka upp begagnade carlmans och thule med vajerkran för 13-20k. Så länge du håller dig till något av de större märkena så. Kranman, Avestavagnen, Thule, Carlmans, Leja osv.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249007
Remomannen skrev:Riset måste jag oftast frakta bort. Där jag röjt mycket nu är i holmar i hästhagar. och i områden nära promenad/ridstigar osv. Så det kan inte ligga kvar - blir inte populärt annars. Grotet har jag tänkt sälja sen.

Området ligger i Stor-Stockholm, och här vill man att det ska se ut som i sagoskogar.


"man"? Om DU vill att de skall se renstädat ut, städa då gärna. Men inte för att NÅGON ANNAN tycker det.

Det ska vara lättpromenerat och rent. Men hur tjocka kvistar kan man låta ligga? Har bl.a. röjt upp en massa hassel som ju ibland är uppåt 10cm tjocka, och flera meter höga. Inte kan man väl låta sånt ligga?


Varför inte? Om några år är det ingen som tänker på det. Skogsskydsskäl finns för att städa bort grova tall- o granstammar (ca >10 cm) om det är mycket.

Om det är någon som gnäller, säg att det är av miljöskäl för att skapa mer död ved.

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn eller miniskotare

JonnyiBullaren  
#512312
husqvarna_med_sthil skrev:Jag skulle välja vagn och vinschkran till atv om jag vore i din situation. Inte så dyrt och gör jobbet. Jag har kört ut drygt de mängder du pratar om idag, liknande avstånd med en traktor och ett vajerspel. Du får kanske inte med lika mycket men det låter som du har bättre förhållanden än mig så det borde ju fungera. Notera att jag inte har vare sig atv eller skotat med någon utan tänker på de mängder man får med sig och hur samt att du har en atv redan.
Resonerar ungefär likadant. Har en atv med boggiekärra för småpinnarna som går till egen brännved. Men det riktiga jobbet i skogen gör jag med en gammal volvo bm 430 och en nästan utsliten väse wirekran med hydraulsväng. Ekipaget kör ut 25-50 lösmeter årligen, med något års topp på runt 100.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).