Traktorn i skogen

timmergrip till frontlastaren

36 inlägg 25936 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#248580 Nu har jag hunnit prova lite skarpt läge och som vanligt stämmer teori och verklighet inte alltid så bra tillsammans. Det fungerar bra att lasta vagnen men är besvärligare att lasta av pga stockarna ligger om lott på timmervagnen och det betyder att det blir väldigt precist att sticka in gafflarna mellan dem.

Mitt första lass gick på snedden rejält, blev riktigt orolig. En full vagn är också betydligt tyngre än jag trodde och fick lyfta bort lite timmer för att våga köra sista biten, traktorn ringlar sig. Detta blir ganska krångligt eftersom jag måste bort med vagnen från traktorn och ha utrymme för att kunna flankera med traktorn. Har även en skarp kurva ut på bilvägen där en testkörning med tom vagn gick bra men lastad blev det riktigt snett, igen med ena boggieparet pekande mot horisonten. (vagnen genar)

Nu är det snö och sträckan att köra stockarna är en par hundra meter. Inser att det kommer gå betydligt fortare att köra 7 st i stöten efter spelet och köra fler gånger istället och lägga på vältan med gafflarna eftersom jag lätt och ledigt kan komma åt från sidan.

Har förbannat min bristande vana och okunskap idag men jag tar det som lärotid, ingenting är sönderkört iaf, bara att det gått långsamt i onödan pga av feltänk.

Imorgon ska jag ta med kameran och fotografera samt filma gripen in action.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

axwell  
#248583
husqvarna_med_sthil skrev:att lasta vagnen men är besvärligare att lasta av pga stockarna ligger om lott på timmervagnen och det betyder att det blir väldigt precist att sticka in gafflarna mellan dem.


Förstår inte hur de ligger "om lott" på vagnen, har du inte fallande längd, ca 4,5 m i snitt?

Brukar göra iordning en urspårad stockbit så att den passar precis på bakre banken mellan stakarna. Då hamnar lasset lite högre och det blir lättare att sticka in gafflarna utan att hjulen blir i vägen.
Stockbiten brukar få sitta kvar, vänder oftast rotändan framåt, så förlusten av lastutrymme bak spelar sällan någon roll.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#248596 Fasen vet hur jag ska förklara men jo 4,5 i snitt fast mina är snarare styvt 5.

Alltså när jag ska ta i toppen av lasset på vagnen så kommer jag bara precis under den stocken innan gafflarna slår i mitten någonstans på nästa stocksida..den brevid som ligger lite olika i höjd, istället för att plocka från marken när man aldrig får stopp mot en stock och kan lätt tilta och backa undan tills man har den eller de man ska ha med sig på gafflarna.

Det sitter nog i ovana hos mig, behöver mera träning med gafflarna.

Jag filmar hur jag gör imorgon så blir det tydligare vad jag menar. Finns säkert en massa jag inte tänkt på osv. Har dessutom en timmervagn till hälften med timmer som ska lossas så det finns att filma på :)

Jag förstår hur du menar med stocken på banken, ingen dum ide, ger mera utrymme.

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmergrip till frontlastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248597 Man får nog lyfta lite och trixa med tilten för att få tag under nästa stock, borde gå med lämplig mängd våld.
Film/bilder är alltid uppskattat.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

Brickan  
#248694
husqvarna_med_sthil skrev:Har förbannat min bristande vana och okunskap idag men jag tar det som lärotid, ingenting är sönderkört iaf, bara att det gått långsamt i onödan pga av feltänk.
Jo tack, den känner jag igen. Också ny och trevar mig fram via lyckade och mindre lyckade försök och köp. Jag håller till bara någon enstaka mil söder om dig om jag förstått rätt var du är.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#248712 Ja jag tänker så här att bara man tar det tillräckligt lugnt så man har bästa chans att upptäcka att det eventuellt är på väg åt pepparn medan det fortfarande finns möjlighet att förhindra. Läsa på så man är hyfsat beredd på hur man ska försöka göra och har koll på hur det borde fungera i teorin.
Det går ju så jädra fort när det händer och olyckor resulterar ju lika fort i allvarliga skador.

Jag är ca 2 mil väster om Sundsvall.

Ja det är tilten man får jobba med. Jag upptäckte att om man lyfter tomt rejält och tiltar fram mycket så ser man gaffelspetsarna mycket bra och kan placera dem med bra precision och sedan sänka och tilta tillbaka och sakta fram så stocken får medlut mot ramen. Minsta lilla jag kommer in under och det inte finns annat i vägen kan jag sedan knuffa på med gripen och stocken är fångad :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).