Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Sven

41 inlägg 21504 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248259 I Kronoberg så verkar ju de kraftig överdrivit stormen, i vart fall den östra sidan. Blåser som det gjort den senaste veckan.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

jannee  
#248304 Södra Kalmar län.
Helt underbart väder, blåser rätt friskt + snön yr hit och dit. Underbart så till vida att jag har fullgoda skäl till att INTE gå ut.
Vad jag hitintills förstått ligger det där och var vindfälla, dock relativt lindrigt, än så länge i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

boksson  
#248318 Har nu varit ute och kontrollerat skadorna som omfattar ett tiotal spridda knäckta och omkullblåsta träd på ca 35ha. Men på vägen ut till skiftet (i nv skåne) så ser jag att Sven har tagit fler kubik och mer sammanhängande områden än vad Simone gjorde som mest tog spridda träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#248331 Här i Norge fick stormen inte namn, hörde jag. Var inte stark nog till det, men det blåste fruktansvärd i går och i natt! Tog en tur i skogen, och en enda gran var om kull, samt att täcket över lite ved jag har lagrat låg bredvid vedhögen.

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

boksson  
#248333 Lucky you!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#248337 Tog kraftigt i Skåne, hörer jag. Tråkigt.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

herjman  
#248365 Så här såg det ut idag i ett fint granbestånd i mellanskåne idag, tråkigt för ägaren men det drabbar ingen fattig iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

Zapfel  
#248407 10 vindfall rundt huset her i Skotbu på østlandet. En gigantisk rotvelt med 3 av dem bare cm fra lille stugan neri skogen. Ut med sag & traktor i morgen. Fram med Logosol tømmer-jiggen på søndag. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Lågbonitet  
#248431 Skogen klarade sig men alla fina träd i närheten av huset som man sparat för att de ska vara fina å se på ligger ner! Simone va som en sommarfis i jämförelse med denna! Sitter å gnället i norra Halland!

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Palakangas  
#248448 Här i Hälsingland skulle det vara totalt snökaos enligt radion när jag åkte från Mora på dagen. Lite snödrev mellan Bollnäs och Söderhamn, en dikeskörd efter E4 mot Hudiksvall och 25 cm kallsnö hemma på gården. Rätt normalt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#248482 Radio och tidning gör ordinari väder til katastrof nu för tiden, på samma sätt som dom gör fyra flåttbett til en epidemi!

Avatar Fallback

Re: Stormen Sven

Lindianerna  
#248494 I borås-trakterna blåste det bra!!
Va precis färdig med simone ställde till med (ca 50 m3sk) o så kom sven-jävel o förstörde allt!!
Har säkert 400 m3sk att slita med i vinter!! Blir mao inte ngt "riktigt" skogsarbete i år heller!! bara att fixa i ordning det stormarna ställer till med!

Men men... skulle aldrig vilja byta bort skogen iaf!! :)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

stegmaster  
#248503 Konstig det her med rotvälter/stormskog.
Her i Västra deler av Norge blir det nästan aldrig rotvältan som ni har i ôstre deler av Norge, samt i Sverige.
Riktig nog kan det blåsa ner nåt enskild träd, men inget allvarligare.
Senast det var riktig illa var efter en orkan i 1969, skador efter detta kan man fortfarandet se i skogen, då inget ryddades på den tiden. :???:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

JensSkoog  
#248505 Ett rotvält på grannhygget. Men det är typiskt här. Impediment, tjäla och vind som jobbar hela "rotplattan" loss. Är vell inte så mycket tjäla i väster!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Sven

land cruiser  
#248617 Var uppe i skogen och kollade i dag rör sig nog om ca 150 träd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).