Skördare

Problem Dasa 380C

7 inlägg 7002 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem Dasa 380C

nilaszettlin  
#248346 Är det någon som vet något om en gammal Dasa 380 C i en Lillebror med ett sp350 aggregat? Har problem med för låg spänning ut till aggregatet till kvistknivar/stäng. Borde vara 12 volt men är bara 7 volt. Har bytt krankabel men ändå samma problem, verkar vara datorn. Nån som vet något om det??



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem Dasa 380C

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248386 Prova att kontakta excidor. Förr hade de service på DASA
http://www.excidor.se/start/default.asp

Användarvisningsbild

Re: Problem Dasa 380C

skogsjan695xl  
#248388 Har för mig att det sitter en liten säkring bakom datorn. 3.15 amp. Glassäkring.

Avatar Fallback

Re: Problem Dasa 380C

nilaszettlin  
#248576 Tack för tipsen har ej hittat någon säkring i datorn men det finns aut säkring i panelen och 2 st hängsäkring på kabelstammen upp till datorn.Alla säkringar är hela och jag har provat med ett relä på utgången från datorn det drar fast det bara är 7,5 volt.Så nu blir det relä som får styra ström till spolen istället .Det måste vara någon typ av effekt transistor som styr strömmen i datorn. det sitter ju en hel radda på höger sida i aluminium plåtar som kylning. Går dom att byta eller tappar den minnet totalt när man delar på krets korten.Det kostar ju 5000kr varje gång jag har lämnat den till SP maskin i Ljungby och 14dagars väntan. den har varit där 2 gånger redan på 2år

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem Dasa 380C

pernils  
#256575
nilaszettlin skrev:Tack för tipsen har ej hittat någon säkring i datorn men det finns aut säkring i panelen och 2 st hängsäkring på kabelstammen upp till datorn.Alla säkringar är hela och jag har provat med ett relä på utgången från datorn det drar fast det bara är 7,5 volt.Så nu blir det relä som får styra ström till spolen istället .Det måste vara någon typ av effekt transistor som styr strömmen i datorn. det sitter ju en hel radda på höger sida i aluminium plåtar som kylning. Går dom att byta eller tappar den minnet totalt när man delar på krets korten.Det kostar ju 5000kr varje gång jag har lämnat den till SP maskin i Ljungby och 14dagars väntan. den har varit där 2 gånger redan på 2år


Om det en proppspole som drivs så kan 7.5 stämma någolunda. Vid propp så är det strömmen man styr via pwm och ett avvägt rc filter. Spolen skall vara lättdriven för att få bra upplösning dvs lågt volttal. Så även fast det är 24 v maskin så sitter det 12v spolar.

Mät spolen . . borde ligga under 10 ohm. (från en som inte är i branchen så jag kan ha fel)

Avatar Fallback

Re: Problem Dasa 380C

nilaszettlin  
#265615 Tänkt höra om någon vet var eller vem som kan tänkas ha en fälg eller komplett hjul till en lillebror däck dim 400 55 22,5 hålet i fälgen är 140 mm bultcirkel är 180mm Har provat med tk s koppom maskiner vmd osv + en massa som ej svarar på mejl frågor.
Fast man skriver ut mejl adresser på hemsidan 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem Dasa 380C

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266294 Ring istället till dem. Jag tror det är samma fälg som till en mini bruunett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).