Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82874 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247988
anersimyra skrev:Drivaxeln på i vart fall 545:an måste vara rena lakritsremmen, allt under fullgas får ju hela riggrör och vinkelväxel att få "spatt", den har nu gått ca 40 timmar. Jag tror fan att min 20 år gamla 250 RX överlever "lakritsremmen".. :surp: :surp: :sad:

Menar du att drivlinan är vek o klen? eller vad menar du med "spatt"

Tror jag efter att läst alla inlägg ska köpa en 545FX, behöver inte handtagsvärme. 555 blir för klumpig, får hoppas att 545 klarar tuff o grov röjning ibland när det behövs, den borde ju vara starkare än min gamla 244rx?(även om cyl volymen är lika)

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/5

Blivande snickare  
#247991
Röjkvist skrev:
Hammaren skrev:Jag röjer dagligen med 555 och jag känner igen problemen ni tar upp, värst är tjyvstoppen,
man får smågasa medans man går annars lägger den av, jag har bytt ut kopplingen tre ggr,
vinkelväxeln en gång, motorn har glappat itu vid kopplingen ett par ggr, skruvarna som
håller ihop motor koppling var för långa så vi fick byta ut dem, senast för en vecka sedan fick
jag byta motor då lagren rasat där drivaxeln går in i motorn och slagit sönder kopplingen.
Nu har jag en ny motor men tjyvstoppen består.

Passa er för att gå och smågasa!! Jag ska senare här i forumet berätta om min svåra olycka med röjsågen. Just nu är läget inte så kul :sad:

Har det hänt nyligen? :surp:
Berätta gärna när du är redo.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Amatörhuggare 62  
#247994 Hej Röjkvist. Ledsamt att höra, krya på dej !

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248035
Skogsmästarn skrev:
anersimyra skrev:Drivaxeln på i vart fall 545:an måste vara rena lakritsremmen, allt under fullgas får ju hela riggrör och vinkelväxel att få "spatt", den har nu gått ca 40 timmar. Jag tror fan att min 20 år gamla 250 RX överlever "lakritsremmen".. :surp: :surp: :sad:

Menar du att drivlinan är vek o klen? eller vad menar du med "spatt"

Tror jag efter att läst alla inlägg ska köpa en 545FX, behöver inte handtagsvärme. 555 blir för klumpig, får hoppas att 545 klarar tuff o grov röjning ibland när det behövs, den borde ju vara starkare än min gamla 244rx?(även om cyl volymen är lika)
Starkare tror jag inte att den är, däremot betydligt snålare. Att en proffssåg för det priset har en drivlina som vibrerar som en jävla skallerorm är skrattretande. Jag läste en tråd där det sägs att drivlinan ska demonteras och dess PLASTLAGRINGAR smörjas med jämna mellanrum.. :surp: Det låter som grejerna tillverkas för en låg teknisk ålder numera.. :oops: :sad:

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

henketwostroke  
#248044 Ja. Drivaxeln kan man smörja in med fett. Om riggröret skallrar så har man justerat förgasaren för fett.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248053
henketwostroke skrev:Ja. Drivaxeln kan man smörja in med fett. Om riggröret skallrar så har man justerat förgasaren för fett.
Nejdå, bägge sågarna accelererar och går med bra varv. Jag jämför med mitt "fornminne" som är en gammal 250 RX, den går helt och hållet vibrationsfritt oavsett varv. Problemet med 545:orna är att de vibrerar kraftigt, förutom vid fullvarv. Det har uppenbarligen gått bakåt vad konstruktionen beträffar de senaste tjugofem åren.

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#248062
anersimyra skrev:
henketwostroke skrev:Ja. Drivaxeln kan man smörja in med fett. Om riggröret skallrar så har man justerat förgasaren för fett.
Nejdå, bägge sågarna accelererar och går med bra varv. Jag jämför med mitt "fornminne" som är en gammal 250 RX, den går helt och hållet vibrationsfritt oavsett varv. Problemet med 545:orna är att de vibrerar kraftigt, förutom vid fullvarv. Det har uppenbarligen gått bakåt vad konstruktionen beträffar de senaste tjugofem åren.


Låter ju inte bra :???: jag tänkte låna ut 545:an till en början till min pappa som lätt blir kall o vit om händerna, "Low Wib" borde väl ha utvecklats och att gummidämparna är helt nya borde väl vara ett plus....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248064
Skogsmästarn skrev:
anersimyra skrev:
henketwostroke skrev:Ja. Drivaxeln kan man smörja in med fett. Om riggröret skallrar så har man justerat förgasaren för fett.
Nejdå, bägge sågarna accelererar och går med bra varv. Jag jämför med mitt "fornminne" som är en gammal 250 RX, den går helt och hållet vibrationsfritt oavsett varv. Problemet med 545:orna är att de vibrerar kraftigt, förutom vid fullvarv. Det har uppenbarligen gått bakåt vad konstruktionen beträffar de senaste tjugofem åren.


Låter ju inte bra :???: jag tänkte låna ut 545:an till en början till min pappa som lätt blir kall o vit om händerna, "Low Wib" borde väl ha utvecklats och att gummidämparna är helt nya borde väl vara ett plus....
Vad gäller "vita fingrar" är detta inget som helst problem på de nya sågarna, avvibreringen är riktigt bra, vibrationerna vi talar om här är på inget sätt skadliga för annat än sågen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Homo abies  
#248104 Byta fabrikat... :?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248133
Homo abies skrev:Byta fabrikat... :?
Eller fortsätta med "fornminnet" :smile: :smile: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

henketwostroke  
#248264 Jo men nu funderar ju trådskaparen på att byta upp sig. Om det skulle vara ett problem med kraftiga vibrationer i riggröret tillexempel - på en ny maskin så är detta ett typiskt garantiarbete. Mitt tips är att du uppsöker en Husqvarna ÅF och frågar om du kan få provköra en 545. Tror inte du kommer bli besviken på maskin.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248283 Vibrationerna är egentligen inget problem. Däremot visar de en svaghet (Billigare) i konstruktionen jämfört med tidigare modeller. Att dessutom behöva köra dem på konstant fullvarv för att erhålla bra prestanda, känns som ett steg bakåt i utvecklingen.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248451 Det är lite överdrivet att man ska köra med fullgas hela tiden, det mår ju såklart ingen bra av, varken såg eller människa. Det som menas är helt enkelt att man ska hålla bra varv just i skärögonblicket, lyssna på hur en proffsröjare kör och lär er att köra likadant så är det inga problem alls.

Det funkar säkert att röja med lägre tempo ändå men man ska se till att ha ordentliga varv när sågen är under belastning. Annars får man kratsa ur det sot som bildas i ljuddämparens utblås lite då och då så ska det nog funka bra ändå...

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#248460
Palms skrev:Det är lite överdrivet att man ska köra med fullgas hela tiden, det mår ju såklart ingen bra av, varken såg eller människa. Det som menas är helt enkelt att man ska hålla bra varv just i skärögonblicket, lyssna på hur en proffsröjare kör och lär er att köra likadant så är det inga problem alls.

Det funkar säkert att röja med lägre tempo ändå men man ska se till att ha ordentliga varv när sågen är under belastning. Annars får man kratsa ur det sot som bildas i ljuddämparens utblås lite då och då så ska det nog funka bra ändå...

Ja det var ju en bättre beskrivning av "fullgas hela tiden", den som försöker ett ansättningskap med halvgas och tror det ska fungera ska nog gå en röjsågskurs :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248463 Jadu, jag har haft några som provat röja åt mig som absolut inte kunde fatta att det inte räckte med att ge fullgas vid ansättning, utan att sågen verkligen hade hunnit varva upp. Så låga varv + fullgas = inte bra.

Med bra fart på klingan så kan man ju dessutom ta en till stam medan motorn varvar ner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).