Gallring

Gallra själv med motorsåg ?

74 inlägg 48156 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

åberg  
#248132
lissnils skrev:Med 2-sortimentsalternativet gör jag samma areal på 2/3delar av tiden jag använder åt 1-sortimentsalternativet. Jag tjänar inte lika mkt pengar. Men, tror jag, sliter inte lika ont och får tid över till annat; att röja(ännu mer) eller rent av träffa familjen 8) :wink:

Här tycker jag det ser ut som du har vänt på ettan och tvåan, med ett sortiment tar du väl kortare tid för en viss yta?

Gissar att du menade: "Med 1-sortimentsalternativet gör jag samma areal på 2/3delar av tiden jag använder åt 2-sortimentsalternativet."

Tycker att du har rätt inställning, det brukar löna sig i de flesta verksamheter att tänka lite och inte bara köra blint och komma på i slutet hur man skulle gjort.

Din beräkningsmodell ser fin ut tycker jag (som förmodligen inte har ett enda gram mer erfarenhet än dig så ta inte det som nån garanti :smile: ). Vore du skulle jag försöka mäta min prestation med klocka, penna och papper för att kolla att det är rimliga siffror. Kort sagt: Verifiera indata ty skit in ger skit ut. :D

Tid för att skota 2 sortiment jämfört med ett, är det nåt du funderat på?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248144
åberg skrev:
lissnils skrev:Med 2-sortimentsalternativet gör jag samma areal på 2/3delar av tiden jag använder åt 1-sortimentsalternativet. Jag tjänar inte lika mkt pengar. Men, tror jag, sliter inte lika ont och får tid över till annat; att röja(ännu mer) eller rent av träffa familjen 8) :wink:

Här tycker jag det ser ut som du har vänt på ettan och tvåan, med ett sortiment tar du väl kortare tid för en viss yta?

Gissar att du menade: "Med 1-sortimentsalternativet gör jag samma areal på 2/3delar av tiden jag använder åt 2-sortimentsalternativet."

Tycker att du har rätt inställning, det brukar löna sig i de flesta verksamheter att tänka lite och inte bara köra blint och komma på i slutet hur man skulle gjort.

Din beräkningsmodell ser fin ut tycker jag (som förmodligen inte har ett enda gram mer erfarenhet än dig så ta inte det som nån garanti :smile: ). Vore du skulle jag försöka mäta min prestation med klocka, penna och papper för att kolla att det är rimliga siffror. Kort sagt: Verifiera indata ty skit in ger skit ut. :D

Tid för att skota 2 sortiment jämfört med ett, är det nåt du funderat på?

Hm, fick jag inte ner mina tankar rätt i ord nu tro. :???:
Det jag menar är att det tar längre tid per träd att arbeta upp, alltså kvista hela stammen så att man får massabitar av allt (1-sortiment) än att bara kvista 4,5m av trädet, aptera för en bit massaved och låta resterande bli sortiment träddelar(2-sortiment). Och därigenom skulle jag hinna med mer antal träd med 2-sortimentsalternativet på en dag...och enligt min eminenta "kalkyl" då göra dessa 3,5ha på 2/3delar av tiden som det skulle gå åt om jag valde 1-sortimentsalternativet.

Men...som du säger. Skotningen då? Det är ju mer skrymmande med toppar än med massavedbitar = tidsförlust.

Precis detta inlägg är varför jag ritade i tråden. Det är så lätt att vara "tangentbords-expert" - har inte tänkt ända fram här. Det är uppenbart. :-t

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

skogsbonne  
#248148 Hur långa är träden du hugger?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248152
skogsbonne skrev:Hur långa är träden du hugger?

Ptja...har inte mätt exakt. Men 7-10m gissar jag. Som synes på bilden (2ha-beståndet) så är det tunna tallar med lite grönkrona det är frågan om som tyvärr skulle glesats ur för ett antal år sen.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

550  
#248156
lissnils skrev:
skogsbonne skrev:Hur långa är träden du hugger?

Ptja...har inte mätt exakt. Men 7-10m gissar jag. Som synes på bilden (2ha-beståndet) så är det tunna tallar med lite grönkrona det är frågan om som tyvärr skulle glesats ur för ett antal år sen.


Hur lång är kranen och hur långt är lastutrymmet på kärran? Jag skulle vara orolig för att hantera långa toppar med den. Finns en stor fördel med 3 m-massved när man ska köra med mindre kranar, särskilt när man ska lasta av. Plus att det är lättare att dra ihop 3 meters :smile:

Med reservation för att jag underskattar din maskin!

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248159
550 skrev:Hur lång är kranen och hur långt är lastutrymmet på kärran? Jag skulle vara orolig för att hantera långa toppar med den. Finns en stor fördel med 3 m-massved när man ska köra med mindre kranar, särskilt när man ska lasta av. Plus att det är lättare att dra ihop 3 meters :smile:

Med reservation för att jag underskattar din maskin!

Kranen är 3,7m och längden på vagnen är drygt 3m från grinden till bakre stakarna.
Har kört en hel del långt med ATVn och vagnen. En hempulad vagn som (om nu minnet inte sviker) höll 2,80 i längd. Men då var det ju handjagande både gällande på- och avlastning.

Ekipaget är ett oprövat kort för min del. Hm...Ja tamejfan är inte hela jag ett oprövat kort! :mrgreen:

Learning by doing får det bli - men vill ju undgå de uppenbara minorna...

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

550  
#248162
lissnils skrev:
550 skrev:Hur lång är kranen och hur långt är lastutrymmet på kärran? Jag skulle vara orolig för att hantera långa toppar med den. Finns en stor fördel med 3 m-massved när man ska köra med mindre kranar, särskilt när man ska lasta av. Plus att det är lättare att dra ihop 3 meters :smile:

Med reservation för att jag underskattar din maskin!

Kranen är 3,7m och längden på vagnen är drygt 3m från grinden till bakre stakarna.
Har kört en hel del långt med ATVn och vagnen. En hempulad vagn som (om nu minnet inte sviker) höll 2,80 i längd. Men då var det ju handjagande både gällande på- och avlastning.

Ekipaget är ett oprövat kort för min del. Hm...Ja tamejfan är inte hela jag ett oprövat kort! :mrgreen:

Learning by doing får det bli - men vill ju undgå de uppenbara minorna...


3,7 m är inte så kort ändå, men du får räkna med att ofta köra med fullt utsträckt arm om du ska lasta långa bitar = tidskrävande. Avlastning kan vara lite svårt, beroende på hur det ser ut där du har avlägg. Låg kranpelare + kort kran gör att det inte blir så höga travar. Har du gott om plats, typ en stor plan till avlägg, så är det inget problem.

Hur brett är hela ekipaget? Ser ut som att det är lätt att "smita" mellan träden med det!

Ett tips: Gå innan och titta ut var det är bäst att lägga vägar, och snitsla upp dessa, så kommer det bli mycket smidigare att hugga dem.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248163
550 skrev:3,7 m är inte så kort ändå, men du får räkna med att ofta köra med fullt utsträckt arm om du ska lasta långa bitar = tidskrävande. Avlastning kan vara lite svårt, beroende på hur det ser ut där du har avlägg. Låg kranpelare + kort kran gör att det inte blir så höga travar. Har du gott om plats, typ en stor plan till avlägg, så är det inget problem.

Hur brett är hela ekipaget? Ser ut som att det är lätt att "smita" mellan träden med det!

Har en vändplan som ligger i direkt anslutning till 1,5ha-beståndet så yta finns! :smile:
Traktorn är 155 bred och vagnen 150. Har dessutom vagnsstyrning så hyfsat smidigt ska det bli att åka slalom i skogen 8)

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248164 Fan va jag kladdar ner TS tråd... :oops: borde kanske skapat en egen...
Moderator får flytta om de anser det lämpligt.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

skogsbonne  
#248165 Men om träden är 7-10 meter så kommer du bara få ut en massa bit på träden om du ska göra dom 4.5. Jag skulle göra 3 m för det är jobbigare och dra ihop långt och lättare att köra 3 m med en atv kärra

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248169
skogsbonne skrev:Men om träden är 7-10 meter så kommer du bara få ut en massa bit på träden om du ska göra dom 4.5. Jag skulle göra 3 m för det är jobbigare och dra ihop långt och lättare att köra 3 m med en atv kärra


Jag låser mig inte fullständigt till endast 1st massabit/träd utan är givetvis flexibel.
Fastnade vid 4,5 eftersom jag läst nånstans (om det var på Mellanskogs site?) att medellängden skulle var nåt ditåt.
Kärnfrågan är; där jag anser att det blir för lite massa kvar i stammen för att det ska va värt för en kontorsråtta att stå som en krokig gammal gubbe och kvista så tänkte jag välja att strunta i att arbeta upp denna bit och tänka att den biten av trädet är sortiment Träddelar.

Har, som jag skrev någonstans i nåt inlägg, hydraulvinsch(radiostyrd) så det blir inte så mkt slit att förflytta stock/träd närmare basväg.

ATV-kärra? Storleksmässigt menar du då? Tror inte man ska dra denna vagn efter en ATV. Går säkert men då skulle den nog haft robsondrift.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

skogsbonne  
#248183 Det tar tid om du ska vinscha och vid 3 m väger det en hel del mindre. Är det inte en atv kärra utan drift fast du har den bakom Rödis?

Bitarna ska vara typ 5 cm i topp och det är svårt att få om träden är 10 m.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248185
skogsbonne skrev:Det tar tid om du ska vinscha och vid 3 m väger det en hel del mindre. Är det inte en atv kärra utan drift fast du har den bakom Rödis?

Bitarna ska vara typ 5 cm i topp och det är svårt att få om träden är 10 m.

Ptja...kallas i instruktionsboken för "Kranmanvagnen 3 ton med kran Rexon 30-70". Sätter man på en kulhandske är det som sagt säkert möjligt att dra den med en hjuling också :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

skogsbonne  
#248186 Jaha var den en 3 ton, tyckte den såg lika liten ut som en atv kärra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).