Gallring

Gallra själv med motorsåg ?

74 inlägg 48144 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105588 Har någon provat att dra fram helträd till "vägen" för att upparbeta dem där i stället för i skogen. Jag har själv nedför och vägen följer backen rakt nedanför avdelningen som ska gallras. Så jag kan i praktiken dra rakt, max sträcka ca 450 meter.
Tänkte mig en kombination av att dra med fyrhjulingen, och sen på slutet med traktorn :grin:

Varför det då? Jo för att minska behovet av att krångla mig fram med vagnen upp och ner i backen (det där jag farit runt i flera trådar om plus "Verkstan" :roll: )

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Nolltax AB  
#107130 Lutar det utför=gallringsrulle. Upp med rotändan och hej vad den for iväg...

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Bengt.Svensson  
#107144 När jag har långa avstånd till stickvägen så fäller jag trädet ut mot vägen. Sen kvistar jag och markerar var jag ska aptera (i mitt fall hugger jag alltid 3m massaved). Sen drar använder jag en "clasohlson-vinsch" på min fyrhjuling för att dra fram hela stammen. När jag dragit fram toppen kapar jag vedbiten och lägger undan den, sen drar jag fram igen och kapar två bitar massaved, drar fram igen och kapar.

På så vis får man en vedhög vid sidan om och två högar massaved som man kan nå med griplastarkärran utan att brossla ihop för hand.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

slatte  
#110558 Jobbar enligt samma metod som Bengt ovan, men kapar varje massaveds bit så mycket så att det bara är att knäcka av bitarna när man kommer med huggarvagnen. Annars är det bara att släpa :)

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110583
slatte skrev:Jobbar enligt samma metod som Bengt ovan, men kapar varje massaveds bit så mycket så att det bara är att knäcka av bitarna när man kommer med huggarvagnen. Annars är det bara att släpa :)


Låter bra att i varje fall 2 st jobbar så som jag funderat på. Tyvärr fungerar inte "3 meter massaved" här så bitarna får bli lite olika långa.

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248110 Hm - nu väcker jag liv i den här gamla tråden.

Mina förutsättningar är två bestånd på ca 1,5 + 2ha som jag ska gallra. En typisk bild här nedan:
Aug2013 1229.JPG

bild.JPG


Hursomhaver...

Min tanke är följande:
1) Hugga vägar för mitt nyköp
Jinma304.JPG

2) Ta fram motorsågen/kedjeröjsågen(ska testa en denna månad så får vi se om den faller i smaken - i teorin bör den vara lämplig till 1,5ha-beståndet.)
3) Upparbetning av träden tänker jag mig att ska ske ungefär enligt följande(har stulit en del från en tidigare i tråden här):
- Fälla mot vägarna.
- Kvista och göra märke för lämplig längd på hemved-/massavedbiten (aptera kanske det heter ja...inte så hemma på orden än 8) ). Här kommer jag att vara "lat" - förklaring kommer längre ner.
- När det ligger en försvarlig mängd träd avser jag vinscha in hela trädet, kapa upp det och lägga det i två högar: 1-2 bitar/träd blir hemved/massaved - resterande, alltså toppen(2-4m) lägger jag i en egen hög.
4) Kör ut med Rödis(dotterns namn på Jinman). Skotningsavstånd 2ha-beståndet ca 200m och 1,5ha beståndet max 80m. Kör givetvis ut bitarna för sig och topparna för sig.
5) En välta upparbetade bitar och en hög med topparna
6) De upparbetade bitarna kan jag då välja att sälja som massaved eller ta som hemved. Både jag, farsan och mina två syskon eldar med ved så jag kan ju "tvinga" dem att köpa av mig. Höhö...
7) Topparna kan jag sälja som träddelar.

Hela tanken med detta är att ganska effektivt komma igenom dessa 3,5ha. Farsan kommer att gråta blod när jag inte väljer att kvista topparna och ta dessa till ved också men den fighten är jag beredd på. Är enormt sugen på denna modell - tror det kan bli ganska effektivt och försäljningen av träddelarna inbringar nån krona.

Så...nu kan ni börja såga eller prisa mina tankar! :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

Blivande snickare  
#248114 Verkar klokt, men jag skulle nog lämna kvar topparna som näring åt resten av beståndet.

På bild nummer ett så vinner du mycket på att springa igenom det med röjsågen först!
Man vinner mer en man tror när man inte behöver böja ner sig med motorsågen hela tiden för att såga små "roiskor". Finskt ord men kommer inte på nån lika beskrivande ord på svenska för såna där små träd :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

rikard_e  
#248115 Tror du kommer bli imponerad av kedjeröjsåget, det blev jag iaf!

Kontakta något skogsbolag, du kanske kan hugga en del kubb utav gallringen.

Annars blir det väl fallande massa vilket rödis kanske har svårt för ?
massavedslängd 2.90-5.50 m , med en genomsnittslängd över 4.60.

Annars blir det väl massaved, och 3meters, då får räkna med ett avdrag på 15kr m3fub.

Finns alltid olika sätt!
Tycker du har en vacker skog, som bara blir vackrare av en gallring.

Jag hade huggt själv, håller på med en förstagallring i granskog.

Vad kostade rödis och kärran?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248116
Blivande snickare skrev:Verkar klokt, men jag skulle nog lämna kvar topparna som näring åt resten av beståndet.

Jo det blir nog en del kvar som näring.
Ett alternativ är kanske att ta hela träd ut ur bestånden och sälja allt som träddelar - men jag tror dels att träden blir för långa för att hantera i det relativt trånga beståndet samt att min vagn inte kommer att räcka till på längden.
Blivande snickare skrev:På bild nummer ett så vinner du mycket på att springa igenom det med röjsågen först!

Definitivt! Därav min tanke på kedjeröjaren. 8) Kan ju kanske t.o.m slå omkull allt i det beståndet med denna skapelse och sen kvista och arbeta upp med motorsågen?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248117
rikard_e skrev:Tror du kommer bli imponerad av kedjeröjsåget, det blev jag iaf!

Kontakta något skogsbolag, du kanske kan hugga en del kubb utav gallringen.

Annars blir det väl fallande massa vilket rödis kanske har svårt för ?
massavedslängd 2.90-5.50 m , med en genomsnittslängd över 4.60.

Annars blir det väl massaved, och 3meters, då får räkna med ett avdrag på 15kr m3fub.

Finns alltid olika sätt!
Tycker du har en vacker skog, som bara blir vackrare av en gallring.

Jag hade huggt själv, håller på med en förstagallring i granskog.

Vad kostade rödis och kärran?

Ja kedjeröjaren är jag enormt nyfiken på! Ska ev testa en till helgen om inte snöandet ökar och vägen upp till skogen blir ofarbar. 😡

Ja det finns lite olika sätt. Ska kolla med far&mor och syskonen om de vill köpa veden av mig. Det är ju bättre det än att de köper av andra. Själv ska jag väl ha en 30m3 också så det som blir över kan ju säljas. Hur sköts detta bäst?

A) Ska jag ringa skogbolag X innan jag gallrar och säga: Det kan ev finnas x m3 massaved vid skogsbilväg nångång framåt mars. Vill ni köpa detta? Vad betalar ni? Vilka längder önskar ni? :?:
Eller ska jag...
B) Gallra bäst jag vill och efteråt ringa skogsbolag X, Z och Y. Informera dessa om att det vid den och den skogsbilvägen ligger lite massaved de kan få köpa. Åk dit och kika och var vänlig tala om vad ni vill betala mig för den? :?:

Rödis köptes för 125tkr. Farsan skötte affären pga att jag inte är momsreggad än. Mkt pengar såklart...farsan kommer aldrig göra sig en karriär som däcksparkare direkt...men...som originalet i grannbyn sa: "Inget är som att ha! Jag skulle tagit två!" :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

skogsbonne  
#248118 Jag skulle göra som vanlig - ta reda på hela trädet som din farsa vill och lämna ris och toppar som näring. Kedjeröjsågen kommer du väll inte ner till backen med och kan göra låga stubbar som med en röjsåg?

Jag hugger och sen är det bara att anmäla att det finns ca xx m3 travat och priset blir ju efter prislista

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248124 Givetvis är det normal-procedure att arbeta upp hela trädet.
Ok - för att förtydliga varför jag tänker i "2 sortiment" då:

Alla tidsangivelser i exemplen är hypotetiska - visar bara hur jag tänker. Rätt el fel är frågan. 8)

Ex 1 sortiment(massa-/hemved):
Tall 7m hög. Där ägnar jag 1 minut åt att välja ut rätt träd och fälla detsamma. 1 minut åt att kvista och aptera 1 massavedbit (4,5m). Vinscha in och kapa trädet tar 2 minuter. Total tid 4 minuter.
Effektiv tid per dag är låt oss säga 6 timmar. Då hinner jag teoretiskt med 15 träd/timme = 90 träd per dag.

Ex 2 sortiment(massa-hemved + träddelar).
Tall 7m hög. Där ägnar jag 1 minut åt att välja ut träder och fälla detsamma. 1 minut år att kvista och aptera bit 1. 2 minuter åt att kvista och aptera bit 2. Vinscha och kapa trädet tar 2 minuter. Total tid blir då 6 minuter.
Effektiv tid per dag är densamma: 6 timmar. Då hinner jag teoretiskt 10 träd/timme = 60 träd per dag.

Med 2-sortimentsalternativet gör jag samma areal på 2/3delar av tiden jag använder åt 1-sortimentsalternativet. Jag tjänar inte lika mkt pengar. Men, tror jag, sliter inte lika ont och får tid över till annat; att röja(ännu mer) eller rent av träffa familjen 8) :wink:

Tycker ni att jag tänker jag tokigt så säg till - det här är en rookies bakom-datorn-tankar ska ni veta! Visst har jag snubblat omkring med en motorsåg förr men inte så att säga tänkt på hur effektiv jag varit under en dag, hur lång tid det tagit per träd etc. Kan gott vara så att det inte alls är 2/3delar som mitt lekmannaexempel anger ovan utan att det är 8/9delar. Ja då är det ju ingen vits med 2-sortimentstänket längre.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

rikard_e  
#248125
skogsbonne skrev:Jag skulle göra som vanlig - ta reda på hela trädet som din farsa vill och lämna ris och toppar som näring. Kedjeröjsågen kommer du väll inte ner till backen med och kan göra låga stubbar som med en röjsåg?

Jag hugger och sen är det bara att anmäla att det finns ca xx m3 travat och priset blir ju efter prislista


Kedjeröjsåget är inga problem med att få lågstubbar.

Sen hur låga är alltid frågan.

Avatar Fallback

Re: Gallra själv med motorsåg ?

rikard_e  
#248127
lissnils skrev:
rikard_e skrev:Tror du kommer bli imponerad av kedjeröjsåget, det blev jag iaf!

Kontakta något skogsbolag, du kanske kan hugga en del kubb utav gallringen.

Annars blir det väl fallande massa vilket rödis kanske har svårt för ?
massavedslängd 2.90-5.50 m , med en genomsnittslängd över 4.60.

Annars blir det väl massaved, och 3meters, då får räkna med ett avdrag på 15kr m3fub.

Finns alltid olika sätt!
Tycker du har en vacker skog, som bara blir vackrare av en gallring.

Jag hade huggt själv, håller på med en förstagallring i granskog.

Vad kostade rödis och kärran?

Ja kedjeröjaren är jag enormt nyfiken på! Ska ev testa en till helgen om inte snöandet ökar och vägen upp till skogen blir ofarbar. 😡

Ja det finns lite olika sätt. Ska kolla med far&mor och syskonen om de vill köpa veden av mig. Det är ju bättre det än att de köper av andra. Själv ska jag väl ha en 30m3 också så det som blir över kan ju säljas. Hur sköts detta bäst?

A) Ska jag ringa skogbolag X innan jag gallrar och säga: Det kan ev finnas x m3 massaved vid skogsbilväg nångång framåt mars. Vill ni köpa detta? Vad betalar ni? Vilka längder önskar ni? :?:
Eller ska jag...
B) Gallra bäst jag vill och efteråt ringa skogsbolag X, Z och Y. Informera dessa om att det vid den och den skogsbilvägen ligger lite massaved de kan få köpa. Åk dit och kika och var vänlig tala om vad ni vill betala mig för den? :?:

Rödis köptes för 125tkr. Farsan skötte affären pga att jag inte är momsreggad än. Mkt pengar såklart...farsan kommer aldrig göra sig en karriär som däcksparkare direkt...men...som originalet i grannbyn sa: "Inget är som att ha! Jag skulle tagit två!" :grin:


Kontakta skogbolaget. Prata vad du gör, dom har säkert tips att komma med.
Be dom skicka en prislista. Massaveden bör ligga på runt 300kr m3fub nu.
Fråga vad dom vill ha osv.


125tkr för både rödis och kärran?

Användarvisningsbild

Re: Gallra själv med motorsåg ?

lissnils  
#248128
rikard_e skrev:125tkr för både rödis och kärran?

Jupp

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).