Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tillkoppling huggarvagn

34 inlägg 18340 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#248034
stektlök skrev:
Byter man den inne ifrån hytten ?


Om det vore så väl ;)

Nej, byter gör man på undersidan ventilen. Du får alltså ligga under traktorn, allternativt lägga traktorn på sidan :P


Så här såg koppen som satt på vår Valmet ut:

WP_20131204_005.jpg


Den pryttel jag köpte hos Lantmännen har en lika dan kopp, men istället för fjädern, har den en hylsa med 3 spår. Spaken fastnar i respektive läge genom att en tvärgående fjäder puttar ut två st. stålkulor i respektive spår för vald fuktion (tryck, låst, tryck).

Tog ca en timma att byta och lite svordomar över kulor som studsade iväg.

Antar att traktorn din har två ventiler? Alltså att du kan röra spaken fram / bak & Höger / vänster?

Se då till att sätta nya koppen på rätt ventil. Lättast är att du ber frugan rycka lite i spaken (traktorns spak ;) ) medan du ligger under (traktorn).

På vår Valmet låser jag spaken med flöde till vagnen genom att föra den framåt. Höger vänster sköter jag ramstyrning med.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

stektlök  
#248060
donky-kong skrev:
stektlök skrev:
Byter man den inne ifrån hytten ?


Om det vore så väl ;)

Nej, byter gör man på undersidan ventilen. Du får alltså ligga under traktorn, allternativt lägga traktorn på sidan :P


Så här såg koppen som satt på vår Valmet ut:

WP_20131204_005.jpg


Den pryttel jag köpte hos Lantmännen har en lika dan kopp, men istället för fjädern, har den en hylsa med 3 spår. Spaken fastnar i respektive läge genom att en tvärgående fjäder puttar ut två st. stålkulor i respektive spår för vald fuktion (tryck, låst, tryck).

Tog ca en timma att byta och lite svordomar över kulor som studsade iväg.

Antar att traktorn din har två ventiler? Alltså att du kan röra spaken fram / bak & Höger / vänster?

Se då till att sätta nya koppen på rätt ventil. Lättast är att du ber frugan rycka lite i spaken (traktorns spak ;) ) medan du ligger under (traktorn).

På vår Valmet låser jag spaken med flöde till vagnen genom att föra den framåt. Höger vänster sköter jag ramstyrning med.



Tack donky för bilder å förklaringar, tar med detta meddelande till lantmännen om min egen förklaring brister ! ! Jag kör ramstyrning med hö, vä. Drar bakåt och sätter fast med stropp till kran. Blir väl till att krypa under traktorn då, det är en 555 årsmod 90 har ja för mig. Hoppas det funkar som du säger på den. Att få frugan att rycka lite brukar inte vara några problem :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

stegmaster  
#248088 Blev lite nyfiken jag med.
Er detta en ny möjang dom just har tagit fram, eller???
Har aldrig hört om detta tidligare.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#248089
stegmaster skrev:Blev lite nyfiken jag med.
Er detta en ny möjang dom just har tagit fram, eller???
Har aldrig hört om detta tidligare.


det tror jag knappast. Jag fick nya om den av en äldre mekaniker på Lantmännen. Tror att detta var tillval då man beställde sin traktor. Nyare A-serien har väl både fasta lägen, och flytläge?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).