Motorsåg och handhållet

Fuktproblem röjsåg

9 inlägg 4094 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fuktproblem röjsåg

ulvfåra  
#247967 Hallå!

Har röjt med min gamla Husqvarna 345FXT i några veckor nu och den har gått utmärkt, förutom under de två dagarna då det har regnat under natten och luften har varit relativt fuktig.

Sågen startar bra på morgonen men efter ca 1h börjar den att självdö under tomgång. När man sen startar den igen, går den normalt på tomgång och acceleration, men så fort man gasat upp till maxvarv så vill den lägga av ånyo.

Har frågat runt lite och en någorlunda kvalificerad gissning går till att det är något problematik med elförsörjningen? :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fuktproblem röjsåg

jannee  
#247975 Rengjort luftfiltret regelbundet - dagligen?
Bytt tändstift, om inte gör det - kan hjälpa - kan vara ett överslag i porslinet
Enkla saker som man kan börja med om du inte redan gjort detta.
Min 555 gick också som en kratta, första tanken ok sen bara tjuvstannade den, men efter att fått råd av amatörhugggarn = kör stenhårt = gasen i botten, har mina problem varit bortblåsta.

Användarvisningsbild

Re: Fuktproblem röjsåg

traktorz  
#247980 Är sågen varm, vilket den borde vara efter en timmes körning, så torde det utesluta elproblematik, så tillvida att inte sågen är dåligt rengjord och därmed överslag sker av den orsaken.

Problemen är ytterst sällan tändrelaterade enligt min erfarenhet.

Att den självdör på tomgång torde bero på dålig bränsleförsörjning, dåliga slangar, otät bränslepump, problematisk tankluftning. Skillnad i problem vid lite eller mycket soppa i tanken?

Visst kan luftfiltret vara fuktigt, ser att det också är punkt ett i jannee's inlägg ovan.
Byt till ett nytt reservfilter när problemet uppkommer, eller ta bort det temporärt. Det borde avslöja om det är orsaken.

Avatar Fallback

Re: Fuktproblem röjsåg

Brumsten  
#248017 Hej, är det en 345:a av senare modell med friskluftsspolning dvs. dubbla insug?
Om så är fallet kan det bero på att vevhuset är otätt, luftsliden i vevhuset är av plast och äter upp vevhuset så att det blir läckage.
Det beror på vibrationer i motorn och är lätt och se om man lyfter på cylindern.
Problemet gäller även 545:an.
Husqvarna har tagit fram förstärkta vevhus för att avhjälpa felet.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Fuktproblem röjsåg

kallen  
#248019 Testa att skruva av tanklocket och se om den går då.

Avatar Fallback

Re: Fuktproblem röjsåg

henketwostroke  
#248031 Låter helt klart som ett bränsleproblem. ev tjuvluft som nämts tidigare. återdra gärna cylinderskruvarna. Om det inte räcker med att inspektera bränsleslangarna och byta bränslefilter så skulle jag rekommendera att blåsa rent i förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Fuktproblem röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248059
Brumsten skrev:Hej, är det en 345:a av senare modell med friskluftsspolning dvs. dubbla insug?
Om så är fallet kan det bero på att vevhuset är otätt, luftsliden i vevhuset är av plast och äter upp vevhuset så att det blir läckage.
Det beror på vibrationer i motorn och är lätt och se om man lyfter på cylindern.
Problemet gäller även 545:an.
Husqvarna har tagit fram förstärkta vevhus för att avhjälpa felet.
Ha de.

Bra o veta. Ska ha det i åtanke framöver!
:-bd

Avatar Fallback

Re: Fuktproblem röjsåg

Nonkan  
#248082 Håller med Kallen här, det är troligen tanklocket som är igensatt. Är det det äldre tanklocket med luftningshål mitt uppepå så är det bara att byta till de nyare där luftningen sitter längs med sidan på locket.

De med hål uppe är väldigt lätt att få in skit i, och de isar lätt igen när temperaturen pendlar runt 0:an.

Användarvisningsbild

Re: Fuktproblem röjsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248457 Har du öppnat spjället som styr varm luft till filtret? En blå grej bakom filtret som har ett spår för skruvmejsel.
Öppna den och se till att filtret är rent, jag har extra filter med mig för min 345 är väldigt känslig just när det är låg temperatur och fuktigt/blött väder. De andra 345'orna är det inga problem med...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).