Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82848 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#247569 Köpte en 545 i somras, sågen gick bra under sommaren, när tempen kröp nedåt blev det till att byta förgasare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247571
anersimyra skrev:Köpte en 545 i somras, sågen gick bra under sommaren, när tempen kröp nedåt blev det till att byta förgasare.

Hmmm, vad ska man säga, typen av inlägg som gör att köpabstinensen uteblir på ny såg :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

rikard_e  
#247572
Skogsmästarn skrev:
rikard_e skrev:har kört 545:an tyckte den gick riktigt bra utom flertal tjuvstopp.

Lite klen till det jag körde , så jag köpte en 535 fbx istället
´

Kedjeröjaren är spännande, men passar inte mitt allroundbehov, kanske i framtiden... :roll:



Nej precis! det är ju lite finesser som försvinner med kedjeröjaren. Men har man eftersatta röjning, förröjning till gallring, stamkvistning av tallungskog och kör mycket brunsröjning så är fbx att föredra.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Nonkan  
#247574
Skogsmästarn skrev:Hej Nonkan!
Du som är ÅF borde ju ha bra koll på grejerna....
545FXT eller 555FXT om jag ska köpa nytt
545:an borde ju vara bäst allround i skogen?
Kan jag ställa förgasaren själv som på 200-serien?
Är det kraftig styrinfästning på 545/555 (är less på fästen som spricker i godset)



Det är helt upp till typen av röjning. Är det eftersatt eller förröjning inför avverkning så 555, annars 545. 555 är lite för stark, så det är ganska stor risk för t.ex. böjda riggrör om du kör "fel", tänk östeuropeiskt ackordkörande och en förkärlek för att använda röjsågen som brytjärn. Har du rätt arbetsteknik är inte detta ett problem. 555-motorn är inte så förlåtande helt enkelt, den bara kör på.

Jag hade valt 545 om du ska ha allround skogsröjare, men byt till 200 mm klinga som sagt för att få lite roligare acc..

Du kan ställa förgasaren, men det ska normalt inte behövas skruvas så mycket på dem. Ska man skruva ska varvräknare absolut användas, X-Torqmotorerna är svåra (eller omöjliga egentligen) att ställa in efter ljudet.

Tänk dock på vintersats som sagt, motorn går inte alls bra när den är för kall. Gäller även att sota ur ljuddämparna på nyare motorer regelbundet, de sotar igen om man inte kör ur sågen ordentligt, har också med motortemperaturen att göra. De som strulat har varit sågar där användaren är försiktigt med gaspådragen, så att motorn inte blivit varm nog.

Spruckna styrhållare var ganska vanligt på t.ex. 252RX, på 3- och 5-serien räknar jag det som ett i stort sett obefintligt problem. Det är klart det kan gå sönder om man kör fast och försöker slita loss sågen, men då är det nog vanligare att vibrationsdämparna släpper i fästet i så fall.

De sågar som håller bäst verkar vara de som används av förare som inte går på ackord, men det gäller alla märken och modeller..

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#247651 I dag har jag ändrat fått ändra uppfattning om min 555 fxt. Blev erbjuden att röja 3 ha eftersatt förstaröjning, inte varit rört sedan planteringen för 10 till 12 år sedan.
Granarna som är runt 3 till 3.5 meter är omgärdade av betydligt längre björk och hassel. Direktiv: ALLT löv ska bort, och du, varken du eller jag kommer mer att sätta vår fot där så bort med all skiten.
Jag började med att byta till ny klinga, startade upp 555, på med handtagsvärmen - 4 grader kallt, och så FULL gas som Amatörhuggaren förespråkar. Efter 6 liter bränsle, ansåg jag denna dag var till ända. Har mer eller mindre haft fullrus hela tiden + använt sågen som en lie, klipper björk och hassel i ca 40 centimeters höjd. Och sågen som jag tidigare nedvärderat, ja den har bara gått bättre och bättre + att handtagsvärmen blev verkligt varm = nästan för varmt t.o.m.
Resultat. 555 tar styvt 1 liter i timmen, gör sig bäst när den får arbeta kontinuerligt = full gas hela tiden.
I min egen skog går jag och fjuttar lite här och där = för mycket tomgångskörning, vilket tydligen missgynnar sågen.
555 passar nog bäst för proffs = yrkesverksamma röjare = inte för amatörer eller gamla gubbar

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Amatörhuggare 62  
#247676 Hej Jannee, Roligt att du fått fart på 555 an.

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247704
Nonkan skrev:
Skogsmästarn skrev:
................

De sågar som håller bäst verkar vara de som används av förare som inte går på ackord, men det gäller alla märken och modeller..


Tack för info Nonkan :smile: Några fler frågor till dig
1. Säljs fortfarande 345f(?) som ny i butik? är 545 en betydligt bättre såg totalt sett?
2. vintertillsats är det nån typ av kåpa som gör att motorn suger uppvärmd luft?
3. Något mer än förgasarinställning på 545/555 som kräver specialverktyg/besök hos ÅF?
4. Är alla "barnsjukdomar" borta på 545 idag om man köper en ny såg?

Låter som 555 inte är så bra allroundsåg, då motorn verkar trivas att gå hårt för att den ska gå fint, ibland krävs ju lugn körning vid typ plantröjning

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#247714 2an, vintertillsatsen följer med, svar ja
3an, tomgången kan man enkelt justera. låg och högvarvet ska sågen lösa själv, annars behövs varvtalsräknare.
4an, enligt återförsäljare ska "barnsjukdomarna vara borta, därav byttes beteckningen från 345 till 545, efter vad jag fattat samma såg.
Någon föreslog 200 mm klinga, är ingen dum ide till 545, å andra sidan har man vant sig vid 220 klinga tycker man att 200 är fjuttig, i början, men man vänjer sig snabbt.
Sågen lär bli betydligt rappare, motsatsen upplevde jag när jag bytte från 200 till 220 på min gamla Jonsered.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Nonkan  
#247746 1) Skulle vara om det hänger nån gammal kvar i så fall.
2) se ovan
3) tomgång går att ställa, och lite på L/H, men det är begränsat. Ska som sagt inte behövas skruvas så mycket på förgasare.
4) inte varit några direkta barnsjukdomar på den modellen, det har mest handlat om användarfel.

345 och 545 är inte alls samma såg, det är två helt olika motorer. Den såg som bytte beteckning var 355 till 555.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

hakans  
#247788 Jag har en 2256wh samma sak som 555 och min går jädrans bra tycker ja :)

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#247832 Såg just en annons på 545FX, ca 6000 +moms inkl frakt o XT sele är väl ett bra pris?
http://www.maskinklippet.se/-tillbehor- ... arna-545fx

Aldrig beställd såg på postorder förut, men kanske inte är till nån nackdel. Visst ingår första service i priset? Och ev garantijobb kan ju min lokala HVA ÅF göra eller hur funkar det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#247840 Någon första service ska inte behövas. endast justera tomgången, och ja garantijobb gör alla återförsäljare.
Du får montera ihop sågen själv, kommer typ Ikeastuk.


Nää, riktigt så illa är det inte men den är omonterad.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

henketwostroke  
#247942 Hej! Jag är ny här på forumet. Arbetar med Husqvarnas 2-takts maskiner på auktoriserad verkstad och har gjort det i 6 års tid. Bra val av 545!. Jag skulle däremot inte rekommendera att köpa på nätet. Maskinen bör genomgå en leveranskontroll, Maskinen måste provköras ordentligt och Förgasaren måste justeras in korrekt. Detta är väldigt viktigt för motorns livslängd. Ja, Husqvarna ÅF kan genomföra garantiarbeten på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#247979 Drivaxeln på i vart fall 545:an måste vara rena lakritsremmen, allt under fullgas får ju hela riggrör och vinkelväxel att få "spatt", den har nu gått ca 40 timmar. Jag tror fan att min 20 år gamla 250 RX överlever "lakritsremmen".. :surp: :surp: :sad:

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/5

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247986
Hammaren skrev:Jag röjer dagligen med 555 och jag känner igen problemen ni tar upp, värst är tjyvstoppen,
man får smågasa medans man går annars lägger den av, jag har bytt ut kopplingen tre ggr,
vinkelväxeln en gång, motorn har glappat itu vid kopplingen ett par ggr, skruvarna som
håller ihop motor koppling var för långa så vi fick byta ut dem, senast för en vecka sedan fick
jag byta motor då lagren rasat där drivaxeln går in i motorn och slagit sönder kopplingen.
Nu har jag en ny motor men tjyvstoppen består.

Passa er för att gå och smågasa!! Jag ska senare här i forumet berätta om min svåra olycka med röjsågen. Just nu är läget inte så kul :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).