Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tillkoppling huggarvagn

34 inlägg 18330 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

valtra/valmet  
#230492 monter en magnetventil på trykk slangen da kan spaken stå på hele tiden med en stropp eller lignende, og bare slå av og på oljetrykket med en el-bryter.
Jeg har et lignende opplegg på en 12t Farma 4wd, der er Power Beyond uttaket koblet direkte på sentralen via en magnetventil som blir betjent når man beveger på joystikkene får ventilen et 12v signal fra dump valven slik at man får benyttet også LS systemet på traktoren.

FTG
Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

stektlök  
#230494
Martin_N skrev:Kapell stropp till spaken för hitchlåset.


:grin: :grin: :grin: Tror jag gör exakt likadant ! Måste nästan springa ut med mobilen och fota nu !!

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

stegmaster  
#230495
valtra/valmet skrev:monter en magnetventil på trykk slangen da kan spaken stå på hele tiden med en stropp eller lignende, og bare slå av og på oljetrykket med en el-bryter.
.

Jo, men hur får man köra vagnsvängen då på en valtra A-serie??
Oftast har man ju svängen på et dubbeluttag på traktoren, och då får man vel ha loss krysspaken för at kunne svänga vagnen, eller?

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230508
stegmaster skrev:
valtra/valmet skrev:monter en magnetventil på trykk slangen da kan spaken stå på hele tiden med en stropp eller lignende, og bare slå av og på oljetrykket med en el-bryter.
.

Jo, men hur får man köra vagnsvängen då på en valtra A-serie??
Oftast har man ju svängen på et dubbeluttag på traktoren, och då får man vel ha loss krysspaken för at kunne svänga vagnen, eller?


Nej, det går bra ändå, gummistroppen är elastisk och man kan enkelt köra ramstyrningen utan att plocka bort stroppen

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230523 Stolen svänger väl åt vänster? Kapell stroppen är inte starkare än att det går att föra till baka spaken manuellt.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

valtra/valmet  
#230536 Når el-ventilen er stengt kan du kjøre de andre hydraulikkventilene som normalt, har kjørt med dette selv ca 1år

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#247919
Slurfi skrev:Det är ju det, funkar det bra så får det vara i det utförandet.
Nån forumist borde ju ha gjort nån snygg raffinerad lösning?



Det stämmer! Jag har en Valmet 565 -95a (Senare Valmet 700). Tror du har samma ventilpaket på din 900.

Under ventilen finns en återfjädringsmekanism. Denna får spaken att fjädra till mittenläget då du släpper den.

Denna mekanism (stor som ett snapsglas) kan bytas mot en motsvarande, fast där alla lägen är "fasta". Alltså fastnar spaken i valt läge, flöde, mitten, flöde.

Lantmännen säljer dessa, tror det kostar ca 300. För min del var det bästa investeringen 2013 :)

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

stektlök  
#247941 Jag kommer åka till lantmännen maskin direkt när jag komner hem å fråga om den här grejen ! Det skulle va gött att slippa spänna fast spaken med en stropp hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247947 Är det inte detta som är flytläge, det som man byter på ventilen.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#247949
bengt.a skrev:Är det inte detta som är flytläge, det som man byter på ventilen.


nej, det tror jag inte. För flytlägesfunktion måste ventilen vara utrustad med det. Det var inte våran.

detta är en svart "kopp" som sitter rakt under varje ventil. I standardutförande sitter en fjäder i. Denna fjäder knuffar tillbaka spaken då du släpper den.

den nya koppen (svårt att förklara) innehåller 3 spår. Två fjäderbelastade kulor hoppar mellan spåren då spaken förflyttas. Ett spår för varje läge.


stektlök, snacka med en mekaniker på Lantmännen, så du får rätt grejer.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

stektlök  
#247962 Donky- kong.... de ska jag göra. Tack.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

Midgård  
#247971
donky-kong skrev:
bengt.a skrev:Är det inte detta som är flytläge, det som man byter på ventilen.


nej, det tror jag inte. För flytlägesfunktion måste ventilen vara utrustad med det. Det var inte våran.

detta är en svart "kopp" som sitter rakt under varje ventil. I standardutförande sitter en fjäder i. Denna fjäder knuffar tillbaka spaken då du släpper den.

den nya koppen (svårt att förklara) innehåller 3 spår. Två fjäderbelastade kulor hoppar mellan spåren då spaken förflyttas. Ett spår för varje läge.


stektlök, snacka med en mekaniker på Lantmännen, så du får rätt grejer.


Jag hade samma problem när jag kopplade till nya Mohedan till Valtra A82. Alltså att ha spaken i en gummistropp. Lantmännen bytte ut eller tog bort en koppdetalj med fjäder så det fungerar nu precis som tänkt och utan stropp. Kolla med Lantmännen

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#247973
Midgård skrev:
donky-kong skrev:
bengt.a skrev:Är det inte detta som är flytläge, det som man byter på ventilen.


nej, det tror jag inte. För flytlägesfunktion måste ventilen vara utrustad med det. Det var inte våran.

detta är en svart "kopp" som sitter rakt under varje ventil. I standardutförande sitter en fjäder i. Denna fjäder knuffar tillbaka spaken då du släpper den.

den nya koppen (svårt att förklara) innehåller 3 spår. Två fjäderbelastade kulor hoppar mellan spåren då spaken förflyttas. Ett spår för varje läge.


stektlök, snacka med en mekaniker på Lantmännen, så du får rätt grejer.


Jag hade samma problem när jag kopplade till nya Mohedan till Valtra A82. Alltså att ha spaken i en gummistropp. Lantmännen bytte ut eller tog bort en koppdetalj med fjäder så det fungerar nu precis som tänkt och utan stropp. Kolla med Lantmännen


det är inte jätte avancerat att byta själv. Lite pilligt med de små stålkulorna och fjädern, men koncentration, bra ljus och bekväm sittplats gör susen.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

donky-kong  
#247974
stektlök skrev:Donky- kong.... de ska jag göra. Tack.


fått tag i grejerna?

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

stektlök  
#248015 Nej donky kom precis hem från jobbet å ska på kurs hela dagen imorn...... blir tidigast en sväng förbi lantmännen på fredag.

Byter man den inne ifrån hytten ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).