Skogsröjning

Röjning 5ha asp/björkjungel

14 inlägg 27815 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning 5ha asp/björkjungel

Joboy22  
#247938 Hej!

Jag har kommit över en bit skog som är i röjningsbehov och skulle önska höra era åsikter om tillvägagångssätt.

Till att börja med vill jag berätta att jag är en amatör och har inte hållits med skogsskötsel förut, men tycker det är väldigt roligt!

Min första fråga är egentligen om det är smart att röja nu när det blivit kallt? ska man vänta på våren eller går det bra nu. Jag har tänkt att spara på all björk och ta bort asp i så stor utsträckning som möjligt. I vissa delar är aspen mer frekvent, hur ska man tänka där? Träden som står idag är mellan 3-5 meter höga, de växer så tätt att det är en kamp att ta sig genom till fots, hur glest ska man röja tycker ni?

Är otroligt tacksam för alla tankar och åsikter,

/J



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247945 Spara asp om det inte finns nåt annat, spara fin asp istället för ful björk är min tanke om det hela.
Begriper inte vad det är för hat mot asp så fort den visar sig, ger kubik den också.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Martin_G  
#247946 Hej,

Låter spännande! Jag gillar att röja när det är kallt, då är löven borta och sikten mångdubblad. Tänk bara på att det är svårt att ta tillräckligt hårt under röjning på sommaren och ännu svårare är det på vintern: det ser mkt glesare ut när bladmassan fallit till marken.

Betänk dock att aspen förmodligen är rotskott, tar du för hårt i dem kommer nog ett gigantiskt uppslag rätt snart.

Björk och asp borde gå rätt bra att kombinera i samma bestånd (personlig uppfattning). Jag rekommenderar skogsstyrelsens skötselserie (lövskog) som en introduktion
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... %20asp.pdf

Sedan tycker jag du ska sondera forumet. Lägg ett par kvällar på att leta runt här, finns flera trådar i ämnet (och närbesläktat).

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Joboy22  
#247953 hehe jag hatar inte asp, finns en hel del asp på fastigheten. Däremot inte så mycket björk, det skulle vara angeläget för mig att få mer björk helt enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Joboy22  
#247954
Martin_G skrev:Hej,

Låter spännande! Jag gillar att röja när det är kallt, då är löven borta och sikten mångdubblad. Tänk bara på att det är svårt att ta tillräckligt hårt under röjning på sommaren och ännu svårare är det på vintern: det ser mkt glesare ut när bladmassan fallit till marken.

Betänk dock att aspen förmodligen är rotskott, tar du för hårt i dem kommer nog ett gigantiskt uppslag rätt snart.

Björk och asp borde gå rätt bra att kombinera i samma bestånd (personlig uppfattning). Jag rekommenderar skogsstyrelsens skötselserie (lövskog) som en introduktion
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... %20asp.pdf

Sedan tycker jag du ska sondera forumet. Lägg ett par kvällar på att leta runt här, finns flera trådar i ämnet (och närbesläktat).


Tack för pdf:en! ska läsa genom ordentligt innan något påbörjas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Windsor  
#247999 Hitta dem finaste stammarna och utgå från dem. Sikta in dig på 3 m mellan stammarna och absolut inte under 2 m, det är planterings avstånd ! 3-5 m höga är mig veterligen inga plantor. Sen om stammarna är väldigt långa och slanka med liten krona är det stor risk att allt lägger sig pga snön. Då skulle jag rekomendera att blåsa ner alla pinnar och börja om och göra rätt. Annars kan man lämna bistammar som hjälper till och stöttar de såkallade huvudstammarna. Jag fick ett tips när jag började röja, är du tveksam röj ner de.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Blivande snickare  
#248006 Menar du att det inte skulle bli skog av lång smala stammar?
Att sopa ner allt verkar onödigt tycker jag. Hellre då två röjningar, en försiktig å nåt år senare en hårdare.
Men om man inte har tid för det så kan man ju leja bort den senare röjningen till ett proffs som har ett vanare öga å kan göra bättre stamval än en själv. Det är ju med röjningen man bygger upp det framtida beståndet.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

jannee  
#248013 Står det så tätt att du får tränga dig igenom, ja då är kronorna små, stammarna klena.
Satsa på huvudstammarna (de grövsta) lämna sedan 1,5 meter avstånd mellan stammarna. fortsätt så oberoende om det är björk eller asp.
Nu får du lugnt räkna med att komma tillbaka inom 5 år och då ta ned hälften av kvarvarande bestånd + alla rotskott som kommit upp sedan du senast var aktiv.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Joboy22  
#248099 jag kommer nog inte att röja bort allt och plantera om, däremot lutar det mot att göra 2 röjningar. I mitt amatörhuvud har jag tänkt att huvudstammarna inte ska ha mer än 1,5m till nästa stam i första gallringen, och det man främst åtgärdar i första gallringen är där det växer 4 stammar på en kvadratmeter. För mig låter det logiskt att efter en sån röjning tillåts kvarvarande stammar återhämta sig över kommande sommar.

Att vara inne och röja en gång till har jag räknat med

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

jannee  
#248102 För dig personligen tror jag att det är mest lönsamt att satsa på asp. Asp eller planterad hybridasp är den skog som växer snabbast, visst det blir bara kokmassa, men pengar kommer in under din tid som fastighetsägare.
Hur sedan massapriserna kommer att se ut den dag du avverkar återstår att se.
Grov asp = tändsticksvirke är bra betalt.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Martin_G  
#248108 Jag tycker jannees 2 förslag ovan låter bra!

2 röjningar är ingenting=standard.

Vid 3-5 meter är det nog ganska lagom att gå in, men som sagt, en del av stammarna kommer vara lite klena om det står tätt.

Om det är vårtbjörk du har tror jag skillnaden i produktion jämfört med asp är ganska liten.

Om det finns bra med raka fina stammar inne i beståndet hade jag satsat på 2 röjningar med hårt urval på främst kvalitet:
1 röjning - röjt till kanske 3-4000 st/ha (ca 1.5 m förband). Kvalitet, kvalitet, kvalitet. Spara raka fina stammar. Allt som inte ser rakt och fint ut = ta ner (stort som smått). Viktigare med jämnhet i beståndet i höjd, än jämnhet i det horisontella planet.

2 röjning - ta ner till kanske 1600 st/ha eller ännu mindre (2.5 - 3 m förband). När detta ska ske beror ju på hur beståndet utvecklas (snö, bete, grönmassa-utveckling mm. mm.), men kanske vid 6-7 m höjd(?). Vid detta skede borde det som fortfarande står upp vara ganska säkert att man får behålla. gör ännu hårdare kvalitets-urval.

3 - Njut!

Var i landet befinner sig skogen? Bonitet? Markförhållanden???? Detta är viktigt att veta också...Gå in i skogen och räkna lite stammar innan du börjar. Välj ut 10 provtyor (minst) där du räknar antalet stammar i en radie av 5,64 meter. multiplicera antalet stammar inom den radien med 100. värdet du då får är antalet stammar per hektar. Detta kan ge lite vägledning om du sedan tittar i skogsstyrelsens lövskötsel serie...

En till sak: Om det är så att det är riktigt tätt och du funderar på att gå in i beståndet med röjning för första gången, då tycker jag du ska vänta med röjning tills du tror att det inte kommer mer snö (dvs. april - maj). På detta sätt kommer de träd du sedan lämnar få en växtsäsong på sig att stabilisera innan nästa snöfall.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Joboy22  
#248131 Fastigheten ligger 5km söder om Örebro, jag vet faktiskt inte vad det är för beräknad bonitet men marken är vad jag tror fin. Det finns bland annat en granplantering som sattes för 30år sedan, och det är ordentliga träd där redan.

Jag har vart ute och tittat noggrannare nu. Det finns många stammar som ser raka och fina ut! jag skulle gissa att genomsnittsstammen är ca 4cm diameter vid brösthöjd. Är detta en riskzon för snö? eller är det i roten trädet ska stabiliseras? De känns hur som helst inte ömtåliga på något sätt om man rycker i en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

jannee  
#248135 Blötsnö som fryser fast kan få vilket träd som helst att vika kull sig. Ranglig björk och frodvuxna granplantor har en förmåga att bli omkullagda av snö.

Avatar Fallback

Re: Röjning 5ha asp/björkjungel

Martin_G  
#248154 Ok. Joboy, Kul att stammarna ser vettiga ut!
Låter ganska grovt i mina öron; medelstam 4cm diameter i brösthöjd. Har du verkligen mätt eller har du bedömt med ögonmått? Det är viktigt att du mäter noggrant och på flera punkter i beståndet, särskilt om du är "ny i gamet". Då har du iaf förutsättningar för att beskriva beståndet för andra när/om du ber om skötselråd.

Om det är verkligt fin mark (G30 och uppåt) tycker jag det är synd att bara köra Björk/Asp på det. Där finns ju möjligheter till riktigt fint granbestånd. Hur stort är beståndet? i areal räknat och i % av fastighetens totala areal? En annan ide är att du röjer i beståndet och planterar sen förädlat gran-material under denna lövskärm. Avveckla skärmen när du kan få ut lite massa om 10-15 år, eller när granarna behöver det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).