Trädfällning (arborist)

Billig Brytrulle?

91 inlägg 40953 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#247921
JensSkoog skrev:
herjman skrev:Det gäller wire och en gammal vev-winch med klinka som hittats och renoverats upp, visste jag hur man la in bilder via appen kunnde jag göra det.

Har inte non dator du kann använda till det? Varit OK å se winchen. Vad dimension ska du ha på wiren? Hoppas du inte använder wire som har varit på i många år.
Fann iö den här sidan om wirelåsar, där du kan se hur månge som behovs, och typ som holler. http://www.industrinett.no/wsp/tess/fro ... deid=15934



Wiren är rätt grov, gissar på 6-7mm så den borde hålla. Vinchen och troligen även wiren är däremot gamla som gatan men wiren ser mkt fin ut.

Ska kika på länken om wirelås!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248371 Här är en bild på antikviteten, vet inte varför bilden blev så liten kanske kan ta någon ny sen.

Det ska sitta ett skydd för wiren in krokens ögla. Kan också säga att kedjan på baksidan inte används, tänker köra med 2tons spännband

Ni får gärna komma med info och säkerhetssynpunkter på den, har inte använt den på riktigt ännu iallafall bara på ett par säkra träd som fälldes med kil men jag ville ändå spänna på lite med vinchen för att se att det höll!

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig Brytrulle?

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248416 Nu vet jag inte vilket sammanhang du skall använda vinschen men gäller det trädfällning där vinschen kommer att vara avgörande för säkerheten skulle jag varmt rekommendera ett modernt ce märkt spakblock. Kostar inte mycket i inköp, håller livet ut och du slipper gambla med hälsa och egendom. Ett tips i all välmening.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248419 Ett faromoment med vev och "hemmabygge" är om backspärren fallerar, käftsmällen känns inte då det svartnar direkt. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248432 Det är just säkerhetsaspekten ag vill ha tips om.
Håller med om att ifall klinkan som fungerar som backspärr havererar blir det inget bra.
Dom gamla stubbrytarna hade väll liknande mekanik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#248500 Trävlig gammal sak, gjord för å holla ut i många år. Kolla för rost och spricker i gods, og fjädren som holler backspärran i plats. Jag skulle ochså ville hala ut hela wiren och titta noga efter om det är rost inne i den. Gammal stålwire blir spröd genom lång tids bruk, så titta efter om nogra kordelar visar tekn til trötthetsbrott. Finner du det, så byta ut hela wiren. Inte sekert att du behöver så manga meter på den som det nu är. Farsan var sjömann, skeppera, och sedan verftsarbetare, så jag hörd många soger om wire, han var isär expert på splitsning av wire, och på å tjata småpojkens öron så fulla att jag even i dag kommer i håg vad han tjatade om!

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248501 Dessutom finns betydligt trevligare och starkare allternativ till wire. Hornbach säljer en rund Dyneemaliknande lina i längden 20x8 mm.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248502 20 meter alltså.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248508 Och ett sådant "snöre" håller som en wire?? :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248509 Vart vänder man sig om man vill ha viren låst med ett sånt här alumuniunmås man slår på med slägga?
Vilken typ av verksamhet håller på med sånt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#248519 Kolla med en profesjonell wireförsäljare. Finns egna firmar som utför det. Om du har en Tools-affär nära dig, så vet dom det.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248550
herjman skrev:Och ett sådant "snöre" håller som en wire?? :shock:
En 5 mm Dyneema t.e.x är betydligt starkare än wire i samma dimension, alltså den wirekvalite som levereras till t.e.x en Warnvinsch. Linan kan du dessutom fästa med samma knop på trumman som du använder till spolen på fiskerullen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248552 Knopen kallas spolaxelknut eller rännsnara på svenska. På engelska Arbor knot.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#248555 Man lär sig mycket här, tack mina herrar!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#248560 Sen kan du köpa dig en spänngroda om linan/ Wiren i trumman blir för kort, ju hårdare du drar, desto hårdare nyper grodan om wiren. Den nyper även på rund lina med stabil kärna. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).