Bioenergi

Kapping med motorsag, rett lengd

13 inlägg 7544 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kapping med motorsag, rett lengd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247468 Kapper vanligvis veden med motorsag og skal ha den på ca 30 cm. Problemet er å få det til, tenker da ikkje på snedsaging men med målinga. Ein metode er jo og merke ett merke på saga på ca 60 cm fra sverdspetsen og dele på øyemål denne avstanden i to. Ein annen metode dersom veden er grov er å lage seg ein stokk med merke på kvar 30 cm legge den på vedstokken og merke med saga, ta vekk merkepinnen og så til og kappe. noen andre ideer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

Bax  
#247472 En smal pinne i lämplig längd som du klämmer fast med vänsterhanden, mot skyddsbågen.
Låt den gärna sticka ut någon centimeter kortare än 30cm.

Användarvisningsbild

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

JensSkoog  
#247485 Använder ett mål på 29cm och "springer" langs stocken och märker med spray - med mitt stativ sågar jag ett par kubik på samma tid, så det är inte så mycket arbete med det, men om jag hugger grovt som jag kapar på backen, så gör jag samma. Ögonmålet kann man inte lita på!

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

jannee  
#247488 Själv gjorde jag tidigare som Bax, skillnad var att jag tejpat fast min pinne.

Användarvisningsbild

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

stegmaster  
#247497 Jeg hadde en slik "pinne" som jeg kjøpte fra jonsered som jeg skrudde fast istedet for den ene "sverdmutteren" på siden av sagen.
Driver ikke og kapper slik lenger så jeg ga den vekk til en nabo som fremdeles kapper med motorsag.
"Pinnen", var en 60 cm plastpinne, men en flyttbar liten röd markering, som man skrudde til på ønsket lengde.
Fant ikke noe bilde på den, men kanskje noen andre har??
Tror ikke den selges lenger av jonsered ?
Er vel snart 20 år siden jeg kjøpte den tror jeg. 8)

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247510
stegmaster skrev:Jeg hadde en slik "pinne" som jeg kjøpte fra jonsered som jeg skrudde fast istedet for den ene "sverdmutteren" på siden av sagen.
Driver ikke og kapper slik lenger så jeg ga den vekk til en nabo som fremdeles kapper med motorsag.
"Pinnen", var en 60 cm plastpinne, men en flyttbar liten röd markering, som man skrudde til på ønsket lengde.
Fant ikke noe bilde på den, men kanskje noen andre har??
Tror ikke den selges lenger av jonsered ?
Er vel snart 20 år siden jeg kjøpte den tror jeg. 8)


Ja til dei "eldre" sagene vil dette gå, de moderne derimot går ikkje dette pga at muttrene henger fast på dekselet, men kanskje det går an og feste pinnen på ein annen måte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247579 Finns väl laser att montera på sågen till detta,sett annonser ,vet förstås inte var.

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

Blivande snickare  
#247606 Finns en bild på forumet nånstans där någon har lagat en liten metall"pinne" ut på sidan av sågen med en stoppare vid 30 cm. Tror det var i nån av de större vedtrådarna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

stegmaster  
#247609
bengt.a skrev:Finns väl laser att montera på sågen till detta,sett annonser ,vet förstås inte var.

Vil ochså minnas at jag lest om detta i en annan tråd.
Hur funkar denna laserstålan en solig dag, ser man detta då??????

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

Nolltax AB  
#247758 Standardsvärd är 13 tum/33 cm.
Nitarna som håller topphjulet sitter ungefär 30 cm ut från sågkroppen. Mät med tumstock.
Ställ sågen på tvären på stocken, sågkroppen mot senaste snittet å måtta var nitarna hamnar.
Det finns alltid nått märke i barken man kan fokusera på.. Såga.

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

jannee  
#247760 Den tiden finns inte, är man i en vedhög och sågar måste det gå undan, ödsla tid på att vinkla sågen - nää då få biten bli som den blir, oavsett längd.

Användarvisningsbild

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

värmSkog  
#247768 Stihl har en variant

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Sko ... r-2i1.aspx


Här är en annan från Skogma

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... Index=null

Avatar Fallback

Re: Kapping med motorsag, rett lengd

clasandre  
#247783 skogma har en annan modell med ;)

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=166

den är ju viseligen 1 m men går ju att göra egna streck?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).