Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163240 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247573 Fina bilder på aspavverkningen!

Här uppe finns det en hel del asp också men ingen efterfrågan på sågdimensioner. Jag har flera hundra kubikmeter grova aspar som är avverkningsmogna kanske ska ge mig på dem till våren. Det tråkiga är att de betalas dåligt 80% av björkmassavedspriset.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Fiat 4WD  
#247597 Dagens!

Det var snygga tändstickshögar Amatörhuggare :smile:

Asp knäpper å sprätter lopper som den värsta granbit. Det är vid grenfästen som knäpparna uppkommer.

/Anders

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247624 Till OAS-forests.
Tycker du ska kontakta uppköpare hos Swedish Match.
Med de volymerna om de har kvalitet är sannolikt intressant för dom.
Kan i och för sig hända de vill pruta pga,transportlängden,

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

machonisti  
#247649
surjämten skrev:Hej alla asplovers!
Högg asp i våras som ved till öppna spisen.
Myseldar nu som bäst, o aspved är toppen! Brinner fint o småknäpper lite överraskande. Jag trodde bara det var kådade träd som mysknäppte.

Asp knäpper inte mycket jämfört med sälg.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

jannee  
#247652 Asp är bra pannved, pannan blir ren och vit. Eldar själv med nästan ALLT brännbart. Blandning av ek,spelar ingen roll även om garvsyran är kvar,asp och björk, pannan är fortfarande ren, ej heller några spår i skorstenen, i alla fall enligt sotaren.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Amatörhuggare 62  
#247683 I helgens Land stog det om Swedish Match. Dom var ju ute efter Tändsticksvirke nu och hade premien kvar.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247720 Ja man kan ju alltid ringa å fråga om de köper längre bort. Ser på deras hemsida att de betalar 440 kr/m3fub. Det är ju bra betalt! Är det transportavdrag från detta? Virket ska tydligen huggas kort, 3,1 m. Hur många m3 blir det på varje lastbilstrave? och hur många travar är det på varje bil med släp?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Blivande snickare  
#247728 Kubikerna per trave är svårt å säga, beror på om det är mycket grovt men skulle tippa ca 40-45 m3 per resa, dvs 5 travar.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

axwell  
#247747
Blivande snickare skrev:ubikerna per trave är svårt å säga, beror på om det är mycket grovt men skulle tippa ca 40-45 m3 per resa, dvs 5 travar.


Klarar alla timmerbilar i Västernorrland av att ta 5 travar, utan extra bankar som kanske inte har?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247748 Nä, jag har inte sett någon sådan bil här. Det vanliga är ju tre travar. Om en aspleverans skulle bli aktuell så ska det nog till en bil från Småland som hämtar. För att resan inte ska vara alltför dyr bör det finnas en transport norrut också, vad det nu skulle kunna vara?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Boarpan  
#247752 Sålde tändsticksved i somras och fick bra betalt. Belägen i södra i Småland.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Blivande snickare  
#247756
axwell skrev:
Blivande snickare skrev:ubikerna per trave är svårt å säga, beror på om det är mycket grovt men skulle tippa ca 40-45 m3 per resa, dvs 5 travar.


Klarar alla timmerbilar i Västernorrland av att ta 5 travar, utan extra bankar som kanske inte har?

Troligen. Kör man vanligen bara timmer har man kanske bara två bankar på bilen å fyra till sex på vagnen så då kan det ju bli för några.
Det vanliga är ju att man har tre travar timmer eller fem travar massa (3meters). Alltså fyra bankar på bilen å 6-8 på vagnen.
Om jag förstod det rätt tidigare i tråden så är tändstickstimret 3.10 långt å då borde det rymman fem travar. Sen finns det ju kanske ekipage med ex. kortare vagn å då ryms det kanske bara 3-4 travar.
Vet inte riktigt hur det är i norrland men jag tror det är ganska lika som här (södra finland). Dvs 60 ton å 22 meter som standard.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247826 Här gäller 60 tons totalvikt samt max längd 24 m.
Bilarna har två bankar samt vagn har fyra bankar, tror de är anpassade för att kunna köra 5,7 m virke.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Blivande snickare  
#247828 Då är dom timmer anpassade :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).