Föryngring

Fröträd

70 inlägg 42138 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#247238 Dom sista fröträden för i år, huggna och fram spelade, hoppas att jag kommer in bara, det blev fullt ute vid traktor vägen.
Tror jag ska ta era råd om att hugga fröträden innan skogen kommit upp så mycket, det blir stora luckor fast man släpper ner dom på samma ställe.
2013-11-30 13.15.45.jpg

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#247277 :wink: Vackert att skoda för en som gillar tall framför alla andra träd!

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#247280 Jag håller med dig fullständigt, mycket finare skog med tall, synd att det bara kom upp gran under fröträden. :sad:
Men det var inte så dumt att ta en kall öl och en bit fårkorv näe man kom hem,
Tack Jens :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#247285 Ja, här kommer det björk och gran alla stan, och allt annat löv med. Själv ska jag njuta en aquavit och lite Wasa med fårkorv och fläsk, men jag måste köra en sväng och hämta ett rådjurslår innan jag skjänker i - jaktlaget har fått skott på en bock i dag, och då blir det ett lår på "skogsbestyraren" :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

bodaedet  
#247300 Det går i aquavit i broderlandet. Jag var mycket på fest i samfunshuset i Norska grannbyn i min ungdom, där blev man bjuden på ringnes, aquavit eller " sexåånitti"

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#247302
bodaedet skrev:Det går i aquavit i broderlandet. Jag var mycket på fest i samfunshuset i Norska grannbyn i min ungdom, där blev man bjuden på ringnes, aquavit eller " sexåånitti"

Lot mig lura av "sexåånitti" en gong i min ungdom! Jag blev så drucken och så sjuk att det är ett under att jag non sinne rörde brännevin igjen!

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

halvproffs  
#247369 [quote="T Landström"]Konstigt det där...
Vi har 2 hyggen där vi ställt frötall. På det ena planterade vi gran och nu 10 år efter vi avverkade frötallen är det mest tallplantor... På det andra har vi inte satt en enda planta och allt är självföryngrat...

Det är som Tosca skriver att frötallen skapar ett bra mikroklimat. Dom flesta plantorna som kommer upp är inte från frötallarna utan finns sedan tidigare i marken.

Du behöver nog inte vara rädd för luckorna för det kommer gran där som täpper igen dom.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#247374 Det har du nog rätt i, som det ser ut där jag varit så växer granen väldigt bra.
Mitt största problem är nog att skota ut virket med min lilla maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#247423 Ska jag såga bort 3-6 dm på denna rotstock?
2013-12-01 09.55.27.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247434 Om felet sträcker sig längre in på stocken än 20 cm blir det avdrag, om du kortar stocken några dm kan den gå i klass 1. Om rotvecket sträcker sig mer än 20 cm in på stocken blir det en klass 4 (sämsta klass).

Läste på i tillredningsinstruktionen från VMF; http://ny.sdc.se/admin/PDF/pdffiler_VMU ... bilder.pdf

Avatar Fallback

Re: Fröträd

ponsse beaver  
#247461 Jag tror den stocken går som barkdragande lyra med 1cm minskning av diametern som följd. men den påverkar inte klassningen om jag förstått det rätt . så du behöver inte korta den.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

halvproffs  
#247467 Tror som ovanstående; Påverkar inte sågutbytet..

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247521 Ni kan ha rätt att mätaren nöjer sig med att minska diametern med 1 cm. Roade mig med att gör en beräkning av vad det betyder. Om vi antar att stocken är 21 cm i topp ub så medför 1 cm minskning ett volymavdrag på 10%. Om stocken är 31 cm i topp ub så medför 1 cm minskning ett volymavdrag på 7%.

Det betyder att om du kan kapa bort felet utan att stockens längd minskar med mer är 7-10% så ska du göra det eftersom risken att stocken blir nedklassad fortfarande finns.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

Amatörhuggare 62  
#248558
Foto0081.jpg
Foto0066.jpg
Foto0065.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248566 Fin skog!
Är det en manuell slutavverkning eller tar du rätt på vindfälld skog?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).