Före och efter jobbet

Val av vedovn

2 inlägg 3308 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av vedovn

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247388 Har ett rekkehus ca 65 kvadratmeter delt på 2 etasjer. Har skorstein men mangler vedovn. Har lurt litt på ein Dovre 250 CBS noen her som har erfaring med den? Tenker på kor lett det er å få det til å ta fyr, om den varmer skikkelig, om brennkammeret er stort nok, kor lenge det kan brenne i den før det går ut osv. Dersom noen har forslag til andre ovner er det berre å komme med. Er på vestkysten av Norge dette så klimaet er jo ikkje sprengkaldt men kan vera surt nok. Inne liker eg dessuten at det er godt og varmt 26-28 grader. Ovnen skal stå i andre etasje som er på ca 32 kvadrat men det er skråtak ca 1,9m høgdt i eine enden og ca 3,4 m i andre enden.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Val av vedovn

JensSkoog  
#247403 Fyrer opp et hus med halvannen etasje, 85 kv.meter grunnflate med en Jøtul Petit, i utseende ikke ulik den du tenker på. Klima på Skagerraktysten ikke ulikt ditt. Kona liker å ha det veldig varmt, og det skal jeg si deg ho klarer. Lurte på å bytte ut ovnen for ett par år siden, med en større, moderne design, ovn, men har i grunnen vært så fornøyd med Petiten, at jeg lot vær. Ut fra tidligere erfaringer har jeg holdt meg langt unna Dovreovner.
Fyrer med all slags ved, så det avgjør jo hvor ofte jeg må legge i, men når det er kaldt har jeg en del "nattkubber" på lur. Det er kubber som er så grove at de akkurat går inn i ovnen. Passer på at den tar godt fyr, og har trekken på ca 1/3 og da er det varmt og godt til langt utpå morran.
Om du skal ha ovnen i andre etasje, må du ha en slags mekanisk vifte eller slik, som skaper bevegelse og sender varmluft ned.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).