Motorsåg och handhållet

Biltemas sågkedjor

40 inlägg 62423 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

bmbamse  
#109011
Dane skrev:Har också en bekant som beter sej lika.
Fattar inte att man inte förstår att sågkedjan måste vara vass för att kunna skära.
Undrar just om dessa personer täljer med morakniven med samma dåliga skärpa. :surp:


//Dane


En gång i tidernas begynnelse så lärde jag känna en kille via jobbet som hade en nyinflyttad svåger med en jättehög massaved på den nyinköpta gårdsplanen. svågern hade dock ingenting att såga med och min jobbarkompis frågade om jag hade en motorsåg att låna ut. Dumsnäll som man är så svarar jag ja och lånar ut farsans gamla hva 263CD (förstås efter att ha frågat gubben) tillsammans med TRE nyfilade sågkedjor. Så var veden kapad och jag får tillbaka sågen. Självklart frågar jag om det gått bra, och jodå, visst hade allt gått jättebra! Så medan vi står å pratar så noterar jag att de lösa kedjorna ser lika glänsande nyfilade ut som när jag lämnat dem... Jag drar av svärdskyddet från sågen och får öga på en kedja som inte ser ut att vara filad sen före kriget, med en rödbrun färgnyans. Liksom med en beläggning på! Så ja frågar: Varför har ni inte bytt kedja när jag skickade med?
-Nä det gick bra ändå, blir svaret.

Jag: -Ja men blev den inte slö?
-Nä..., jo kanske på slutet.

Jag: -Jamen, den måste väl ha blivit hemskt varm?
-Nä, inte så värst... fast den stannade en gång på slutet....

Jag: -VA? och vad gjorde ni då?
-Vi gick in och åt, å så starta den igen när vi kom ut!
//

Jodå den gick efter den händelsen, nå't år senare bytte jag bort den mot min Jons 450, men Jag har aldrig nånsin lånat ut en såg igen, även om jag VET att personen i fråga vet vad han/hon gör. Det har blivit en principsak... Det kommer alltid att bli ett nej på en så'n förfrågan....

Tillbaka till ursprungsämnet, så har jag tänkt åka till "Feltema" å handla ett par kedjor jag med och prova. Fast mina krav är ju inte så högt ställda som somligas, här på forumet, kan jag tänka. Däremot har jag en kompis som rapporterat att "Feltemas" sågfilar är värdelösa. Det visade sig att den nyinköpta filen bet sämre än den gamla han ville byta ut... Så med det i åtanke så har jag ju inte så höga förhoppningar...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Nonkan  
#109024
Dane skrev:Jag skulle gärna prova Biltemas kedja för det är ju ett intressant pris, men frågan är om jag törs.
Om den håller skärpan är väl en sak men om den går av!
Är kvalitén på länkarna så bra så man inte behöver vara livrädd för att kedjan går av med tillhörande olycksrisk?


Att en kedja går av är sånt som händer, och det är riktigt ovanligt. Det är egentligen inte speciellt farligt för den som använder sågen om sågen har skyddsdetaljerna i ordning. Fångtappen ska vara hel, och sågen ska ha högerhandsskydd (sitter på alla sågar jag har sett, t.o.m. kinakopiorna). Ett kedjebrott är farligast för omgivningen, och blir någon där skadad har han/hon stått för nära.

Jag har bara sett ett fall där kedjan gått av och slängt bakåt, glidit förbi fångtappen, missat högerhandsskyddet och gjort hål i bränsletanken. Fråga mig inte hur det gick till, men kunden fick tanken utbytt och det blev ingen personskada.

Annars så handlar jag själv inte på Biltema, Rusta och Jysk av ren princip då jag blivit besviken alltför många gånger på kvaliteten på de billiga sakerna. Visst är det billigt, men det känns inte så miljöriktigt att köpa en massa skit som man sedan slänger för att det går sönder i förtid.

Luktar illa gör det där också, kineserna behandlar plast eller kartong med något medel som luktar skitskumt, och det blir extra tydligt på sådana ställen där man ställer fram produkterna i emballage. Nu luktar iofs Stigas snöslungor likadant när man packar upp dem, men det försvinner ganska fort iom att emballaget slängs direkt.

Dessutom har jag råd att köpa riktiga grejer :grin: :lol: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

Skogshuggarninorr35  
#109036 Tillbaka till ursprungsämnet, så har jag tänkt åka till "Feltema" å handla ett par kedjor jag med och prova. Fast mina krav är ju inte så högt ställda som somligas, här på forumet, kan jag tänka. Däremot har jag en kompis som rapporterat att "Feltemas" sågfilar är värdelösa. Det visade sig att den nyinköpta filen bet sämre än den gamla han ville byta ut... Så med det i åtanke så har jag ju inte så höga förhoppningar...[/quote]


Det där fick mej att tänka på bonndrängen som beklagade sig för bonden och sa: Ja se fattig är far min men filar som går lätt har han i allafall :grin:

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Elfving  
#143275 Väcker denna tråd. Någon som kan ge ett omdöme om Biltemas kedjor?

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#143279 Inget fullständigt omdöme men den kedjan sitter nu på svärdet för fortsatt test, allt till belåtenhet med kombinationen Tanaka 4501 Oregon 13" 1,3 mm-svärd och biltemas kedja.

Fortsättning följer............................

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

åberg  
#145065 Bump.

Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#145084
åberg skrev:Hur har det gått?


Tackar som frågar, jättebra eller inte alls. Har senaste veckorna bara använt röjsåg, kedjeröjsåg och Stihl 192C.

Börjar dock tappa tålamodet med 192:an som har lätt för att kränga av kedjan vid slysågning, känslig för perfekt spänd kedja.

Tanakan är bara drygt 7 hg tyngre så det lutar åt att Biltema-provet återupptas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

kullensvenne  
#153171 Min svåger (som är hopplös) ville att jag skulle hjälpa honom med sågen som bara "studsade". Till min förskräckelse fick jag se att han monterat kedjan åt fel håll! :grin:
Är det nån som vet var man får tag i bra filar? Har använt Huskvarnas filar men de är ju värdelösa...

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Elfving  
#153223 Vet inte om jag tycker att värdelös är rätt ord för Husqvarnas filar... De är inte bäst men duger i af åt mig.
Har kedjan gått varm så att tänderna härdats? Det brukar vara väldigt svårt om inte omöjligt att fila i värmeblånade tänder.

Kan rekommendera Pferd som gör väldigt bra filar.

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

axwell  
#153231
kullensvenne skrev:att han monterat kedjan åt fel håll! :grin:


Kan inte inse vad det har med denna tråd att göra, åsikter från de som testat Biltemas sågkedjor sökes; ris som ros.

Stormen Dagmar tvingar mig nu att sätta fart på kedjan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

kullensvenne  
#154460 ursäkta!
svarade på ett inlägg som skrivits tidigare och hamnade i slutet på tråden. insåg att det stämde dåligt...
Tack för svar om filarna. ska leta efter detta fabrikat. Jag upplever att huskvarnas filar tappar bettet så fort. bättre kvalla förr om åren.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

wiktor  
#154464 köpte bacos på swedol de är som de gamla men dyra

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

Elfving  
#154465 Har förresten några Vallorbe (http://www.vallorbe.com/Standard.php?p=530&m=4&l=3#) vilka är inköpta på Skogma. Löjligt dyra men känns bra. För tidigt att ge något utlåtande om dessa, skulle iofs göra mig heligt upprörd om de visar sig vara skräp med tanke på priset.

För att inte skriva sönder denna tråd med off-topic så kan jag meddela att jag nu skaffat en biltemakedja. Den ligger fortfarande på hyllan, men det kommer att bli intressant att avgöra om den är fågel eller fisk.

Avatar Fallback

Re: Biltemas sågkedjor

jordenxxx  
#247400 Jaha då gör vi väl ett nytt försök gubbar.
Är det någon av er som lyckats avrätta en Biltema kedja, och hur höll den?

Användarvisningsbild

Re: Biltemas sågkedjor

JensSkoog  
#247401 Har tittat på dom i hyllan på Biltema, man alldrig köpt själv. Använder enligt Stihlkedjor. Men, jag har haft ett hög med hobbysågar till filing och service, många med Biltemakedjor, och dom är ju oftast slökörda och blå och svärden är likaså. Vad jag sett är att dom till tider blivit slarkiga i niterna, och det är inte bra. Ofta "skräver" tändorna extra ochså. Det är ochså stor variation i hårdheten. Kör dom i Stihls slipmaskin, så dom blir oftast bra nog til sitt bruk i henderna till en lycklig hobbysågare! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).