Före och efter jobbet

Skogskurs

72 inlägg 44900 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

halvproffs  
#245383 Pratade med Famag idag och han har pratat med Skogsstyrelsen så dom kommer också med 2 man till kursen så det blir motvikt. Kommer att bli väldigt intressant kurs tror jag med bra diskussioner.
Hoppas jag inte gick i förväg med dig och kursen nu Famag.
Väldigt bra när någon tar tag i något och får det utfört :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245418 Motvikt? Jag tror att dom kan lära sig ett och annat av Christer Karlsson. :)

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245433 Dela tråden å kalla den för "Titelsjuka". :D

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245459 Du menar "Titelavundsjuka"?

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245552
Mangan skrev:Du menar "Titelavundsjuka"?


Jo. Det skulle kunna bero på det. Det beror på hur man ser på saken.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246159 Vad tycker ni vi som blir med på lördag ska få för titel efter avslutad kurs ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

halvproffs  
#247372
Famag skrev:Vad tycker ni vi som blir med på lördag ska få för titel efter avslutad kurs ?


Tja, nu efter rolig, informativ och avslutad kurs får man kanske kalla sig Helproffs eller återminstånde Trekvartsproffs.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

sveakatten  
#247373 Fick ni lära er något nytt? Väldigt nyfiken

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

halvproffs  
#247469 För min del och jag tror att jag kan räkna in dom flesta så har jag lärt mig ett nytt tankesätt vid avverkning. Kommer nog att praktisera det på som jag tycker lämpliga arealer.

Tveksam att tillämpa metoden på magra tallmarker som dom sa skulle fungera bra. Skulle tro att ju mer aktiv man varit i skogen och "läst" av den desto lättare är det nog att få ett bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#247483 Skriv och berätta för oss lite om hur det tankesättet är. Och när du praktiserat det, skulle det varit kult med nogra bilder! Det här är mycket interessant för en småskaligjobbare med tid till å experimentera!

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

halvproffs  
#247503 Det var inga små krav Jens. Jag som är dålig på att formulera mig i skrift. Ska försöka.

Först utser man ett träd som är tänkt att bli ett kommande rejält timmerträd inom en 5m radie. Sen tar man bort alla träd som är 75% av BHD eller större. Resten sparar man. På så sett gynnar man den kommande generationerna och man återkommer med ca 20 års mellanrum för att göra om samma sak.

Med detta förfarande kommer man då att kunna få en olikskiktad skog där man kan få ut en högre kvalite för den har ju blivit lite tuktad av den högre skogen hela tiden. Man hugger ca vart 20-de år timmer och då blir ju även avverkningskostnaderna lägre iom att det är grovt. Blir lite massaved iom att det blir som en slutavverkning. Finns säkert fler positiva saker med detta system tex miljö.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#247515 Det där va inte dårligt formulerad :wink: , så even jag fick med mig vad det går ut på. Faktiskt är det ju det sättet min morfar drev på, om inte i så stora skalan. Men då va det såkallad "pluckhogst" som galdt, och bara till bruk på gården!

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

sveakatten  
#247539
halvproffs skrev:Det var inga små krav Jens. Jag som är dålig på att formulera mig i skrift. Ska försöka.

Först utser man ett träd som är tänkt att bli ett kommande rejält timmerträd inom en 5m radie. Sen tar man bort alla träd som är 75% av BHD eller större. Resten sparar man. På så sett gynnar man den kommande generationerna och man återkommer med ca 20 års mellanrum för att göra om samma sak.

Med detta förfarande kommer man då att kunna få en olikskiktad skog där man kan få ut en högre kvalite för den har ju blivit lite tuktad av den högre skogen hela tiden. Man hugger ca vart 20-de år timmer och då blir ju även avverkningskostnaderna lägre iom att det är grovt. Blir lite massaved iom att det blir som en slutavverkning. Finns säkert fler positiva saker med detta system tex miljö.


Du sparar alltså ett träd som du tror blir ett fint timmer träd om ca 20 år, och sen tar du bort dom som är större och ner till dom som är ca 75% i diameter av det timmer trädet som du sparade?

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

halvproffs  
#247542 Rätt uppfattat.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

sveakatten  
#247545 OK då verkar det vara något liknande som jag fick lära mig på Natur kultur. Dom kallade timmer trädet dominant annars verkar det lika.
Problemet jag har är väl att man blir fundersam om dom mindre kommer i gång inom rimlig tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).