Massaved

Vad göra med Asp ?

136 inlägg 163215 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

tallen100  
#247014
anersimyra skrev:
josip skrev:Jag tänkte ringbarka nu i vår, låta stå ett år och sen fälla och såga.
Jag ringbarkade en grupp större Asp oktober 2010, de lever ännu i högönsklig välmåga.. :surp: Detta trots en rejält djup och lång "barkning.

När jag ringbarkat asp brukar ja ta sågen på slutet å såga runt nån mm djupt räcker, å efter ett par år har dom varit klara.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247078 När dom dött går det väl inte sälja till sågverken?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Amatörhuggare 62  
#247090 Nej och döda Aspar går det inte att göra tändstickor av heller. Jag har använder Ecoplugg om Asparna står runt åkrar eller på betesmarker. Har fungerat bra.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247194 Blir det inga rotskott alls eller lindras det bara? Har en aspdunge med grov asp jag vill ta ner.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Tosca  
#247210 Jag förstår inte riktigt vad ni har emot asp, det brukar vara ganska god volymtillväxt på den och uppkomsten är också god?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

tallen100  
#247211 Jo men dom är inte så roliga där man vill ha öppna landskap, tar man ner ett levande träd så kommer det ju ett hundratal telningar...

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

surjämten  
#247221 Hej alla asplovers!
Högg asp i våras som ved till öppna spisen.
Myseldar nu som bäst, o aspved är toppen! Brinner fint o småknäpper lite överraskande. Jag trodde bara det var kådade träd som mysknäppte.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Blivande snickare  
#247234 Så här som onödigt vetande så lär riktigt torr asp brinna med en nästan helt vit låga.
Har inte hunnit testa själv ännu men har planer på det :geek:

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Tosca  
#247259
tallen100 skrev:Jo men dom är inte så roliga där man vill ha öppna landskap, tar man ner ett levande träd så kommer det ju ett hundratal telningar...

Vill du ha helt öppet får du lov att satsa på djur, får kan vara lämpliga de gillar aspskott.
Ett alternativ kan ju vara att toppgallra, då finns det alltid något lite större träd som drar kraft ur rötterna, fast de första åren efter gallringen får du nog underröja telningarna.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Amatörhuggare 62  
#247260 Hej, nej det har inte blivit några skott, men jag borrade i några extra. Ett elände att få i aspskotten i Ensilaget. I skogen där får dom växa. Mysknäppa jo jo. Några danska jägare hade fått tag i Ask och eldat i öppna spisen, det for loppor över halva golvet.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

tallen100  
#247266
Tosca skrev:
tallen100 skrev:Jo men dom är inte så roliga där man vill ha öppna landskap, tar man ner ett levande träd så kommer det ju ett hundratal telningar...

Vill du ha helt öppet får du lov att satsa på djur, får kan vara lämpliga de gillar aspskott.
Ett alternativ kan ju vara att toppgallra, då finns det alltid något lite större träd som drar kraft ur rötterna, fast de första åren efter gallringen får du nog underröja telningarna.

Jovisst men det är inte mer än det tar jag med röjsåg, på ett ställe fällde jag en levande asp å där skjuter telningar upp. På ett annat ställe tänkte jag mej för å ringbarkade aspen å där kommer ingenting, där håller snörena i sågen fint 8)

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Tosca  
#247281 Vi säljer ju asptimmer, så vi vill gärna ha lite återväxt också.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med Asp ?

JensSkoog  
#247327
Amatörhuggare 62 skrev:Hej, nej det har inte blivit några skott, men jag borrade i några extra. Ett elände att få i aspskotten i Ensilaget. I skogen där får dom växa. Mysknäppa jo jo. Några danska jägare hade fått tag i Ask och eldat i öppna spisen, det for loppor över halva golvet.

ASK, ja, men inte asp. Har hörd, men vet inte om det är rett, att ask är så hård och tät i veden, att man får "loppor" när luften i den värms och inte slepper ut snabbt nog.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Bergsmannen  
#247331
JensSkoog skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Hej, nej det har inte blivit några skott, men jag borrade i några extra. Ett elände att få i aspskotten i Ensilaget. I skogen där får dom växa. Mysknäppa jo jo. Några danska jägare hade fått tag i Ask och eldat i öppna spisen, det for loppor över halva golvet.

ASK, ja, men inte asp. Har hörd, men vet inte om det är rett, att ask är så hård och tät i veden, att man får "loppor" när luften i den värms och inte slepper ut snabbt nog.


Ask är en grym ved, hård och brinner länge. Torr Asp flåsar bara till i pannan.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med Asp ?

Amatörhuggare 62  
#247535
m_173.jpg
m_168.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).