Traktorer och processorer

byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

15 inlägg 9331 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246442 Hej. Har en valmet 905 GLOX på hand. Er def motor i den, stort hull i blokk og manglar en råde kan man satta dit en 705-805 motor noen som vet hur det passar med utvekslingen i gearkassen. Synes 6.6 l 6syl motor blir lite stor og redd den vil bruke mye soppa. Måste vel også byta motordeksler.. Ser tk traktordemontering har noen begagnade 805. Hade jo varit grymt med 6 Syl motor men.. ønskar noen synspunkter fort.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246513 Vil det funka med en fyrcylindrig motor i en valmet 905 eller hur.. er det samma gearbox i 705-805-905. Prover å leta men finner ingen info ang utvaxling osv. Hmm.. :'(

   TS
Användarvisningsbild

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Krister_81  
#246516 Har du kollat med Sisudiesel (AGCO) om att byta motor helt eller bara delvis till en fabriksrenoverad.
Finns nästan säkert på lager i Linnanvuori.
Har för mig det nästan blir billigaste lösningen, då även verkstäder köper in bytesmotorer för att ej hamna att fakturera kund för en massa extra timmar pga. krångel med delar.
Ifall ni har bra med tid kan ni säkert fixa bytet själva.

http://www.agcopower.com/after_sales/re ... and_parts/

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246565 Utväxlingen är samma på 805-905 de är inte så många hk som skiljer dom åt.
De mesta borde passa utom att huvar blir långa o ev kardan till framaxeln.
Vet inte om framaxelns infästning i sumpen skiljer mellan Carraro o Siege framaxeln

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246584 Det er og en 85mod. Er gamla framaksling då. Noen som vet hur den 6 sylindrige motoren er. E det en bra motor. E det dumt å bygge om til 4 sylindrig. Inte fått no pris från tk traktordemontering på mail.. får ringe dom i morgen. Hva er lågom pris får en brukt 4 eller 6 sylindrig motor. Bli nok lite over litt budget å kjøpe en ny bytte motor från Agco. Men nytt et nytt. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246587 De är samma konstruktion som de 3 o 4 cylindriga m 1,1liter/cylinder o den har väl 2st topplock.
Allt som är bra o dåligt gäller nog hela serien.
Vad har hänt med motorn?

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246655 Ena råden har kommet ut gjennom sidan på blokken stort hull der og råden stikkande ut. Så blokken er inte brukbar ksnskje inte veven heller, inte sett på den jag ennu. Traktor har gått 9900Timer, men alldri med turbo og utan lastare. En som har kjøpt den for og setta den i stand men selger den pga tidsbrist og han slitar med å finne motor. Han har kjøpt den av en entreprenør som brukte den til snøplog og Fliskuttare. Lite skeptisk timeantallet på den.. er vel mange nok timar... For jo ikke testa hur gear funkar osv med def motor.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

valmet862  
#246658 finns ju motorer i t.ex. sisu motorer i sampo tröskor som är 6-cyl. borde ju även vara möjligt o ta en motor/block från en valmet 8000 -serien.

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246664 8000 serien har ett annat namn på motorn så de är inte så säkert att de passar ihop med tanke på att motorn är en bärande del med framaxelinfästning mm.
Är blocket skrot finns inget att renovera på så en annan motor är enda chansen.
Har sett flera som gått mer timmar så de hänger kanske mer på hur de allmänna skicket är, låda o bakaxel tål rätt mycket

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246733 Har sett en 905 i norge som jag menade det sto at det satt 8000 motor i. Tror det var 200hk i den. Får man tak i en feks 8450 motor er det feks 140hk orginalt i dom. Men nu har det sporad helt av från det med å sette dit 4 cylindrig motor...

   TS
Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Anton k  
#246734 Är inte tråget ihopkopplad med framramen o framaxeln på 905an också, jag vet iaf på några fyror är det så. Osäker om det är så på alla.

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246740 Frågan är dock om det är värt det? 4-cyl motorer är eftertraktade som reservdelar = dyra. Sedan skall du ha huvar, kardan och allt annat "smått" som går åt. Är du t ex 100% att den framaxeln passar i det 4 cyl tråget? Med de timmarna och skadorna är en traktorskrot en bättre destination...

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246829 Vi får se morgan.. jag er av typen som liker at setta ting i stand istalla for at levera det på skroten.. har en 6syl motor på handen nu. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246869 De går säkert bända in flera olika motorer men jag tänkte mest att de skulle passa rakt av utan div ombyggnader som tar tid med:)

Avatar Fallback

Re: byta motor i valmet 905.. satta inn 4 cylinder.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247201
Norske_Trond skrev:Vi får se morgan.. jag er av typen som liker at setta ting i stand istalla for at levera det på skroten.. har en 6syl motor på handen nu. :-)


:grin: är själv av samma sort vilket avspeglat sig i samlingen av "projekt" så du skall se detta som det klassiska "gör som jag säger, inte som jag gör".

M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).