Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedmaskin ska man ha??

58 inlägg 47492 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stektlök  
#247177 Ich bilke dich :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Danskar´n  
#247200 Är enig med att Bilke är god och snabb och lätt att använda, på grund av inmatarbandet och det "alt-ätande" kap-o klyv hjulet. Det går ju även att "massakrera" gamla stolpar och bräder och annat avfall.
Nackdelen kann vära att inmatarbandet kör konstant, så det slits mycket.

Anledningen till min fråga på "guilliotine" maskinerna, är att priset är något mere humant enn t.ex. Pilkemaster o.l. Jag körde med en Pilkemaster i fjol, och det var ett nöje att lyfta upp stocken till det hyrauliska inmatarbordet och se kjedjan kapa hur grov som helst stock...nästan.. men priset på en sådan ligger utanför mitt budget - tyvärr.
Så om någon har ärfarenhet med PW, eller Bonnet vedklipp, hör jag gärna från Er.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

skogsflane  
#247256
Danskar´n skrev:Är enig med att Bilke är god och snabb och lätt att använda, på grund av inmatarbandet och det "alt-ätande" kap-o klyv hjulet. Det går ju även att "massakrera" gamla stolpar och bräder och annat avfall.
Nackdelen kann vära att inmatarbandet kör konstant, så det slits mycket.

Anledningen till min fråga på "guilliotine" maskinerna, är att priset är något mere humant enn t.ex. Pilkemaster o.l. Jag körde med en Pilkemaster i fjol, och det var ett nöje att lyfta upp stocken till det hyrauliska inmatarbordet och se kjedjan kapa hur grov som helst stock...nästan.. men priset på en sådan ligger utanför mitt budget - tyvärr.
Så om någon har ärfarenhet med PW, eller Bonnet vedklipp, hör jag gärna från Er.


superpilke är billigare än bilke tror jag:

snabbare än klappi tuiko också

tyvärr bara hört dåligt om den "svenska" sortens vedklippar. de finska är smartare och snabbare

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Danskar´n  
#248075 Okay - nu har jag studerat de olika inlägg och meningar om vilken vedmaskin man ska ha, och som riktig skrivit, är det like många meningar som det finns fabrikater.

Dom fleste som skrivit här tyckes att vara proffessionella vedhandlare, och det är både gott och bra att höra deras meningar - men vi ganska vanliga glada amatörar som bara ska ha det lite lätt med den privata vedhandteringen, skulle väl oxå kunne tänka sig att få lite goda råd om vilken maskin som är lagom stabil - (och billig).

Dom fleste är eniga om att kina-skräp inte är lagom för flera hundra m3 om året, men kanske för 35-40 m3?.
Det är mycket frestande att köpa en kombimaskin till halva priset, (med eller utan stavfel) :smile: Och med lovande om att slitage inte förekommer tack vara ny teknik!!!??
Det är vel nästan som att uppfinda evighetsmaskinen??... :roll:

Jag tänker såhär: Det kan väl tänkas att en kinamaskin skulle kunne vara användbar för privat vedhandtering - och om priset är låg, går det ju att reparera eller förstärka svaga delar etterhand dom går sönder?

Detta var vist mera lite filosofiska betraktningar och inte särskilt någon fråga... :grin:
Men många kloka svar har jag hittat här - tack för det.

Åh herregud, så är det ju snart jul... jaja, vi överlever väl...

Trevlig helg till alle och Gott Nyttår

Danskar´n

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#248087 Et alternativ kan ju vara en begagnad Igland processor.
Dom går at hitta begagnad för lite pengar (jag köpte min för 10tkr + 8tkr för hydraulikaggregat, som tilval för at få lite fart på grejorna)
Den tar grövre virke en bilke och liknandet maskiner, dock inte i närheten så snabb.
Dessutan har dom oftast en vanlig klyv til grova kubbar.
Går ut från at du redan har en traktor til driva en vedmaskin???
Själv brukar jag min Igland som sekundär maskin, til skitig och klent virke til eget bruk, då jag har en "riktig vedmaskin" til veden som ska säljas.

Matas med grävmaskin
20131012111501(1).JPG




Eller monteras direkt i lastaren på traktoren.
Foto0087.jpg






En video av en annan Igland processor.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z_kaSmJIF_c[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Husqy346  
#248161 Va tilltänkt det var i den videon! de har en maskin som de kan ha i armen på grävaren bredvid . Men de lastar med en gripklo på grävaren istället . Rätt använd så kan iggland matas direkt från vedupplaget .
Sedan om de hade maskin i grävarmen så skulle de ju kunnat mata trumman direkt från igglanden , bara ha en fallplåt som klabbarna gled ner ifrån ju.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

vedhandlaren  
#248170
stegmaster skrev:
vedförsäljan skrev:Vad kostar den? Gissar att det inte finns nån i sverige som har den iallafall

Nu tog jag bara just denna maskinen som et eks, finns ju endel andra ochså(even USA maskiner), det var prinsippet med gripen som var poenget med det hela.
Men det finns ju en här på forumet som har en stoooor Posch maskin, men om det just samma som modellen i videoen er jag inte säker på.



jag har en pocsh 540 men där finns en i dalsland som har den stora pocshen

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

stegmaster  
#248178
Husqy346 skrev:Va tilltänkt det var i den videon! de har en maskin som de kan ha i armen på grävaren bredvid . Men de lastar med en gripklo på grävaren istället . Rätt använd så kan iggland matas direkt från vedupplaget .

Nja, jag vet hur du tenker, men man tjener en del tid på at maskinen kan arbeta oavbrutt och slippa venta på at den klvyer ferdig en stock för man börjar leta upp en ny.
Dessutan er det inte så nogrant hur högen ligger, då man matar med en grip.
Ska man peta inn stockar med maskinen i arm/laster så måste högen ligga "riktig" för detta.

( Det er jag på bilderna, men inte min video)
Senast redigerad av stegmaster lör 07 dec 2013, 17:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

bror-erik sjöberg  
#248518 Jo jag köpte i april i år en ny palax ks 35 s med allt hydrauliskt samt att jag har redan ett stockbord med hydrauliskt matning , jag är mycket nöjd med denna maskin man blir glad varje gång när man använder den

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248540
bror-erik sjöberg skrev:Jo jag köpte i april i år en ny palax ks 35 s med allt hydrauliskt samt att jag har redan ett stockbord med hydrauliskt matning , jag är mycket nöjd med denna maskin man blir glad varje gång när man använder den

Jo så är det, man står och småler hela tiden.
Tog du med Booster-klyv?

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248545 superpilke är billigare än bilke tror jag:

snabbare än klappi tuiko också

Tror att superpilke har slutat tillverkas,tyvärr.Är en av 6 delägare i en sådan och vi är alla nöjda med kapaciteten.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

bror-erik sjöberg  
#248661 Det är booster-klyv på den

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin ska man ha??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248716
bror-erik sjöberg skrev:Det är booster-klyv på den

Det vore schwajnigt ku med en filmsnutt så man får se klyvhastigheten?
l

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).