Motorsåg och handhållet

STIHL MS 441 CM-W

21 inlägg 10201 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247044 Så vad tycker mina herrar om den sågen?
Är det en pjäs att satsa på?
Jag är grovt trött på min Husqvarna 346 XPG Triobrake, som är slöare än fan själv så fort det blir motstånd.
Vad tror ni?
Har Tyskarna den såg jag söker?
Jag kan bara tillägga att jag även kapar grovt ibland, men jag köper ju bara till svärd och kedja när det kommer.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... C-M-W.aspx



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247051 Den der trur eg ikkje at eg ville ha kjøpt, virker litt stor og tung. Med skarpt kjede og sag som er i god stand så kan ein kappe ganske tjukt med 50 cc sag. Dersom eg skulle ha kjøpt nytt tja, kanskje ei HVA 560 xp eventuelt ei brukt stihl 361, men eg vil tru at du kan klare deg med den du har.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247053 Ok nja det var någon som pillade på förgasaren åt mig, och då blev den tvärslö.
Jag bytte senare förgasare mot en ny original, men det var fortfarande samma sak, så nu skiter jag i den, och avslutar den som kapitel.
Det är just därför jag har tittat på 441an, då den verkar vara bättre.
Jag har inga problem med vikten, då jag är riktigt vältränad.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247060 Ja kanskje den kunne vært noe allikevel da, viss du først og fremst skal felle og kappe grovt. Fekk dei aldri skikkelig skapre dei dere stihl kjedene. No er jo for lengst lp kjedene historie og eg har ikkje prøvd lpx kjedene ennå, men eg vil tru dei er lettare og få skarpe enn stihl kjedene. Går jo ann og kjøre Oregon på stihl også da.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247131 Jo jag behöver en ny såg, som klarar av lite mer.
Det är som med motorsågar som med bilar, man blir bara frustrerad om det är för slött.
Jag har testat min moders Husqvarna 545, och den gick riktigt fint, men den hade dock inte ett dugg att komma med, mot en annan Husqvarna på drygt 70cc.
Så därför så skrev jag här på forumet, för att se vad ni tycker om STIHL MS 441 CM-W.
Men jag tror nästan att det får bli en sådan.
Jag skall åka till min närmaste fackhandlare nästa vecka och provköra den, för jag har sett just en spritt ny STIHL MS 441 CM-W stå där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 441 CM-W

JensSkoog  
#247137 Inte skulle jag ville dragsa MS 441 omkring i skogen, men på vedbacken skulle den vara bra. Veltränad eller ej - vikten kjenns i armar och akslar efter en dag.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

Nonkan  
#247158 Om du vill ha lite starkare än 346 men ändå orka jobba lite allround så skulle jag nog rekommendera MS362 C-MVW i så fall. 441 är lite för tung för vanligt skogsjobb. Det är även rätt bra klipp i nya versionen av 261:an (med M-tronic då)

Stihl har ju nöjd kund-garanti på produkter upp till 10 000:-, så du kan ju prova ordentligt för att se om sågen passar dina behov.

http://www.stihl.se/noejd-kundgaranti.aspx

Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 441 CM-W

JensSkoog  
#247163 Har MS361, och den har klipp till tusan!

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247165 Bra att ni nämnde prova på grejjen.
Jag ska utan tvek bekanta mig med era sågar.
Jag pratade med min närmaste fackhandlare, då jag har hans privatnummer.
Och jag får ta hem både en STIHL MS 362 C-MVW, och en STIHL MS 441 CM-W.
Jag har gjort mig 100% neutral, och skall bedöma dom i morgon, då han är där mitt på dagen.
Och passande nog fick jag hem en övergrov ek-stam, så den skall få smaka Tyskt stål imorgon.
Jag har även vanlig mindre grov tall, så att båda kan få en rättvis bedömning.
Som sagt jag tar med precis allt i tankarna i morgon då jag testar dom.

Jag återkommer med mitt val, och varför jag valde just den jag valde imorgon eftermiddag.

Ha det gött.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247185 Lykke til med valget men husk ein ting og dra på for stor sag sliter på kroppen.

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

Valmet830.3  
#247209 MS 441 är en riktigt stark pjäs och pigg med.

Hugger man grovt löv (ek, bok mm) då piskar den med sin 70cc alla 50cc, och är förstahandsvalet men i mindre skog upp till medelgrovt föredrar jag allt hva550:n. Pga vikten

Användarvisningsbild

slö kedja?

traktorz  
#247290
jordenxxx skrev:...
Jag kan bara tillägga att jag även kapar grovt ibland, ...

Om det är bara ibland du kapar grovt, så torde det innebära att lejonparten är klent. I så fall kanske en Stihl MS 192 C-E är ett lämpligare komplement till din befintliga samling av motorsågar. Lär dig dessutom att fila en kedja, vilket är nödvändigt på den här klena dimensionen av kedja (1.1mm PMM3) till den här lilla 30-kubikaren vars torra motorkropp bara väger 3.3 kg!

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247343 Så då är mitt val gjort, idag testade jag både 362 och 441.
Jag hämtade sågarna kl 07:15 på morgonen.
Första testet blev klenare timmer, men där skrattade bara 441an, så hon fick ge sig på ekstammen.
Där möttes mer motstånd, och när jag även testat 362an klent mellan och grovt, så föll min dom.
Det fick bli 441an, på grund av att den alltid hade kraften, när jag ville ha den.
362an var vass den också, men tappade lite väl emellanåt.
Då jag är vältränad av skogen, så är 441ans vikt inte ett skit för mig, och jag tog ut henne till min mors skog, där jag körde från kl 09:10 på morgonen, till kl 15:00 på eftermiddagen.
Och jag upplevde den inte som särskilt tung.
Det var bara vid ett tillfälle, då jag var tvungen att sträcka upp sågen med armarna väldigt högt, som den vägde, men det säger ju sig självt.
Tack för era åsikter och dom andra rekommenderade sågarna kanske blir komplement senare i livet men just nu är 441an den ultimata sågen för mig.

(Enskilt svar till traktorz)

Jag har slipat kedjor sen jag var 16 år, sedan förfinade jag min teknik ännu mer, när jag utbildade mig i Östboskolan. Nu är jag 23 år så det är lungt, kedjorna blir sylvassa.
Bra att du nämnde det området, då det nog är ett ganska vanligt fel att folk har fel slipteknik.

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247385 slipat eller filt med rundfil?

Avatar Fallback

Re: STIHL MS 441 CM-W

jordenxxx  
#247399 Först filar jag med rundfil tills det går lätt.
När jag är klar med samtliga, så filar jag med flatfil på "ryttarna", mellan 2 och 3 gånger.
Efter det är jag klar, och kedjan är vass åter en gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).