Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44150 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246853 En atv går där inte en traktor går i dom flesta fallen

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#246855 Det är möjligt, men då använder du winschen eller åker tom :wink:

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246857 nej ;)

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#246860 Är det fin terräng kan säkert en minivariant av en riktig traktor med boggivagn vara ett alternativ.
Jag knatar runt med min vajer. å andra sidan finns det inga stockar som jag inte klarar av lasta.
Med 25 meter vajer behöver man heller inte komma direkt i kontakt med trädet. Utmärkt hjälpmedel när träd sedan hänger i och på varandra.
Har man bara ingen speciell otur tror jag hållbarheten är större hos ett konventionellt ekipage.
Tror dessutom att jag lasta 6m3 massaved betydligt snabbare med min vajerkran än vad någon atv med grip klarar av.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246877 Har också 25 m vajer på atv kärran och jag är saker att du får stor stryk av en med kran. Hmm undrar varför inte skotarna kör med vajer kran...

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

T Landström  
#246879 De säljare av atv som jag pratat med tycker det är leksaker att köpa 4-hjuling och vagn för att skota med...
Dom tycker att maskinen väger för lätt med tanke på vad du kan lasta...samt att maskinerna tar för mycket stryk...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246882 Det är ju inget för yrkesbruk men toppen för gallring och vedkörning, inte märkt något på våra grizzly 700 och kört typ 250 lass

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

rikard_e  
#246886 Hade köpt skyddskläder 6000:- husqvarna extreme

550xpg trio 8000:-

339xp 5000:-

535fbx 9000:-

Äldre traktor med huggarvagn alt billigare skogsmaskin , typ blondin 120 000

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Qkeeper  
#246889 Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

husqvarna_med_sthil  
#246892 I mitt fall skulle köpa en traktor och snöröjningsredskap typ snöslunga så jag kan hålla undan snön på vintern. Eftersom det är så pass mycket att ploga för min del skulle det inte fungera med en atv. Sedan efterhand skulle jag bygga på så jag får en fungerande utrustning för skogen, vajerspel, timmervagn osv till traktorn. När jag har en fungerande utrustning där skulle jag börja finlira för att komma åt de platser jag inte kommer åt med traktorn och då blev atv/snöskoter aktuellt.

Om några år kanske jag resonerar på annat sätt. :)

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246896
skogsbonne skrev:Har också 25 m vajer på atv kärran och jag är saker att du får stor stryk av en med kran. Hmm undrar varför inte skotarna kör med vajer kran...


Tror du inte han menar att han kan få med sig 6m3, har man ett mindre ekipage får man åka flera gånger.
Jag kör själv med en typ av atv vagn och gillar smidigheten.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#246925 jo det får jag hoppas men det låt som han lasta fortare, får med 2 m3t per lass om jag inte lägger över stakarna

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

hedenfeldt  
#246947 Jag skulle (kommer fö att investera till våren) köpa en kranman T1750 med vagnstyrning, 30-60 kran, vinsch, större hjul med mera. En investering på cirka 150 k inkl. moms.

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

svampbob  
#246968
skogsbonne skrev:jo det får jag hoppas men det låt som han lasta fortare, får med 2 m3t per lass om jag inte lägger över stakarna


När jag körde ut från skogen förra helgen så tog jag med 605an med skogsvagnen till. Körde ut från skogen med Avesta 38an och lastade sedan över på traktorn och det blev rätt fullt med två atv lass. Det finns ingen ramstyrning på valmetens vagn så den hade krävt en mycket bredare väg genom gallringen.

Visst skulle det sitta bra med en driven moheda vagn till valmeten men men det funkar rätt bra så här med.

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246996
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..


Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.

Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut ved :surp: Det blir inga billiga vedpinnar.

Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.

Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.

Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år :???:

Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål :???:

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).