Motorsåg och handhållet

Hydraulattack

16 inlägg 7201 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulattack

anersimyra  
#246632 Finns någon som vet pris på hydraulattacken som tillverkas av ett företag i Jämntland.
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hydraulattack

Amatörhuggare 62  
#246649 Finns dom än , jag vet Sydkraft, nej det heter ju Eon nu . Dom får inte använda dom för en kolvstång gick av och slog sönder en arbetare i ansiktet. Dom använder min Stalpen när jag fäller längs ledningar. Men dom har en grön i bilen, men den är strypt så det bara pumpar runt.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#246723
Amatörhuggare 62 skrev:Finns dom än , jag vet Sydkraft, nej det heter ju Eon nu . Dom får inte använda dom för en kolvstång gick av och slog sönder en arbetare i ansiktet. Dom använder min Stalpen när jag fäller längs ledningar. Men dom har en grön i bilen, men den är strypt så det bara pumpar runt.
Aj, aj, aj, det låter inte bra. De var vanliga på 70-80 talet, en mekanisk variant med "pumphandtag" fanns även. Bägge varianterna fungerade betydligt bättre än Stalpen, de var både lättare och betydligt starkare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

värmSkog  
#246745 http://www.skonviksgard.com/Hemsidor/AHydraul/main.htm

http://www.stalpen.com/stalpen.html

Har för mig att det skiljer ca 500 kg i tryckkraft, till stalpens fördel. Det gäller ju iof att man orkar veva stalpen till max vilket jag inte lyckats med än

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#246756
värmSkog skrev:http://www.skonviksgard.com/Hemsidor/AHydraul/main.htm

http://www.stalpen.com/stalpen.html

Har för mig att det skiljer ca 500 kg i tryckkraft, till stalpens fördel. Det gäller ju iof att man orkar veva stalpen till max vilket jag inte lyckats med än
Tackar Värmskog, jodå jag har tittat på "gröningen", men ville veta något om priset innan jag ringer. Vad gäller den där Stalpen så är den inget jag skulle köpa mig, tung och alltför dålig utväxling med viretrumman, dessutom blir taget på stammen relativt lågt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

värmSkog  
#246766 Ok jag förstår. Dock så har inte stalpen någon vajertrumma utan det är en kuggstång med kugghjulsutväxling, RH-pusher är det som har någon form av wiretrumma. Jo jag kan ju hålla med om att stalpen är lite tung

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#246773
värmSkog skrev:Ok jag förstår. Dock så har inte stalpen någon vajertrumma utan det är en kuggstång med kugghjulsutväxling, RH-pusher är det som har någon form av wiretrumma. Jo jag kan ju hålla med om att stalpen är lite tung
Aha, kuggväxel !! Den har jag faktiskt inte sett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulattack

Amatörhuggare 62  
#246822 Hej på er, det är ingen Stalp jag har utan en RH Pusher 3 .Den gröna Attacken det är dom Eon har idag. Det är den röda modellen som stången kroknade på. Det är den här gröna som gäller. Använder man två såna så får man ner riktigt tjuriga träd längs ledningarna.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#246911 Finns ingen som minns den mekaniska attacken ? Den rörliga tryckdelen bestod av en fyrkantsprofil med ett stort antal hål där hävmekanism, samt stoppmekanismen grep in. Konstruktionen var "järnspettsenkel", attacken var otroligt smidig, stark och lättjobbad, den var så enkelt och robust konstruerad att den bara måste finnas kvar i någon gömma. Otroligt att en såpass enkel och bra konstruktion skulle falla i glömska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

totte  
#246929 Jodå, när du säger det så monns jag att jag varit med och använt en sån nån gång på 70-talet. Som du säger, oerhört enkel och robust, nästan inte möjligt att den kunde krångla.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

värmSkog  
#246997 Ingen som har en bild på den? Har googlat lite men inte hittat något, Ni kommer inte ihåg om den hade något mer namn än bara attack?

Anersimyra om du får ett pris på den gröna attacken så tala gärna om priset :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#247027
värmSkog skrev:Ingen som har en bild på den? Har googlat lite men inte hittat något, Ni kommer inte ihåg om den hade något mer namn än bara attack?

Anersimyra om du får ett pris på den gröna attacken så tala gärna om priset :smile:
Det ska jag göra, men "järnspettsAttacken" måste bara gå att hitta, skogsvårdsstyrelsen hade massor av dem, de är som sagt enkla som ett spett och måste gå att finna. Starka var de också, jag tröck fast en så jävla hårt i en Al, att attacken for med och drog iväg femton meter som en helikopterrotor :surp: :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulattack

tallen100  
#247029 Det blev en attack femton meter bort :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hydraulattack

anersimyra  
#247031
tallen100 skrev:Det blev en attack femton meter bort :mrgreen:
Jo, och den for 45 grader åt sidan, kunde blivit något "stjärtigt" för skogvaktarn om han legat där och smugit :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulattack

tallen100  
#247034 Han hade tur som höll sej undan den dan :lol: Riskzon attack 30m :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).