Motorsåg och handhållet

fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

73 inlägg 43261 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#161121 En helt ohydraulisk modell, snabbt ihopskissad:

kil.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161127 Jag skulle nog önska att kilen har flat undersida, gärna med nån hulling som sätter sig i stubben.
Annars finns risken att den rör sig och då får svårare att sitta kvar.

Gärna öppna sig i framkant med so den följer både stubbe o stock.

Den Totte visar verkar helt OK. Säkrare än hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161145 Gängstång, oj vad mkt man funderat ut med gängstång. Dock ej gjort nåt givetvis för jag har ju
problem med min medfödda bokstavskombinationsdefekt: L A T

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161146
totte skrev:En helt ohydraulisk modell, snabbt ihopskissad:

kil.jpg



Kanske skulle vara ett sexkants huvud istället för veven så man kan använda ett spärrskaft, blir nog lite trångt neråt.
Men det är verkligen någonting att fundera på, tack Totte. :-bd

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#161163
Mikael skrev:
totte skrev:En helt ohydraulisk modell, snabbt ihopskissad:

kil.jpg



Kanske skulle vara ett sexkants huvud istället för veven så man kan använda ett spärrskaft, blir nog lite trångt neråt.
Men det är verkligen någonting att fundera på, tack Totte. :-bd


Jo, veven var som bara en indikation på att man skall ha nåt att dra med. Det är väl inte alls dumt att ha sexkant, då kan man ju använda valfria hylsnyckelgrejor att dra med, beroende på omständigheter. Lättare att packa med också om det inte sticker ut nån vev.

Kilformen på skissen är också bara att se som en princip, bara höftade till vinkeln för att visa att det är en kil. Hullingar skall det väl vara på plåtarna som omger kilen, ser ut som det var det på den hydrauliska i filmen på sid 1 i tråden.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161201 Jag har för mig att jag sett nånstans på nätet en fällkil som eg är en konisk skruv
som man drar in i sågskäret med tex spärrskaft, liknar en skruvklyv.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Phantom  
#161214
Slurfi skrev:Jag har för mig att jag sett nånstans på nätet en fällkil som eg är en konisk skruv
som man drar in i sågskäret med tex spärrskaft, liknar en skruvklyv.

Finns väl en sån i skogma katalogen, eller det fanns iaf en där tidigare.
Ser ut som en skruvklyv fast för trädfällning.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161226
Bild

Jepp, det var den jag menade.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Kjell S  
#161228 Ja, det var en värdelös en...
Lättare att banka kil även hängandes i ett träd och är man
ändå där uppe kopplar vi oftast i vinschen.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

anersimyra  
#246636
Mäki skrev:Skulle det inte gå att tillverka en egen hydraulisk kil av en domkraft typ denna
Bild


Om man fester en kätting i botten plattan på domkraften som man sedan drar runt trädet och sätter fast i botten plattan på andra sidan i någon krokfundering då är det bara att svetsa fast en kil i ändan på stången som man pumpar hydrauliskt in i spåret i trädet.

Om ni förstår hur jag menar? Jag försökte rita en skiss men det blev inte till något så jag försöker förklara i stället.
Gammal tråd men skriver ändå. På sjuttiotalet lät jag tillverka exakt det du beskriver. Därtill lät jag tillverka ett brytjärn med en extra hävarm upp till stammen. Jag hade låtit tillverka prylarna på en yrkesskola. På den tiden kunde man få bidrag för utprovning av ideer. Nåväl, jag for ut till en slutavverkning med mina "uppfinningar". "Brytjärnet" böjde sig som en jävla lakritsrem när huggarn tog i och bröt, klantarna hade använt mjuk vattenledning till "brytjärnet". Hydraulkilen stod still och juckade som en sjuk spermie mot fällskäret, idioterna hade inte demonterat domkraften när de svetsade i den, varenda oring hade förfan smält :surp: Så hur "uppfinningarna" fungerat har jag ingen aning om.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

hlb  
#246647 Jag har kört ett par år nu med en hemmagjord fällriktare gjord av en mekanisk domkraft till volvo 140 (stolpe med gänga och vev). Har skurit av lyftdelen mot bilen och stelsvetsat 40x40 x1.5 mm RHS profil 3 m lång, snedskuren och vässad i överändan. Fotplattan är förstorad med en plåtbit för att inte tränga ner i marken. Veven är dubbelriktad med befintlig längd när det går tungt och en kort på andra hållet för lätt (snabbare) returvevning. Fällriktaren trycker med ca ett ton, men 2 meter upp blir den ganska mäktig. Jag kompletterar (följer med) med kilar vid stora träd för ökad säkerhet. Totalt väger den nog under 5 kg. Kostnaden blir ju låg när en snål smålänning skaffar utrustning. Hoppas att ni har livlig fantasi så jag slipper skicka bilder. Jag gissar att jag inte är ensam om "uppfinningen".

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

johan eriksson  
#246677 Tyvärr räcker inte min fantasi till, kan du inte fixa en bild på den?

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

hlb  
#246680 Kanske till helgen.
Den är tyvärr inte certifierad enligt EU maskindirektiv, men fungerar konstigt nog fint ändå. Någon gång har jag överträtt hastighetsgränserna på landsväg också. Sunt bondförnuft använder jag alltid.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

johan eriksson  
#246690 Sunt förnuft kommer man väldigt långt med, används tyvärr aldeles för sällan idag.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

totte  
#246705
anersimyra skrev:
Mäki skrev:Skulle det inte gå att tillverka en egen hydraulisk kil av en domkraft typ denna
Bild


Om man fester en kätting i botten plattan på domkraften som man sedan drar runt trädet och sätter fast i botten plattan på andra sidan i någon krokfundering då är det bara att svetsa fast en kil i ändan på stången som man pumpar hydrauliskt in i spåret i trädet.

Om ni förstår hur jag menar? Jag försökte rita en skiss men det blev inte till något så jag försöker förklara i stället.
Gammal tråd men skriver ändå. På sjuttiotalet lät jag tillverka exakt det du beskriver. Därtill lät jag tillverka ett brytjärn med en extra hävarm upp till stammen. Jag hade låtit tillverka prylarna på en yrkesskola. På den tiden kunde man få bidrag för utprovning av ideer. Nåväl, jag for ut till en slutavverkning med mina "uppfinningar". "Brytjärnet" böjde sig som en jävla lakritsrem när huggarn tog i och bröt, klantarna hade använt mjuk vattenledning till "brytjärnet". Hydraulkilen stod still och juckade som en sjuk spermie mot fällskäret, idioterna hade inte demonterat domkraften när de svetsade i den, varenda oring hade förfan smält :surp: Så hur "uppfinningarna" fungerat har jag ingen aning om.. :lol: :lol:


Haha, kul historia och ett målande språk: "stod still och juckade som en sjuk spermie" =))

Tyvärr hade det nog inte funkat ändå, tror inte en sån domkraft funkar liggande. Skulle plocka cylindern ur en garagedomkraft i stället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).