Traktorn i skogen

Vinschning

18 inlägg 20713 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinschning

Kasebon  
#246539 Hej Tanter och Gubbar!
Har en fråga angående vinschning och dragkraft. Om man har en vinsch med t.ex tre tons dragkraft med enkel wire, dubbleras kraften om man dubblar wiren över ett block och om man lägger wiren över ytterligare ett block, dubblas dragkraften igen då? Har kollat lite på YouTube på Terribärgarns bravader där hans största bekymmer verkar vara att få Terrin att stå still, men kan inte se om man måste växla av med olika storlekar på blocken :?: :?: :?:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinschning

Rolfnilsson400  
#246540 Ja ditt resonemang är rätt.
Det är den fysikaliska lagen om att det du vinner i kraft förlorar du i sträcka.
Med fyra parter blir du fyra gånger starkare men måste dra in fyra gånger så lång lina

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

totte  
#246551 Stämmer, räkna antalet parter som går mellan enheterna och ta det gånger vinschens kraft.

Med två enkelblock blir det tre, ut till lasten, tillbaka till vinschen och över andra blocket och ut igen. För fyrdubbling behöver du ett dubbelblock där ute så du kan dra en fjärde part tillbaka till vinschfordonet.

Sen hjälper det ju inte att få fordonet att stå still, det måste ju likaväl ta upp hela kraften från alla linparterna, om man inte har något annat att binda fast block i.

Avatar Fallback

Re: Vinschning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246563 Nästa fördel med blocken är att du får ut mer vajer, för att vinschen drar 3 ton på innersta linlagret o sen minskar de med lagren

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

JensSkoog  
#246566 Det som är oerhhörd viktigt när man dubblar/tredubblar/fyrdubblar med blocker, är att wire, krok och annat tål den extra belastning som kommer. Om mann kör 12 tonns drag med wire och krok som är beräknat för 5-6 tonn, så kann det då riktigt illa!

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Kasebon  
#246567 Vad har en 10 mm wire normalt för brottstyrka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschning

Rolfnilsson400  
#246570 Lite snabba data från nätet

10 mm Rostfria/Stainless Material AISI 316 Vajer 133 trådig (Stålkärna) Minsta brottlast 52,5kN.
Vajer 10mm 114 trådig (fiberkärna) Minsta brottlast 54,30kN
Vajer 8mm 133 trådig (stålkärna) Minsta brottlast 37,61kN

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

JensSkoog  
#246572 Med själva wiren är det sellan no problem. Om du kör fyrdubblad drag, fördelar du draget över fyra, så t.ex Vajer 8mm 133 trådig (stålkärna) Minsta brottlast 37,61kN - som gjer ungefär 3,7 tonn, kann dra14,8 tonn (i teorin). Det kritiska är festen och krokar, samt själva blockerna. Duger inte med billigt skit om du ska wincha tungt! Innan det blev tvungen certifisering av winchutstyr skedde många tråkiga olycker.

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

anersimyra  
#246574
JensSkoog skrev:Med själva wiren är det sellan no problem. Om du kör fyrdubblad drag, fördelar du draget över fyra, så t.ex Vajer 8mm 133 trådig (stålkärna) Minsta brottlast 37,61kN - som gjer ungefär 3,7 tonn, kann dra14,8 tonn (i teorin). Det kritiska är festen och krokar, samt själva blockerna. Duger inte med billigt skit om du ska wincha tungt! Innan det blev tvungen certifisering av winchutstyr skedde många tråkiga olycker.
Nej för fan !!! håll er undan, jag drog sönder ett fiolblock när draget gick upp till fyra ton :surp: :surp: Prylarna kommer dragande som en hagelsvärm :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Vinschning

husqvarna_med_sthil  
#246575 Jag vinchar en del med hydraulvinschen bakom traktorn och betydligt mera blir det. Bra lärdomar som hellre tas i teorin än i praktiken !

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

JensSkoog  
#246589
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Med själva wiren är det sellan no problem. Om du kör fyrdubblad drag, fördelar du draget över fyra, så t.ex Vajer 8mm 133 trådig (stålkärna) Minsta brottlast 37,61kN - som gjer ungefär 3,7 tonn, kann dra14,8 tonn (i teorin). Det kritiska är festen och krokar, samt själva blockerna. Duger inte med billigt skit om du ska wincha tungt! Innan det blev tvungen certifisering av winchutstyr skedde många tråkiga olycker.
Nej för fan !!! håll er undan, jag drog sönder ett fiolblock när draget gick upp till fyra ton :surp: :surp: Prylarna kommer dragande som en hagelsvärm :surp: :surp:

Händer ju at mann måste göra slikt, men mann måste veta vad man gör och ha prylar som tål!

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

JensSkoog  
#246590
husqvarna_med_sthil skrev:Jag vinchar en del med hydraulvinschen bakom traktorn och betydligt mera blir det. Bra lärdomar som hellre tas i teorin än i praktiken !

I praktiken kann det snabbt bli det sista man gör, om teorin fattas. Drag, winch och lyft är inte leksakor!

Användarvisningsbild

Re: Vinschning

anersimyra  
#246591 He he he, jo jag visste att blocken inte klarade full belastning, men jag stod LÅÅÅNGT från farozonen :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinschning

Kasebon  
#246592 Tack för alla svar, att man måste vara betänksam vad gäller fästen och block är en självklarhet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschning

Kasebon  
#246595 Förresten, är det någon som vet var man kan köpa brytblock, kastblock och diverse tillbehör för vinschning i västsverige, gärna från försvaret!?!?!?!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).