Skotare

Jag vill lära mig köra skotare.

12 inlägg 7318 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jag vill lära mig köra skotare.

c_t_karlsson  
#246548 Ja, som rubriken säger.

Men för att lyckas med detta skulle jag behöva lite hjälp...

Jag har provat att köra skotare en gång för några år sedan och känslan och längtan vill inte släppa taget om mig!

Jag har kört hjullastare och har väl viss vana med hydraulik men det behöver minst sagt friskas upp.

Jag är 33 år och har ett heltidsjobb redan. Men kompetensutveckling för ett framtida byte är aldrig fel!

Är det några/någon här som känner till någon med skotare i Uppsalatrakten som skulle vilja ha en praktikant eller dyl?

Eller hur går man tillväga när man inte känner någon i branchen?

Svara gärna här eller varför inte skicka ett mail till thomas.c.karlsson@gmail.com



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

skogsbonne  
#246612 Ta bilen och åk runt till slut hittar du någon som är och hugger eller skotar och vill inte dom ha kan du fråga om dom vet någon annan som kör i närheten

Användarvisningsbild

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246718 Borde ju gå att dra ihop ett gäng via LRF eller Vuxenskolan och ha en studiecirkel?
Hyra en maskin med instruktör osv nån timme blir ju lättare fördelat på fler.

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#246724 Om detta blir verklighet så är jag gärna med !

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#246887 Jag har haft tanken men blev nedslagen av resultatet när jag började undersöka hur jag skulle gå tillväga. Den enda maskinförarutb jag hittade hade precis handlats upp och skulle hädanefter skötas av arbetsförmedlingen och för att få vara med i det gänget måste man vara arbetslös :(

Nästa lösning var ett skogligt basår i Ljusdal, fungerar inte heller då familjen bor här i Svall och jag har ett jobb vid sidan av att sköta så att vi klarar försörjningen tills något annat kan vara aktuellt.

Jag la ner mina funderingar på att köra skotare trots att jag utan vidare skulle klara av att lära mig samt göra ett fullgott jobb med rätt träning.

Finns det andra vägar är det fortfarande intressant.

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

c_t_karlsson  
#246890 Precis, utbildning finns inte för oss som verkligen vill utan bara om AMS inte hittar något annat åt en arbetslös. Det är synd och inte direkt kul för oss andra.

Är man en familj kan man ju inte bara säga tack och hej till heltidsjobbet och familjen bara för att man vill lära sig nåt nytt. Med stort intresse och lite erfarenhet av spakar odyl borde man kunna nå upp till en anständig nivå rätt snabbt för att veta om man har det rätta virket eller ej att bli det på riktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#246895 Jag tror och hoppas du har rätt :) Själv har jag väldigt mycket truckvana, har lastat mången ton med truck, små som stora under 19 års tid. En del traktor också och mängder med telfrar och liknande lyfthistorier. Dock vill jag inte tillbaka in i fabriken igen utan jag vill ut, helst till skogs :)

Jag är för nuvarande fotograf i egen regi men orkar inte med allt resande. Kan vara Malmö i början på veckan och Luleå i slutet innan man ska tillbringa en helg med familjen i Sundsvall för att på söndagnatt anlända till tex Bodö i Norge... blir väl ansträngande på livet i längden. Nu tar jag bara jobb i närheten men det kommer inte räcka ihop. Jobba på annan ort skulle fungera periodvis om man sluppit dessa enträgna långförflyttningar stup i kvarten. Säkerhetsriskerna med sådana körningar efter tolv timmar jobb..vecka in och ut kommer förr eller senare att krascha.

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#246899 Ja just ja, jag säger det igen .. om du hittar något hakar jag gärna på, jag bor i Sundsvall och har inte någon längre sträcka till Uppsala. Kan vara borta några dagar i stöten om det leder till nya kunskaper och möjligheten att komma närmare ett intressant jobb.

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

c_t_karlsson  
#246902 Får jag komma med ett förslag? Jag tror min arbetsgivare bussbolaget Nobina har vunnit trafik i Sundsvall. Dom lär snart söka folk med bara B-kort att utbilda till D. Visst det är inte så jädra glamoröst men pengarna rullar in stadigt, relativt bra betalt är det. Du kan dessutom fortsätta som fotograf eftersom dina arbetstider är olika med lediga dagar i veckan och så.

Eftersom du vet att pengar kommer in kan du sortera fotojobben och ta det hemma.

Skönt att försörja sig med säkra pengar. Och ha den roliga biten som inkomstbringande hobby.

Jag skulle bara köra buss i max 10 veckor men nu har det visst gått 6år :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#247072 Jag bugar c-t och ska omg kolla av läget ! Tack !

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

Husqy346  
#247083 Färna skog vet jag hade en 8 veckor utbildning på skotare för några år sedan . Det är nog rätt så vettigt med den tiden för jag tror inte man hinner lära sig så mycket grunder på kortare kurser.

Avatar Fallback

Re: Jag vill lära mig köra skotare.

husqvarna_med_sthil  
#247166 8 veckor är ju perfekt, kursen måste ju hinna leverera budskapet ! Skulle jag hitta en sådan maskinutb skulle jag haka på direkt men de verkar ytterst sällsynta. 1 år på annan ort går inte i min situation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).