Motorsåg och handhållet

Ingen kedjeolja på 346XPG

50 inlägg 21909 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246085 Har alltid kört med miljövänlig olja utan problem. Men igår blev det stopp.
Torrt som ett läskpapper på kedjan. Misstänker att det har geggat ihop antingen i pumpen eller filtret. Kanske bägge.
Vad gör jag bäst rent med för att lösa upp oljan? Tänker riva isär den strax...
Blir nog till att använda mineralolja i fortsättningen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

tallen100  
#246086 Diesel tycker jag fungerar bäst.

Avatar Fallback

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Blivande snickare  
#246103 Lägg diesel i tanken, skaka om ordentligt å häll ut. Då kommer det lösa skitet ut. Sen kör du en minut på 3/4 - fullgas med diesel i oljetanken. Hjälper inte det så får du nog nog börja skruva. Om det slutade komma olja helt plötsligt så skulle jag börja med filtret.

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246491 Jag bestämde mig för att ge lite kärlek och omtanke på min 346:a. Klippte till på nytt oljefilter, olseslangen samt ett nytt drivhjul. Så det blir till att riva sågen.
Snackade med Tibro Maskin & Trädgård (som för övrigt är ett kanonföretag med riktigt bra service och kompetens) och nämnde att jag körde med Bio-olja. Kommentaren kom blixtsnabbt och obönhörligt:
"sån där olja blir som snor när den står ett tag. Det är bara mineralolja som gäller" :grin:
Ord och inga visor. Och jag som ville vara lite miljömedveten....

Men då kommer frågan; är det bara att klippa till på första bästa eller vad ska man välja?
Tänk att det skall vara så svårt. Jag som bara vill såga...... :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

T Landström  
#246493 Den blir ju bara som sirap om den blir stående...
Jag kommer att byta tillbaka till veg-olja men ha en dunk med mineral olja att köra i tanken när sågen ska stå en längre tid...

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246494 Jag har bara sett Stihl SynthPlus. Bra/dålig? Vad finns det mer att välja bland?
Gammal hederlig motorolja? :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

herjman  
#246517
Huskyman skrev:Jag bestämde mig för att ge lite kärlek och omtanke på min 346:a. Klippte till på nytt oljefilter, olseslangen samt ett nytt drivhjul. Så det blir till att riva sågen.
Snackade med Tibro Maskin & Trädgård (som för övrigt är ett kanonföretag med riktigt bra service och kompetens) och nämnde att jag körde med Bio-olja. Kommentaren kom blixtsnabbt och obönhörligt:
"sån där olja blir som snor när den står ett tag. Det är bara mineralolja som gäller" :grin:
Ord och inga visor. Och jag som ville vara lite miljömedveten....

Men då kommer frågan; är det bara att klippa till på första bästa eller vad ska man välja?
Tänk att det skall vara så svårt. Jag som bara vill såga...... :mrgreen:


Kör på vanlig rapsolja, det geggar inte ihop om sågen står! Billigt är det också!

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246519 Jag kör bara Stihl Synth Plus. Aldri problem. Provade bio, och aldri mer. Klibbade till och kom inte genom när det va kallt. Snor kann man ha i nasen, inte på oljtanken! Nasen kann man rena med mentolsmurning, oljtanken med lite diesel! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

Huskyman  
#246579 Dunk med Stihl Synth plus inhandlad. Check!
Lite reservdelar beställda och kommer imorgon. Check!
Nu skall det rivas och göras rent i sågen.... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246594 Grattis! Da har du den bästa (enligt mig!!!) :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

T Landström  
#246629 Jag har kört med Husqvarnas Bio olja...

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246688
T Landström skrev:Jag har kört med Husqvarnas Bio olja...

Har du användt den i sträng kyla ochså?

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

T Landström  
#246689 Ja, det har jag...om minus 15-20 räknas som sträng kyla? ;)

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

JensSkoog  
#246700 Har varit ute i -52, men da vilade sågen! :o Vad jag erfarte med bio-oljan var att den klibbade redan vid 0 till -5, och om jag lämnade sågen nogra dar, så smorde den oerhörd dårligt innan sågen var varm, even om det var +5-10.

Användarvisningsbild

Re: Ingen kedjeolja på 346XPG

T Landström  
#246704 Jag tycker inte Husqvarnas olja har blivit sämre i kyla...
Finns säkert både bättre och sämre oljor...
Har ju en släkting som säljer motorsågar...och det enda han har sagt är att jag ska ställa ner pumpen när jag byter till veg olja samt att jag ska köra en tank mineralolja om jag inte ska använda sågen en längre period...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).