Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

65 inlägg 43042 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#246333 Som extra tillbehör finnes trumbroms till den mindre Mowivagnen och skivbroms finns till de större.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

stegmaster  
#246335
hala skrev:I Sverige såldes den med pumpkapacitet 64 l vid 2200 r/m och 16 MPa medan den tvåhjulsdrivna 5211 hade 38 l/m

Har du kalla fakta på det??? :geek:
Isåfall har dom gjordt en egen pump endast för Sverige. :surp:
I andra länder hadde den en 35l/min pump, som kunne giras upp ca 50l/min under kortare tid om det skulle behovas, eller köra 35l/min på låga motorvarv (så var på min 7745)

http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor5211.htm

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#246336 Altså jag bara undrar, han som har sågen härikring har en BM 868 som han har haft sedan den var ny, den gick till en början i 2-skift numera endast i hans egna skog på ca 200 ha han har samma kran på 4 meter sedan maskinen var ny, och utan vinch och han reder sig med det. Själv har jag en starkran till min vagn och där jag kan, lastar jag på med gafflarna. Behöver du ha så snygga och höga avlägg till din egen sågning så att det motiverar en 6m kran? Om du köper begagnat köp den som är i bäst skick och ändå passande till traktorn. Hellre en winch för gallring än en meter extra kran då.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246341 Ser inte kul ut med 4,3 m kranar på kärran ens när det är 3m massaved som körs vid avlastningen,868an med 4m kran kan man säkert greppa var som helst på vilken stock som helst och ändå få den dit man vill utan att välta hela ekipaget,säkert att det inte sitter en vinch i krantornet på 868an.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246345 Nej jag behöver inte snygga avlägg, bryr mig inte alls om det faktiskt. Jag är helt ovan att köra vagn tillsammans med kran och vet inte själv därför frågar jag så mycket jag kan och försöker hitta vad som verkar vettigt. Det hörs som om en kran som når lite längre är av stort värde och att risken att jag ångrar mig annars finns. Samtidigt så kör jag med vajerspel och timmervagn nu så allt är förbättring. Årets huggning ska jag lasta med pallgafflar men nästa säsong har jag planerat för en huggarvagn och jag är ute i god tid att söka info.
Känns skönt att höra dina synpunkter , att det kanske fungerar tillfredställande även med mindre grejer, kortare kran osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#246347 Jag förstår att du vill testa argumenten med att ställa frågorna och det är bra. Jag vet en som har en 6-meters kran och han har vält flera ggr med sin ok det är väl en vanesak, men i dina sluttningar så kanske det ej slutar med att du lägger om kull vagnen? Men jag är sparsam och ser mest till kostnaden i mina tankar.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

hala  
#246366
stegmaster skrev:
hala skrev:I Sverige såldes den med pumpkapacitet 64 l vid 2200 r/m och 16 MPa medan den tvåhjulsdrivna 5211 hade 38 l/m

Har du kalla fakta på det??? :geek:
Isåfall har dom gjordt en egen pump endast för Sverige. :surp:
I andra länder hadde den en 35l/min pump, som kunne giras upp ca 50l/min under kortare tid om det skulle behovas, eller köra 35l/min på låga motorvarv (så var på min 7745)

http://www.konedata.net/Traktorit/Zetor5211.htm


Min källa är Traktorkalendern del 4 sid 317. Det säljs flera storlekar på orginalpumpen så möjligheten finns att den större varianten togs in till Sverige. De olika orginalpumparna säljs bl.a. av TRAMAT i Poland. Det beror även på hur man anger kapaciteten, i detta fall 2200 r/m men kanske även 1000 r/m på PTO, den så kallade girningen, vilket inte är att rekommendera. Trådskaparen säger att han inte är en van kranförare så ett flöde på ca 30 är nog fullt tillräckligt.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246418 Ja nu har jag instruktionsboken här och har kollat i den vad gäller flödet. Vid kraftuttaget på 540 så ger den 31l/minut och vid 1000 51l/minut. 5245 har valbart däremellan medan 5211 bara hade 540.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

axwell  
#246429
husqvarna_med_sthil skrev:Ja nu har jag instruktionsboken här och har kollat i den vad gäller flödet. Vid kraftuttaget på 540 så ger den 31l/minut och vid 1000 51l/minut. 5245 har valbart däremellan medan 5211 bara hade 540.

Nu hänger jag inte med, har du en separat komplett pumpanordning på PTO?

Rädd att jag missförstår dig, eller påverkas interna pumpflödet av i vilket läge dess spak står?

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246441 Så fort sambon kommer hem(på byn och handlar) ska jag ta ett foto av instruktionsboken där flödet på oljan beskrivs, jag tror det blir lättare att göra en riktig tolkning då dessutom har jag chansen att lära mig hur det är om jag missförstått det jag läst :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

stegmaster  
#246443 Ja så var det på min 7745 med.
Pumpen kunne koplas helt ut (vid vägkörning)
Sen 31l/min vid 540 på pto, och 51l/vid 1000varv pto, (dock varnades för at köra lång tid med pumpen på 1000 varv, men det var ju smidigt at få pumpen at gi dryga 30l/min vid låga varv på motoren).
At ni skulle haft en större orginalpump i Sverige som standard verkar mysko, då nya Zetor upp til ca 90hk vel fortfarandet kör med 50l/min pump???

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246445 Ja det är så jag uppfattar det men då verkar det ju stämma iaf.

Hur stor skillnad gör det för krankörning med 31 eller 51 liter /min ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246465 Ja så här står det i instruktionsboken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

alias  
#246641 Om det ser ut som på Zetor 6045 så vill jag minnas att det finns två korta spakar mitt på hyttgolvet mellan stolen och ratten (den högra hög/lågväxel och den vänstra för att välja på 4 olika lägen av i-/urkoppling av PTO och hydraulpump) samt ett vred strax framför förarstolen med PTO/hydraulpump urkopplad när den var i mittenläge och 540 rpm PTO i vänsterläge och 1000 rpm PTO i högerläge.

Har ej kört denna traktor sedan 2005, så minnet kan svika mig.

Har kört 6045 (tror dieselpumpen var något uppställd) med 10-tons Mohedavagn och FMV2000 kran. 4 meters kran kan man bli vansinnig på för mindre - å andra sidan felar det alltid en halvmeter fortfarande (lånar ofta skotare med 6,7 meters kran numer). Inga som helst problem att komma fram så länge det bär - traktorn är som gjuten i makadam, så det brukar ej vara problem att få ner kraften i backen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246881 Jo jag tycker din beskrivning överensstämmer med hur det ser ut i 5245 :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).