Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

65 inlägg 43026 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246129 Det kommer bli en hel del huggning framöver genom åren. Allt från timmer till massa och ved. Terrängen är bitvis brant och blöt. Tittar på havet av huggarvagnar som finns men är osäker hur stor jag kan använda till traktorn som är utrustad med frontlastare. Vad är lämpligt och vad är direkt olämpligt till den traktor jag har ?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#246158 Hur långa transportavstånd har du? Hur tänker du lägga upp arbetet? Kanske det är lämpligare med en mindre vagn om du inte räknar med att köra långa sträckor ofta.
Med en mindre vagn så får du kanske ihop ett lass under dagen och lagom att åka med det sedan?
I såfall 5-7 ton. Din traktor har väl ej så stort oljeflöde skulle jag tro,
Så jag citerar från Mowi`s sida; "Det minimala oljeflödesbehovet, 20-25 l/min, gör att MOWI 650 passar perfekt tillsammans med mindre och äldre traktorer."

Har själv en något större Zetor 4340 heter den, och har en äldre 6 tons vagn, obromsat backigt halt ibland, kättingar bak och lastare fram är bara bra att ha på. Min vagn får duga så länge. Men jag kommer fram i alla lägen, och skulle det bli en ny så får det bli en 8-tonnare.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246190 Den längsta aktuella sträcka blir 6,5 km och det är frågan om ved samt eventuellt till ett stationärt sågverk i framtiden. Den absolut övervägande delen rör det sig om max 1 km eller kortare från skogskiftet ut till väg. Känns vettigt det du skriver och jag tänker att åka traktor är ju inga problem men blir det problem med framkomligheten är det ju värre. Hellre åka flera gånger. Det jag ska köra ut kommer vara manuellhugget av mig så det är inga fruktansvärda mängder. Alltså man klarar sig med en mindre vagn runt 6 ton, även om man vill lasta timmer ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246209 Hur mycket väger traktorn och hur stor hydraulkapacitet (liter/minut @ XXXX rpm) har den?

Hur brant och blött har du i din skog?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

rokon  
#246225 Det låter ju som ditt timmer skall till framtida egen såg/bondsåg då får de grövsta timmret bli lite kortare i så fall om så behövs, samt att man inte tar alla långa på en vända. (Långa stockar ger ju dåligt med utbyte då de smalnar av upptill får man trösta sig med när man kapar).
Men viktigt är att det är kvalite´på grejorna om det är en vagn med styrning så skall det vara stadigt byggt där, ej som på kellfri så att det går av för ett björkvedlass, och att kranen lossnar året därpå.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246228 vikten ska ligga runt eller strax under 3500 kg (boken i traktorn) och runt 30 liter i minuten har jag för mig. Kanske inte exakta siffror men ganska så i närheten.

Ska försöka mig på en beskrivning av körförhållandena men man bör ta i beaktande att jag är ganska ovan och jag tycker säkert det är brantare än vad det är.

I huvudsak kommer jag åt skogskiftet från 2 basvägar med separata uppfarter. Den ena är i kanten av en myr och således blöt. Här är det enbart aktuellt att köra på fruset underlag. Med denna når jag ända upp i bergskanten mot en ravin där det också rinner en bäck. Sista biten här är uppför och så brant jag vågar köra, kanske, dock torrt. Denna sista bit känns dock nödvändigt för att nå denna delen av skiftet. Från denna vägen når jag även åt andra hållet men där är plant och torrt så där finns inga problem.

Väg nr 2 är ganska brant upp längs en bergsida. Jag har kört en rastkoja här både upp och ner som 15 åring med samma traktor och jag kommer ihåg att det var "kymigt". I övrigt inga problem när man når skiftet, plant och torrt men ganska brant upp mot samma bäck jag når från den första vägen fast från andra hållet.

Jag har en uppfart till längre bort men den är så brant men jag har kört där också när jag var runt 15-årsåldern med samma traktor när jag hjälpte min morfar. Nu när jag var där sist så vettitusan om jag alls törs försöka köra upp där trots att jag vet att det går.

Det är aktuellt att bryta upp en väg till för att nå några partier längst ut på skiftet där man bara kört med häst tidigare, naturligtvis kommer den vägen att bli körbar när den väl är klar.

Har även några ytor som senaste åren är avverkade på uppdrag och en av dem är uteslutet att köra på alls med traktorn ( 2Ha ). När det blir förstagallring där får jag använda sköskoter eller liknande. De andra når jag på ett bra sätt, både hyffsat plant och torrt.

Tror detta är en hyffsad sammanfattning dock med reservation för att en van traktorförare på skogen kanske skulle tycka att jag är onödigt försiktig och överdriver, iaf branterna.
Totala arealen skog 30 Ha med ca hälften föryngringar i olika stadier.

Blev långt som tusan detta men försökt få fram en rättvisande bild hur det ser ut. Tanken är att i så lång grad som möjligt sköta om detta själv, framför max ekonomiskt utfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246230 Jag kommer inte köpa huggarvagn från Kellfri, för dyra och avancerade grejor för att ta den chansen, speciellt på en pryl som blir så central i sammanhanget för att det alls ska fungera som jag tänkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246232 Tror inte det är problem med en 8 tons vagn,det tycker jag det ser ut som att det sitter bak på varannan 430.
Skulle satsa på en 8 tons vagn med 6m kran,inte under 5 m åtminstone,längd på kran underlättar vid avlastning.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

mikael_s  
#246243 Känner inte till din traktor men brant och blött känns ju som lite mindre vagn med stora hjul skulle vara lämpligt. Större kran kräver högre hydraulflöde får man nog ha i åtanke om traktorn bara ger 30l/min vid fullvarv.

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246261 Det är tidiga funderingar jag har men lika bra att börja samla info i tid. Har varit i garaget med traktorn hela eftermiddagen men glömde kolla hur det var med flödet när jag grejade med annat. Det man inte har i huvudet..jaja ska ut till garaget imorgon likväl så då ska jag kolla exakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

axwell  
#246273 Hur säker är du på oljeflödet, det låter lite med 30 l/min.
En engelskspråkig sida angav 8 gallon/min, vilken typ gallon framgick inte.

Med frontlastarens hydraulcylindrar, tidtagn, skjutmått, mätband och varvtal kan du själv räkna fram flödet.

Om det är så brant som du tycks frukta så skulle en vagn som kan bromsas göra färden mindre oangenäm.

Ungefär hur bred är traktorn?

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246304 Nja nu blev jag osäker, pratade med en bekant här vars bror har en zetor av större modell 77 någonting och han trodde att jag åtminstonde hade 50 l/min. Hur stor skillnad gör 30l alt 50 l/min ?
En bromsad vagn skulle vara skönt helt klart och tryggt utför.

Traktorn är 209 bred, kollade eftersom jag ska handla en snöskopa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

hala  
#246306 Bakdäcken 16.9-28 är relativt små men dragförmågan är god. Se länken

I Sverige såldes den med pumpkapacitet 64 l vid 2200 r/m och 16 MPa medan den tvåhjulsdrivna 5211 hade 38 l/m
Bromsad vagn är att föredra då traktorn är relativt lätt 3440 kg plus lastaren samt Zetorbromsar som inte tillhör de bästa här i världen.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#246311 kanoninfo hala, precis vad jag behövde ikväll.. började nästan fundera på att fara ner till garaget och kolla efter !

Runt 8 ton och broms kan man iaf lägga in i kravspecen för vagnen då, samt 6 meters kran
?

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek huggarvagn till Zetor 5245

axwell  
#246318 Samma traktor som i tidigare klipp, såg inte tidigare att det var en kraftaxel till vagnen.
För tipp eller/och drift, därmed möjlig att bromsa.



Ännu mer folk som springer omkring för att bese byns häftigaste traktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).