Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

överleva på en skotare ?????

65 inlägg 38600 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246231 Måste leja bort skotningen då andrar klarar den billigare, bättre att ta mellanskillnaden mot kunden själv. ;)

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246260 Ja ska det komma fram två lass i timmen på en sista gallring då ska objektet vara aldeles på vägkanten, om kvarvarande träd å maskin ska klara sej hela. Ett lass i timmen är mera rimligt.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246265 tror nog jag som kör skotare allt i mellan åt vet lite bättre kanske ? tar man de bara lugnt och sansat planerar så får man ut mer volym än en som ska köra fort som fan skadar kvarvarande träd och inte planerar då får man ut mindre.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

skogshasse  
#246266
tallen100 skrev:Ja ska det komma fram två lass i timmen på en sista gallring då ska objektet vara aldeles på vägkanten, om kvarvarande träd å maskin ska klara sej hela. Ett lass i timmen är mera rimligt.


nu låter det rimligt

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246268 som jag tidigare skrivit för att klara dessa två lass är det ska det vara sistagallring precis intill vägkanten inte vara en basväg på 500 m till objektet sen ytligare en bit till.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246281
strombom2 skrev:tror nog jag som kör skotare allt i mellan åt vet lite bättre kanske ?

Än andra som kör skotare?

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246295 är du skotarförare ? för då borde du ju veta mer exakt o bättre än mig som bara kör allt i mellan åt. Så vad kör du för maskin ?
Senast redigerad av strombom2 mån 25 nov 2013, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246296 Har kört en del till å från i 14 tonsklassen, å nån större i slutav. Men så känner jag en del som kör galler å kört flera årtionden, men dom är mer blygsamma än du... men dom kanske inte kan köra?
Senast redigerad av tallen100 tis 26 nov 2013, 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246297 ofasen, men du kan missförstått mig men de är klart man inte kör ett lass i halv timmen, timme efter timme men det händer att man gör det men då går det som sagt riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246299 Så då kanske mitt inlägg ovanför, (andra uppifrån) stämmer ganska bra?

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246302 delvis men som jag tidigare sagt, är det riktig smörkörning, kort köravstånd, två sortiment, jämn o fin terräng så klarar man lass på en halv timme. ( dock ej timme efter timme ) Jag gör i alla fall det. brukar som sagt var kolla på klockan rätt så mycke just för att kunna se vad man ligger per lass och då ligger de där om kring ibland mer ibland mindre, helt enkelt dagsformen ;)

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

torpöbo  
#246394 Nu var det ett tag sen jag körde men de faktorer som avgjorde hur mkt jag producerade var 1 köravstånd, 2 terrängen blött, torrt, blockigt, osv, 3 möjligheten att köra rena lass eller blandade lass, 4 skördarens sätt att lägga högarna: plockepinn tar tid att reda upp, 5 plats på avlägget( perfekt om man kan stå på vägen o ha de högar på båda sidorna så man slipper köra fram o bak så mycket, 6 dagsformen, 7 bestånde avstånd mellan högarna o högarna storlek på dessa dvs hur ofta man var tvungen att stanna för att få fullt lass.

Körde som bäst 3 lass i timmen på slutavverkning där man stannade 3 gånger o hade full lass med timmer o hade 100 m till avlägget, körde som sämst 1 lass på 1,5 - 2 timmar där det var jävligt långt, blött och jävligt att köra.
Generelt producerade jag sämre i gallringsmaskinen pga. att den var utrustad med bockade bankar vilket ledde till att det var svårare att sortera jämfört med om man hade bankar med stöttor där man kunde lägga upp på sidorna, skjuta ifrån grinden osv. Dominerande sortiment i mitten mot grinden sortiment 2 och 3 på var sida 30 m frånskjutet från grinden. vid 2 sortiment sköts ena ifrån 30 cm. Såg inte färgmärkningen så den använde jag aldrig på lasset, bara för att dubbelkolla vid avlägget så de hamnade rätt.
Xenomlamport och långkran ökade min produktion med ca 20%

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246398
strombom2 skrev:delvis men som jag tidigare sagt, är det riktig smörkörning, kort köravstånd, två sortiment, jämn o fin terräng så klarar man lass på en halv timme. ( dock ej timme efter timme ) Jag gör i alla fall det. brukar som sagt var kolla på klockan rätt så mycke just för att kunna se vad man ligger per lass och då ligger de där om kring ibland mer ibland mindre, helt enkelt dagsformen ;)

Ja då kan vi va ganska överens :wink:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246402 skönt de ! :D

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Jamax  
#247367 Nyfiken och ovetande som jag är om detta...Vad kostar det då, att ha en mindre gallringsskotare inkl allt? Bränsle, försäkring, rep/uh, ev. lön, osv på en maskin i 350-400 000 kr- klassen...
Nån nämnde nåt om maskinkalkyler tidigare i tråden, vad ingick i den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).