Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

överleva på en skotare ?????

65 inlägg 38597 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

axwell  
#223595 Testa med något som inte låser så mycket kapital, en sån här tex.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... m?ca=4&w=1

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223597 Bara jag som tycker frågeställningen är fel från början? Kan man ÖVERLEVA på en skotare?
Borde den inte lydigt: Går det få rimlig lönsamhet på en skotare ?
Det är ju på grund av alla som nöjer sig med att just "överleva" som prisbilden ligger där den ligger. Räkna ut vad ni behöver för att få den lönsamhet ni strävar efter, vill ingen betala detta så är svaret enkel. Avstå.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#223652 ja helt klart håller med kanske en dåligt satt rubrik men där av att jag inte har nån /några maskiner idag har haft gått om tillfällen men de har alltid stupa på priset ,har haft en god kontakt me smf å aldrig laggt låga bud sist så kom en gamgubbe å sänkte priset me 10kr /kub å klart som fan han fick de men några mån senare kunde han inte betala ut lönerna jävligt givande

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Flax12  
#223658 Jag va entreprenör med skördare i 19 år, mycket slit, svett o tårar men i alla fall 19 år! Ångrar inte en dag... jo nån kanske. Men va realist hela tiden även när det lockar som mest. Finns alltid nån som vill "betala" för att få köra, men dom håller inte i längden. Du har fått flera bra råd här på tråden och fler kommer. Kunskap om ekonomi o teknik kan man inte få för mycket av, även social kompetens för att klara av förhandlingar o möten med uppdragsgivare. Jag tror att när väl rätt tillfälle dyker upp så vet du om du ska slå till. :wink:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#223724 Tack, många kloka å tänkvärda ord, från en vis man

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Hådde  
#226244 Dom säger friskt vågat hälften vunnit.
Har du en bra skördarförare så ska nog det gå bra. Jag började för 2,5 år sen med en beg Ponsse Buffalo och har skaffat en ny Buffalo King och jag överlever. Titta på en Ponsse Buffalo innan du bestämmer dig. Ponsse = lite skruvning bra priser på reservdelar och den bästa kranen på marknaden.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Torgny  
#246020
6-hjulingen skrev:ja prisdumpa å köra billigt å ha 5000 i mån verka ju vara vad som gäller innom skogen samma som virkestransporterna här i v-botten då holmen la ut dom men dom verkar ha tungt me att få tag på åkare som vill köra till de fasala priset...............


finns alltid någon som älskar att jobba utan att det lönar sej

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

skogshasse  
#246051
coverbear skrev:Jag skulle avråda från att starta med en skotare, du är väldigt beroende av hur det går för skördaren, t.ex har du litet förlager och skördaren måste repa etc.. i klen gallring kör skördaren 50m3 per dag och det går ihop men du måste köra 70-80 m3 för att gå runt den dan. vi har både skördare och skotare så jag vet att det händer ibland.. det gäller att du verkligen kan lita på att den som skördar anpassar sig efter skotningen

min erfarenhet är att enda gången skotaren går med vinst är när det är riktigt tätt med virke och korta köravstånd ca100-200 m då kör man i snitt 3-4 lass i tim på en 14 ton


menar du att man kör ett lass med lastning,lossning och körningen in samt ut på 15 minuter

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246088 Då går det undan! :???:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246102 Farsan har en skotare som jag kör när jag inte går i skolan så de blir lite kvällar helger och och lov. Så är det korta köravstånd d.vs max 200 och bra sortiment o med de menar jag mycket timmer. Men då kan man köra ett lass på 15-20 minuter men då är detta i slutaverkning. I gallring tar det självklart lite längre tid men cirka 30 minuter om det är korta kör avstånd och sista gallring.
Då är det en skotare i 9 ton klassen men lastarean är densamma som på på en i 14 tons klassen.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Anton k  
#246111 Egentligen ska man väl inte ens kommentera men varför skriver ni inte "störst, bäst o vackrast" direkt istället för att skriva hur snabbt ni kan köra ETT lass.
Det blir lite pinsamt att läsa hur duktiga ni är o hur stora lass ni kan lasta.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246113 Lastarea lika på en skotare som lastar 9 ton som för en som lastar 14???

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#246115 5 ton lättare å lastar lika mycket... inte illa!

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

strombom2  
#246161 försöker inte vara störst eller bäst, kommer med ren fakta, farsans maskin då har lastarea 4m2 och en skotare i 14 ton klassen har lastarea 4m2-4,5m2 standard vagn, men med loadflex och als kan de vara betyldigt större. men de är ju också självklart att en skotare på 9 ton inte kan lasta 14 ton, de håller inte sakerna för man får ta massa ved i botten sen timmer ovanpå för att få ner vikten . kör man rena timmerlass kör man inga fulla lass det törs man inte göra,.
självklart för att köra ett lass på 20 min krävs det är bra förhållanden, d.vs bra mark bra högar av skördarförarn sällan man kör ett lass på så kort tid men när de händer är det för jävla gött!

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246169 Helt klart att skotarägarna tjänar onödigt mycket pengar. Priserna kan lugnt sänkas. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).