Trädfällning (arborist)

Billig Brytrulle?

91 inlägg 40957 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#245246
Huskyman skrev:
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Kolla med Forest life. Jag har köpt det mesta där. Betydligt billigare än Skogma.
Annars har du ju hela nätet av välja bland. Honey Brothers i England har bra sortiment och hyfsade priser.
http://www.forest-life.se/rigging-redskap/block-pulleys
http://honeybros.com/Category/Pulleys_Main

Den här tar en hel del. 70kn och kostar 500:- hos Forest...
http://www.forest-life.se/klatter-redsk ... k-pulley-2
De där från FL är fina saker, men använd helst inte tillsammans med schakel då schaklet "äter" aluminium.

Du har nog rätt i det Anders, men jag har inte märkt någon större förslitning. Har använt det tillsammans med både stål- & aluminiumkarbin.
Det är när jag använder tvåskurna block till bensinvinschen Göran som det blir "lite påfrestning", belastningen blir då 4,5 ton på fästet :surp: :surp:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#245265 Tack för alla svar!

Det verkar som att det är dom här femhundra kronors varianterna som gäller alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#245289
herjman skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som att det är dom här femhundra kronors varianterna som gäller alltså.
Jo de gula från Bedsab är suveräna, de finns i två storlekar, du kan i vart fall med det lilla använda Dyneema ner till 5 mm utan att linan skär ner mellan hjul och gavel. Du kan dessutom använda wire upp till 13 mm, eller lina upp till 16 mm. De är snabba att öppna, gaveln låses med en enkel hake. Blockets "svagaste" del är kroklåset som är en tunn plåtbit. Använder man traktorburen wirekran av det starkare slaget är det självklart det större blocket som gäller, det lilla funkar utmärkt till Vimek 610 vinschen t.e.x. Dock är dessa block inget att rekommendera till det tyngre lunningsarbetet, då blir det till att ruinera sig med köp hos Skogma, dessbättre finns ju dessa block att inhandla betydligt billigare på annat håll.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

herjman  
#245725
anersimyra skrev:
herjman skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som att det är dom här femhundra kronors varianterna som gäller alltså.
Jo de gula från Bedsab är suveräna, de finns i två storlekar, du kan i vart fall med det lilla använda Dyneema ner till 5 mm utan att linan skär ner mellan hjul och gavel. Du kan dessutom använda wire upp till 13 mm, eller lina upp till 16 mm. De är snabba att öppna, gaveln låses med en enkel hake. Blockets "svagaste" del är kroklåset som är en tunn plåtbit. Använder man traktorburen wirekran av det starkare slaget är det självklart det större blocket som gäller, det lilla funkar utmärkt till Vimek 610 vinschen t.e.x. Dock är dessa block inget att rekommendera till det tyngre lunningsarbetet, då blir det till att ruinera sig med köp hos Skogma, dessbättre finns ju dessa block att inhandla betydligt billigare på annat håll.. :smile:



Hittade inte den gula hos bedsab, vilken flik ska jag leta under?

Ska inte ha det till lunning utan till trädfällning.

En annan fråga från en amatör till er proffs, vilken typ av wirelås rekomenderas, det känns som den svagaste punkten.
Idag kör jag med ett lås av typen två plattor med spår för wire samt två m6 skruvar som pressar ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245739 har en 4 tons habeggerrulle från skogma som har funkat klockrent i ca 5-6 år!...men som det låter på dom flesta här ovan så är det ju på hobbybasis...så då kan man ju klara sig med nåt billigare!!...skogma har ju nåt för ca 400 spänn om jag inte missminner mig?..tror den är helt ok!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#245762
herjman skrev:
anersimyra skrev:
herjman skrev:Tack för alla svar!

Det verkar som att det är dom här femhundra kronors varianterna som gäller alltså.
Jo de gula från Bedsab är suveräna, de finns i två storlekar, du kan i vart fall med det lilla använda Dyneema ner till 5 mm utan att linan skär ner mellan hjul och gavel. Du kan dessutom använda wire upp till 13 mm, eller lina upp till 16 mm. De är snabba att öppna, gaveln låses med en enkel hake. Blockets "svagaste" del är kroklåset som är en tunn plåtbit. Använder man traktorburen wirekran av det starkare slaget är det självklart det större blocket som gäller, det lilla funkar utmärkt till Vimek 610 vinschen t.e.x. Dock är dessa block inget att rekommendera till det tyngre lunningsarbetet, då blir det till att ruinera sig med köp hos Skogma, dessbättre finns ju dessa block att inhandla betydligt billigare på annat håll.. :smile:



Hittade inte den gula hos bedsab, vilken flik ska jag leta under?

Ska inte ha det till lunning utan till trädfällning.

En annan fråga från en amatör till er proffs, vilken typ av wirelås rekomenderas, det känns som den svagaste punkten.
Idag kör jag med ett lås av typen två plattor med spår för wire samt två m6 skruvar som pressar ihop.
Sök på kastblock så borde den komma upp, å andra sidan står inte mycket om blocket på hemsidan. Det lilla har " belastningsgräns" 500 kg, inget att bry sig om egentligen, har du bara kommit ihåg att stänga gaveln så pallar det med lätthet minst ett par ton.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

anersimyra  
#245763 Jag kollade nu, du finner det om du söker på kastblock.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

stegmaster  
#245764 Kastblock har ju even Igland med automatisk öppning.
Priset har jag dock ingen aning om.
Går vel at köpa hos Cgnord.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F45Hc4iHr0o[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245822
Huggarn skrev:har en 4 tons habeggerrulle från skogma som har funkat klockrent i ca 5-6 år!...men som det låter på dom flesta här ovan så är det ju på hobbybasis...så då kan man ju klara sig med nåt billigare!!...skogma har ju nåt för ca 400 spänn om jag inte missminner mig?..tror den är helt ok!! :wink:

Habeggerrullarna verkar ju outslitliga, men vad kostar de separat :?: Mina ingick i skogspaketet, så jag har inte en aning om priset om man skulle köpa dem separat.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245943 ja dom är mer eller mindre outslitliga!

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=129

detta är vad jag använder!...priset är tror jag 2690:-

mycket väl investerade pengar! liksom habeggers vinchar!! toppkvalitet! speciellt om man jämför med skogmas "ardenner" som är rent skräp enligt mig mfl!!.....det finns en herre på en viss myndighet som tycker att ardenner is da shit!...men vad vet han??....inte ett skit egentligen!!.....nej köp habegger om ni vill ha kvalitet och säkerhet!!.....skogma säljer även dessa! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huskyman  
#245961 Eller varför inte "da real shit"?
Skulle nog hellre gå på denna i så fall:
http://www.forest-life.se/marke/isc/sto ... ast-pulley
Dessutom drygt 1000:- billigare. Men jag vet inte om det var behov för en sådan rejäl brytrullle i den ursprungliga frågan?

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

JensSkoog  
#245985
herjman skrev:
anersimyra skrev:
herjman skrev:Tack för alla svar!





Ska inte ha det till lunning utan till trädfällning.

En annan fråga från en amatör till er proffs, vilken typ av wirelås rekomenderas, det känns som den svagaste punkten.
Idag kör jag med ett lås av typen två plattor med spår för wire samt två m6 skruvar som pressar ihop.

Den typen skulle jag inte ville rekommendera. Bästa är å få en påprässad lås som sitter skickligt och som är anpassat wiretjocklek och styrka. Wirelåsar är i det stora och hela skit, men om du använder flera och dubblar wiren tilbaks så säkrar du mot att den sklir ut av låset.

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245992
Huskyman skrev:Eller varför inte "da real shit"?
Skulle nog hellre gå på denna i så fall:
http://www.forest-life.se/marke/isc/sto ... ast-pulley
Dessutom drygt 1000:- billigare. Men jag vet inte om det var behov för en sådan rejäl brytrullle i den ursprungliga frågan?



varför ska man köpa den? inte hållbarare eller bättre än habeggers?....dessutom måste man köpa den hos grube eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245998 habeggers är hållbarare...men det finns andra köpkanaler än skogma! habegger är top of the line.....prova på grube.de om du vill!!

Användarvisningsbild

Re: Billig Brytrulle?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246001
Huskyman skrev:Eller varför inte "da real shit"?
Skulle nog hellre gå på denna i så fall:
http://www.forest-life.se/marke/isc/sto ... ast-pulley
Dessutom drygt 1000:- billigare. Men jag vet inte om det var behov för en sådan rejäl brytrullle i den ursprungliga frågan?



har du provat den<+

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).