Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

24 inlägg 16418 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Polaris 500  
#24534 Har ej nån själv men verka vara riktiga grejer. Den verka stabil i konstruktionen.









polaris magnum 500 4*4
kellfri vedvagn



   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24599 Vagnen ser smidig och välproportionerad ut men jag tror att drivning på vagnen är viktig för att få en funktionell transport i skogen.

Om man lastar mer än 0,5 m3 virke blir ju vagnen tyngre än fyrhjulingen. Om man skall köra ved skulle jag föredra drivning på vagnen och en vajerkran jfm en vagn utan drivning men med hydraulisk kran.

Användarvisningsbild
massey ferguson  
#24635 Avesta vagnen, har ochså en fin kära som ser kraftig utt.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24650 Griplastare underlättar stort, tyvärr även plånboken....

Dock, standardvagn med vajerkran. Där kan jag varmt rekommendera Carlmans modell.
Liten, lätt å smidig.
Kört ut åtta meters grov tallstock utan problem.
Med de sedvanliga traktorvagnskopiorna får man ta i så man blöder näsblod för att ens få upp stocken på vagnen.
Har en sån vagn på gårdsplan, det enda den duger till är transport av virke mellan såg å upplägg....
Skruvat bort grind å vajerkran. Säljes billigt inklusive grind å kran om Ni inte tror mig å måste testa.....

Avatar Fallback
Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24900 Jag har en T 1500:a och kan väl säga följande: Köp till stödhjul, eftersom vagnen har rejält kultryck vid last och då är det bra att kunna hissa ned stödhjulen ifall du måste haka av vagnen i skogen. Köp också stödben som du fäster i krantornet, så att inte vagnen välter lika lätt. Om du har en Honda eller Polaris så passar också deras snabbfästen för winschen på kranen = du kan ha en och samma winsch på ATV:n som kranen. Bra va! För övrigt är vagnen mycket rejäl och har bra ytbehandling som inte släpper bara för att du dra i en stock, spade, sten eller annat.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27290 Oavsett vad....
Testat griplastarvagnen min har jag nu.
Avestavagn, 4.2 meters kran.
Stocken mätte 4.6 meter och 35 centimeter i grovändan.
Det gick, med pock å stön. Hade stocken varit 4 meter så hade allt varit lättare....
Aningen över gränsfall var det i mitt tycke..... Min leksak får gärna hålla i åtminstone några år....

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#58936 Har själv en T1500 vagn med Vajerkran riktigt bra kärra! Klättrar fint i skogen med de stora däcken och fint med sväng på kranen.. Ett mycket bra köp.
DSC07682.JPG

Användarvisningsbild

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60454 Jag hittade några bilder på en T1500 kärra i datorn :smile: Ifall nån är nyfiken ! :lol:

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#60673 Undrar om det har blivit något köp än? och isf vad blev det för en kärra?

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Henrik Petersen  
#60692 Hej alla

Jag med har funderat ett tag på en T1500 kärra, jag var på Elmia på torsdagen och där stod den, präcis den jag villa ha, så det blev en sväng til til Elmia på lördagen vid stängningsdax å hämta vagnen. En T1500 vagn, VK1500 wirekran med hyd.vinch. Jag har inte hunnit köra den än, men jag tyckar den verker välbyggt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#60702
Henrik Petersen skrev:Hej alla

Jag med har funderat ett tag på en T1500 kärra, jag var på Elmia på torsdagen och där stod den, präcis den jag villa ha, så det blev en sväng til til Elmia på lördagen vid stängningsdax å hämta vagnen. En T1500 vagn, VK1500 wirekran med hyd.vinch. Jag har inte hunnit köra den än, men jag tyckar den verker välbyggt.

Henrik


När du har testat hydralvinschen skriv gärna om den fungerar bättre än en elvinsch har länge funderat på en hydralvinsch men vet ej om den är värd pengarna men det är den säkert.. så skriv gärna hur nden fungera.

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Henrik Petersen  
#62130 Hej Qkeeper (och alla ni andra forstås)

Nu har jag äntligen hunnit köra ett lass björk upp från hagen, och jag tycker den fungerer mycket bra. Jag drar den ju med min lilla Yanmar traktor och vinschen går hyfsat fort med traktoren på tomgång. Kranman säger att den går 3 gånger så fort som
en EL vinsch, tror säkert det stämmer. Är den värt pengerna ???? inte vet jag. Ska du köra den med ATV behövar du en hyd. agg.
det ger ett pris på vinsch :15000 +hydraulagg. :9000=24000!!! det är mycket pengar når du ju redan har en ELvinsch, men jag
kan gott rekommandera den, funkar skitbra.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Qkeeper  
#62224 Okej. Du verkar iaf vara nöjd med ditt köp :grin: Jo de blir ju mycket pengar men kan ju vara värt de om det fungerar!

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62238 Ett hydraulagregat till en ATV borde man kunna bygga själv för max 4000:- tycker jag. Hur märkvärdigt kan det vara? Jag hade då funderat på att bygga själv, eller jag vet att jag hade byggt själv istället för att köpa dyrt färdigt. Men sedan är man väl i snålaste laget kanske.

Men vad behöver man? En motor, hydraulpump, lite slang och filter samt plåt att svetsa en tank av. Det är ju inga märkvärdiga saker som behövs.

Nu ser jag att det är det elhydrauliska agregatet som kostar 9800:- och det med bensinmotor kostar 13000:- Då är ju valet enklare ändå. För så svårt är det faktiskt inte att bygga det om man har tid och lust att tjäna lite pengar :wink:

Avatar Fallback

Re: Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Henrik Petersen  
#62249 Hej Qkeeper
Joo jag är jättenöjd, körde ett till lass igår och är nu helt säker på att det var rätt att köpa vagnen. Jag fik den ju ochså till
ett mycket bra pris :ymparty: :ymparty: .

Hej Ola

Kranman har ett hydraulagg. som är avsett for vinschen, benzinmotor, pump o tank, inga ventilar kostar runt 10000 finns inte i
prislistan ??. Visst kan man bygga själva om man är händig och har tid, som sakt behövar jag den inte då jag kör vagnen med traktor.

Henrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).