Skogsröjning

Förröjning före Gallring

114 inlägg 86905 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

machonisti  
#245835
Uvskogen skrev:
Blivande snickare skrev:Vem vet, är du svågern, Uvskogen? ;)


He he, nä men det där med "rätt pris" kan man ju förstås hålla med om utan problem. Så länge som mitt rätt är rätt och inte rättas av en rättare rätt åt helvete!

Enligt den tesen kan det knappast bli värre.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Husqy346  
#245876 Det där med att köra per tank är jag skeptisk till om man får lönsamhet på . Jag använder bensinmaskiner när jag jobbar med grönytesköteln i en ekonomisk förening.
Där har vi betalt per manntimme + 25:- tim för varje bensindriven maskin.
Då ska det räcka till bränsle ,slitage förbruknings material mm så min röjsåg för 7500:- får jag köra ca 300 tim med innan den är betald.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#245879 Jag har HELT motsatt uppfattning om att få betalt per tank, i mitt tycke alls ingen dum ide.
Denna röjning ser efter bilderna att döma ganska normal ut.
Låt oss säga att du får xx kronor/full tank, gör du ett noga jobb = fler tankar, slarvar du = mindre antal tankar = mindre pengar.
Desto noggranne du utför röjningen desto lättare blir gallringen, desto mindre kostar det för syrran.
Nu är frågan hur syrran betalar. Friska pengar eller ska du jobba som egenföretagare = skatta för pengarna.
Svart = 200kr/tank
Vitt 400kr + moms/tank
Kan vara något att utgå från.
Absolut inget olagligt i detta. Syskon har rätt att skänka varandra pengar, likväl som att syskon har rätt att hjälpa varandra.
Hade jag haft tid skulle jag gjort jobbet för 200/tank, bl.a. för motionens skull.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Husqy346  
#245881 Om man röjer effektivt o kan det va man utför, hur länge räcker en tank då ?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#245884 Det är lite mellan tummen och pekfingret, är det mycket grovt och tätt = du kör fullt hela tiden, under timmen. Rakt motsatt blir det om det är långt mellan objekten och klenare bestånd, kanske 75 minuter mellan tankningarna.
Detta är min erfarenhet = jag är en glad amatör, vanligtvis en chaffis.
När jag gör en första röjning, mest brunnsröjer räcker en tank för mig ungefär 90 minuter. och som sagt amatör.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245958
SkogsGotte skrev:1500 kr/ha + moms och uppåt, beror ju helt på hur mycket underväxt det finns....

kan ju vara en bra bit över 3000 kr/ha om skogen blivit helt misskött...


håller med skogsgotte här!... nästan omöjligt att svara på beroende på hur illa skött skogen varit innan!

men om du vill spara en slant så kan du ju anamma Mangan här på forumet som anser att röjning överhuvudtaget är överreklamerat!! och har ingen som helst effekt på det blivande beståndets ekonomi!!......det lustiga i sammanhanget är att han gärna röjer sin egna skog!!....frågan är varför?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Grävbjörn  
#246027 Det verkar som de flesta "stör" sig på att svågern säger rätt pris och att de automatiskt är = lågt pris. Men det kan ju vara så att svågern vill betala rätt pris= vad det kostar normalt så att släktingen inte skall känna sig blåst. Gör som föregående skrev prova röj en hektar. bestäm dig för vad du vill ha per timme å kolla av om hektaren stämmer med din timpeng å vad släktingarna vill betala. är alla överens så är detta rätt pris. om inte så skit i jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246028 Det är ju inte ovanligt med timlön i alla andra yrken, så 400:- ex moms per timme
och 30:- milen till och från ditt hem till arbetsplatsen eftersom det är ett tillfälligt jobb.
Du håller med allt, bensin, såg osv.
Ska det justeras så isf uppåt, det är inget lätt jobb eller många som vill göra det.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

T Landström  
#246029 De gånger vi har köpt underröjning har vi fått betala 320 sek/tim + moms.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#246104 Tack för alla bra tips. Skogsforumister kan man lita på. Finns ju hur mycket bra som helst här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#246193 Nog skall du hinna minst en ha per dag där utifrån bilderna tycker jag. Även om du är oerfaren.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246227
Huggarn skrev:men om du vill spara en slant så kan du ju anamma Mangan här på forumet som anser att röjning överhuvudtaget är överreklamerat!! och har ingen som helst effekt på det blivande beståndets ekonomi!!......det lustiga i sammanhanget är att han gärna röjer sin egna skog!!....frågan är varför?


Om du inget begriper, varför skylta med det? Det verkar inte så ... smart. ;)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246604 Jag förröjer bara mot löpande timbetalning, 330kr +moms.
Det är oftast ganska snabbröjt, kanske ner mot 5tim/ha för ett proffs.

Är det en förstagallring där förröjningen egentligen är en försenad slutröjning tar det lätt mer än dubbelt så lång tid.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#248562
m_DSC_0154.jpg
m_DSC_0153.jpg


Ni som kör gallringsskördare, blir det bra så här ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

stektlök  
#248577 Tyckte jag läste i trådstarten att svågern hade sagt att det ska vara rätt pris !

Detta går juh tolka på 2 sätt, antingen så tycker svågern att brodern ska ha bra betalt för sitt arbete ELLER så tycker svågern att priset som brodern kommer med är för dyrt (kvittar vilket pris) å då blir de fan inte lätt att jobba åt dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).