Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

34 inlägg 26723 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245571 Hejsan!
Tycker att dragöglan på min Moheda vagn/FMV 290 (1987) börjar för mycket glapp, hitchkroken kanske också slits något, men öglan verkar vara den som offrar sig. Glappet är ca 7mm idag, är det i mesta laget? vad gör man normalt åt det?
Vid körning utför så märks "glappet" mest



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

halvproffs  
#245578 Lägg en svets i öglan.
Senast redigerad av halvproffs ons 20 nov 2013, 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245579 http://www.oie.se/Produkt/dragogla-52mm ... (160-30450)

545:-

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245586
halvproffs skrev:Lägg en svets i öglan.

Ja, det var också min första tanke :???: Några varv med pinnen borde bygga på 2-3mm vilket skulle jag gissa är vad som fattas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245587
Slurfi skrev:http://www.oie.se/Produkt/dragogla-52mm-20t-vridbart-fas-(160-30450)

545:-


Tack! Detta blir nog alt 2 om svetsen inte blir bra. Antar att 52mm är alltså inner diameter, då har jag ett riktmått

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245608 Svetsar ni hitchkrokar också?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Skogsmästarn  
#245613
Morgan Nordin skrev:Svetsar ni hitchkrokar också?

MVH
Morgan


Ja, det var också en bra fråga :wink: , jag är också intresserad av åsikt om detta. Jag kan ju förtydliga att jag är småbrukare och det är svårt att motivera att byta alla slitna delar mot nytt hela tiden, det får bli prioriteringar då man har flertaler äldre maskiner o redskap, tror det är många med mig som är i samma situation.

Hitchkroken ser inte billig ut, ser ut att vara en modellspecifik helsmidd större del då själva kroken(spetsen) inte är utbytbar!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Anton k  
#245616 Var lite försiktiga med o svetsa på hitchkroken då härdningen kan ändras.

Användarvisningsbild

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

halvproffs  
#245647
Morgan Nordin skrev:Svetsar ni hitchkrokar också?

MVH
Morgan


Dom ska man nog inte svetsa i om man inte är helproffs? Men att lägga liten svetsrand i öglan tror jag inte kan äventyra någonting, har själv gjort det på min då nya Vretenvagn
ty innerdia måste ha varit lite större än vanligt för ingenting annat har glappat. Det var otroligt skönt att slippa glappet som slet o drog i traktorn o mig.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

tallen100  
#245649
Morgan Nordin skrev:Svetsar ni hitchkrokar också?

MVH
Morgan


Det ska man nog vara försiktig med... Beror ju på vad man drar med traktorn, ju större traktor desto större last som i sin tur kan göra stor skada om något går snett!

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

donky-kong  
#245657
halvproffs skrev:Lägg en svets i öglan.


Svetsa dragöglor är inte rekommenderat ur hålfastighetssynpunkt (även om jag också gjort det på maskiner som används mer sällan).

När du svetsar i dragöglan ändrar du stålets egenskaper.

FTG rekommenderar att du inte svetsar i dragöglan (fast de vill ju såklart sälja reservdelar). Länk: http://www.mowi.se/media/83442/Instrukt ... 20Mowi.pdf

Dock tycker jag att 550 :- för att köpa ny ögla är en liten peng jämfört med vad som kan skadas om dragöglan går sönder..

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Amatörhuggare 62  
#245677
hisskroksmall 001.jpg
Man ska ej svetsa på öglor och krokar, härdningen försvinner. Jag smörjer hisskroken varje gång jag smörjer kranen, har en domkraft och lyfter upp vagnen. Har man glömt den så kan man ställa en kubb under och backa till lite.
Kör man mycket med vagnsstyrningen så nöter det mer. Det är min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245679 Jag förespråkar nog att hålla rent vid hitch och ögla,smörjer man så har dammet och övr. något att fastna i och det funkar som bra slippasta som nöter på krok och ögla.

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

tallen100  
#245681 Nja, Min erfarenhet säger att järn mot järn slits mer utan fett!

Avatar Fallback

Re: Moheda vagn/FMV 290, glapp dragögla

Amatörhuggare 62  
#245685 Min Valmet 6300 a har gått nästan 11 000 timmar ,största delen i skogen, och jag har fortfarande
originalkroken. men är på tredje griplastarvagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).