Skördare

Såggivar problem Rottne 2004

6 inlägg 5571 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såggivar problem Rottne 2004

Olle lien Olsson  
#245384 Hej alla,

Min Rottne 2004 (DSP4000) har börjat strula med att den inte vill nolla när man kapar.
Man kan manuellt nolla på vänster spakpanel, men man får ju inget flyt i körningen.
Provade att koppla om såg givaren med längdgivaren i kopplingsplinten.
Detta visade att såggivaren verkar vara hel.
Mätkabeln är bytt en gång och maskinen har gått 8900h.
Effektnoden lyser grönt, och jag har kollat plintarna (verkar vara ok)

Finns det någon annan som har haft samma problem skulle jag bli mycket tacksam för svar..

Tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: Såggivar problem Rottne 2004

Skogshuggaren83  
#245442 Där sitter en mässings stav som går mot svärdshållaren, kolla så den går fint. Fjäder i bakkant som skall trycka ut den samt kugghjul som sitter på givaren och går i mässings stavens kuggstång. Antingen är något av dessa fel på eller så hakar givaren upp sig ibland. Är det bara nolla längden som är problemet eller visar den svärd hemma/ute korrekt? Reggar hon kapen?

Avatar Fallback

Re: Såggivar problem Rottne 2004

Olle lien Olsson  
#245460 Hej!
Tackar för svaret, men tyvärr har jag versionen med såggivaren inbyggd i kedjesmörjpumpen.
Staven och pumpen fungerar fint.

Sågsymbolen däremot är helt bort från bildskärmen.

Och vad jag kan se så blinkar bara den högra gröna dioden för såggivare till en gång då sågen är helt ute på DSP-enheten (stor svart låda till höger om benet).

Vet ej hur dessa dioder skall lysa när givaren är korrekt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såggivar problem Rottne 2004

Skogshuggaren83  
#245574 Var några år sedan jag hade den typen men har för mig kunde komma om antingen en av pulskablarna var av eller om givaren la av med att skicka signaler men +&- kablarna är hela.
Du ser oxå att hon inte reggar kapen sller att stammarna ökar.
Testa med en annan givare och kablen från givaren, fungerar det fortfarane inte kan det vara krankabeln. I knäet brukade det gå av.

Användarvisningsbild

Re: Såggivar problem Rottne 2004

Viktor89  
#748756 Nu nio år senare sitter jag i samma båt.
Fick du ordning på problemet ?
På min är det samma problem med att svärd ute symbolen aldrig tänds och att längdmätningen inte nollställs vid kap.

Användarvisningsbild

Re: Såggivar problem Rottne 2004

Viktor89  
#749427 Jag hittade problemet kabeln var av. 🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).