Massaved

Säljer du brännved? Se hit!

55 inlägg 65138 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

T Landström  
#245081 Det blir säkert så skogshasse...
Men jag svarade bara på vad industrin betalade för massaveden... ;)

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245121
jannee skrev:Södra betalar 350 M3 fub för ren björkmassa, jag tar 200 kr löst travat mått = blir mer eller mindre exakt samma pris.

är priset 350 med eller utan moms

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

jannee  
#245133 Gå in på Södras prislista, tror att priset är utan moms, egentligen oväsentligt, det är ju ändå statens pengar.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245257
jannee skrev:Gå in på Södras prislista, tror att priset är utan moms, egentligen oväsentligt, det är ju ändå statens pengar.


intressant svar tänk dig en skogsägare som har avverkat 10000 fub björk och så får han betalt 350 kronor per fub ink moms
mens grannen som också har avverkat lika mycket samma sort och kvalité får 350 kronor per fub plus moms men det är väl oväsentligt, det är ju statens pengar

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

jannee  
#245268 Rätt intressant tolkning du gör av mitt svar. Har i min enfald ALLTID trott att prislistor inom skogsbruket är UTAN moms.
Eftersom jag INTE säljer björkmassa till Södra är deras pris oralevent, när det gäller momsbiten.
Använder endast prislistan som utgångspunkt för mitt eget pris, dum är jag säkert, men jag säljer INTE brännved privat med förlust.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

elis  
#245273 Och denna tråd handlar om...?

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

tallen100  
#245318
elis skrev:Och denna tråd handlar om...?

moms...? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

plutten  
#245328 Trådskaparen tar sig säkert en funderare när han inser vilken Vilda Västern vedhandeln egentligen är.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Husqy346  
#245430 De flesta affärer som görs företagsmässigt är oftast alltid priser plus moms.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

elis  
#245434
Husqy346 skrev:De flesta affärer som görs företagsmässigt är oftast alltid priser plus moms.


Förvisso, men när det gäller brännved så är både företag och privatpersoner involverade och då krävs tydlighet. Både vad gäller "m3 vaddå" och pris inkl alt. exkl moms.
Och när det gäller diskussioner här i olika trådar gäller samma sak, tydlighet! Detta eftersom inte alla följer en och samma mall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).