Skogsmiljö och Trädlära

Skador efter Stormen Hilde ?

53 inlägg 29434 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

husqvarna_med_sthil  
#245196 Jädrans vad det blåste, två grova alar blåste ikull här i anslutning till tomten, såg ut som de lagt sig på lillstugan men idag när jag arbetade upp dem så visade det sig att de fallit utan övriga skador. Imorgon ska jag gå skiftet och se hur där ser ut.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245201 Var upp idag i fröställningen och vad jag kunde se i mörkret så låg det 2 tallar vid vägen men det är säkert mer.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

JensSkoog  
#245212
Skogsinvest skrev:Var och kollade idag och det låg ca 100 vindfällen på ett skifte i ålder mellan 100-140 år. Kunde varit värre så blir att ta ut några semesterdagar nu vilket kan vara trevligt! :-)

Kunde varit värre. Ja, men tråkigt när sådana träd går överende. Hoppas du inte får besök av sådär fruntimmer i nämsta framtid.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Skogsinvest  
#245248 Haha det värsta är att jag skrev på köpekontraktet på det skiftet för några dagar sedan. Träd som var ungdomar på 1800-talet fick tydligen nog och bestämde sig för att ställa till det för den nya markägaren :-/

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245267 Jag tar ledigt några timmar från jobbet idag föa att inspektera stormskadorna.
Firman har mer än fullt upp nu p g a stormskadorna oxå.
Hadde inte möjlighet i söndags då vi hadde tre stycken som fyllde år och skulle firas av.
Tecknade ett gallringskontrakt i slutet på förra veckan också, kanske lite tur idag för det.
Blir spännande att se hur mycket skador man fått....

:D :D :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Brickan  
#245270 Pratade med ett par kraftledningsgubbar idag. Norra Jämtland ser inge vidare ut med hela fält av liggande skog och även massor av virke på ledningarna. Precis som det såg ut här med Dagmar.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

JensSkoog  
#245275 Kommer det nogon sammlat statistik över skadorna? Kunde varit interessant läsning.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

anersimyra  
#245281 "Hilde" innebar medelvindrekord med 47 m/sek i Stekenjokk, det har alltså aldrig tidigare uppmätts starkare vindar i landet, det skulle vara intressant att veta max byvind.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

JörgenO  
#245288
anersimyra skrev:"Hilde" innebar medelvindrekord med 47 m/sek i Stekenjokk, det har alltså aldrig tidigare uppmätts starkare vindar i landet, det skulle vara intressant att veta max byvind.. :shock:

Klipper in en artikel från VK.SE med uppgifter om max byvind och rekord.


Stekenjokk

Publicerad igår kl 13.50

Vilhelmina Stormen Hilde medförde ett nytt svenskt rekord för högsta medelvind – i Stekenjokk, Vilhelmina.

Medelvind

Medelvinden är medelvärdet av vinden under 10 minuter, medan byvinden mäts under 2 sekunder.

Stationen vid Stekenjokk registrerade en medelvind på hela 47 m/s i samband med stormen Hildes passage på lördagskvällen.

Det tidigare svenska rekordet för högsta medelvind var 44 m/s den 11 januari 2005 och den 2-3 mars 2011. Även dessa rekord noterades i Stekenjokk.

Det blev även nytt svenskt rekord för högsta byvind för november månad med 56 m/s. Det tidigare rekordet var 55 m/s i Tarfala den 7 november 2003. Det absoluta rekordet oavsett månad på 81 m/s i Tarfala den 20 december 1992 hotades dock inte av Hilde.

I inlandet var den högsta byvinden under Hilde 29 m/s i Vilhelmina och Frösön. Detta är aningen lägre än under ovädret Dagmar annandag jul 2011. Då uppmättes vindbyar upp till 31 m/s i Hunge i Jämtland.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Blivande snickare  
#245291 Eino som stormen hette här fällde inga träd i vår skog, några lutar i grannens men inget föll #:-s

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

JensSkoog  
#245294 Samma stormen och annat namn? Måste mann byta namn om mann reser över Bottniska viken! :lol: Jag skulle i så fall ta namnet Juha - tror det är Jens(Johannes) på Finsk

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Blivande snickare  
#245300 Visst måste man det! :ugeek:
Kan ju låta lite skojjit om en finne ska uttala t.ex. Gudrun :lol:

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

axwell  
#245302
Blivande snickare skrev:Visst måste man det! :ugeek:
Kan ju låta lite skojjit om en finne ska uttala t.ex. Gudrun :lol:


Hilde borde ju inte ha varit något problem, tänk om den döpts till Kristina eller ännu värre, något med tre konsonanter i början.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Blivande snickare  
#245319 Jo det skulle nog ha gått bra men gudrun skulle ha blivit nåt i stil med kootron :lol:

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

husqvarna_med_sthil  
#245326
Blivande snickare skrev:Jo det skulle nog ha gått bra men gudrun skulle ha blivit nåt i stil med kootron :lol:


:lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).