Före och efter jobbet

Skogskurs

72 inlägg 44888 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#245256 Finns fortfarande mycket av det gammla kvar av slikt snobberi, men det blir borta med tiden! Själv har jag haft stor glädje av å slänga mina gammla tittlar och kallar mig enbart pensionist! Men, jag blev aldri professor eller direktör! Bästa tittel jag haft var Trädgårdsmästare och dotömare! Den ärvde jag efter en svensk greve!

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

totte  
#245259 Vad ända in i norska obygden är en "dotömare"?

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#245261
totte skrev:Vad ända in i norska obygden är en "dotömare"?

Och jag som hela tiden har trott att grev Gustavs "titel" var helsvensk! En dotömare är en som gräver skiten ur utedassen/skithuset eller vad det kallas. Greven var gäst på ön där jag vux upp varje sommar och han var en mycket trävlig gubbe som gjorde allt vad behövdes av arbete hos värdinnan, men han blev gammal och jag blev hyrd in som som hjälpesmann.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Brickan  
#245269
Skogsforskare skrev:Eller vet nån nåt annat jobb där man kallar sig för jobbtiteln sen man slutat?
Nja,i gränslandet mellan betalt uppdrag = anställning och "att vara" har du ju präster som är präster med eller utan tjänst. Samma med läkare, som för övrigt gärna kallar sig doktor vare sig de disputerat eller ej. Osv.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

JensSkoog  
#245272 Var en gubbe där hemma när jag var pojk som hade varit gränssoldat i 1905 och nått löjtnants grad innan "kriget" mot Sverige tog slut och han blev til övers. Han titulerade sig fortfarande som löjtnant i 1960, och blev mycket rätt i ryggen när hornorkestern marscherade!

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245282
Skogsforskare skrev: Själv tycker jag att det är fånigt och gammeldags. Det är som på gamla gravstenar: "Här vilar f d hemmansägaren xxx".


fd hemmansägare är väl OK liksom fd professor? Men det är sällan man ser "fd" på gravstenarna utan man skriver ofta typ länsman och skräddare. Har man haft ett hedersuppdrag typ kyrkvärd använder man gärna det istället för ex-vis jordbrukare, något som inpräntades på min avlidne morbrors gravsten.

Kan jag som glad lekman också kalla mig "skogsforskare"? :wink:
Senast redigerad av lfq tis 19 nov 2013, 14:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245287 Det är skillnad på examina man får av en utbildning och titeln man får i en anställning.
Filosofie doktor är en utbildningsexamen, men professor är en anställningstitel.
Efter avslutad utbildning prästvigs man, så präst är mer en utbildningsexamen än en anställning, ungefär som veterinär, läkare, jägmästare, civilekonom, osv.
Men en pensionerad domprost brukar inte kalla sig domprost emeritus. Så jag håller med JensSkoog: det handlar bara om snobberi, att visa sig förmer än andra. En del professorer har ju en tendens att uttala sig om vad som helst med hänvisning till att dom är just professorer.

Hedersdoktor är ingen anställning utan just bara en tom titel, för att säga att "vi gillar det du gjort".

Förr i världen kunde man inte kicka en professor, utan den som blivit professor hade kvar anställningen tills dom gick i pension. Numera är det ingen skillnad mot andra jobb. Professorer blir uppsagda precis som alla andra om universitetet får ont om pengar. Det har kickats flera professorer på SLU under senaste 10 åren, när forskningsanslagen tagit slut.

Hagner var professor först under ganska många år på Umeå Universitet. Sen sökte han jobb på SLU och blev professor där under några få år precis innan han pensionerades. Han bad då att få vara kvar som emeritus men fick nej, med motiveringen att personalens arbetsmiljö var viktigare än Hagners önskan att få vara kvar som obetald pensionär.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245290 Jag har gärna "Civilingenjör och Hemmansägare" på min (framtida) gravsten. Ni andra är bara avundsjuka, sådeså.

Användarvisningsbild

Re: Skogskurs

totte  
#245301
Mangan skrev:Jag har gärna "Civilingenjör och Hemmansägare" på min (framtida) gravsten. Ni andra är bara avundsjuka, sådeså.


:lol: :lol: Bra Mangan! Må hoppas att det är väldigt mycket framtida.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245310
Mangan skrev:Jag har gärna "Civilingenjör och Hemmansägare" på min (framtida) gravsten. Ni andra är bara avundsjuka, sådeså.


Det skulle jag med! Framförallt med tanke på att jag än så länge inte äger nåt hemman! :D

... och inte är ingenjör. :P

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

åberg  
#245316 Skogsforskare, du skulle kunna titulera dig folkbildare.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

axwell  
#245320 Nu börjar jag få dåligt samvete för att jag deltagit i häxjakten på de där titelsjuka fenomenen.
Döda professorer kallas framlidna av levande likasinnade.

Skall vi ta död på den frågan innan hela "skogskurs" går samma öde till mötes?

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245321 Ber om ursäkt för att jag ledde den här tråden åt fanders. Hoppas Famag inte blir alltför ledsen, jag ser fram emot att höra vad kursen ger.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

Skogsforskare  
#245334 Det borde bli en intressant kurs med de två kursledarna. Bra diskussioner.

Avatar Fallback

Re: Skogskurs

alias  
#245379
åberg skrev:Skogsforskare, du skulle kunna titulera dig folkbildare.


Med risk för att sabba tråden ännu mer.

Jag kom att tänka på en lärare för betyligt yngre elever som, med glimten i ögat, hävdade att denne ägnade sig åt träförädling :-)

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).