Traktorn i skogen

Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

16 inlägg 11965 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Larsa100  
#244381 Hej, fråga från traktorägare sedan tio dagar..

När jag lastade med takkranen gick kedjan som driver i sidled av, precis efter kolven. ( small till ganska bra..)

Min fråga är om det går att laga? Svetsa? Eller krävs det ett byte av hela kedjan? Finns det reservdelar?

Kranen är en simson junior gissningsvis årsmodell 70-80 tal.

Tacksam för alla svar.


Senast redigerad av Larsa100 mån 18 nov 2013, 19:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244382 Skarva med ett schakel, (= skarvlänk för kedjor eller tampar)
Föreslår du byter ut kedjan, den verkar ha gjort sitt.

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Larsa100  
#244460 Tack för svaret!

Har letat efter drivkedja på nätet men utan framgång.. Har testat alla olika sökord min fantasi kan få fram.

Så följdfråga:
Var köper man en sådan? (antar att det inte heter "drivkedja" utan något annat)

Tacksam för svar, tips och idéer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

BM-röd  
#244464 Ser kedjan ut som typ moped/cykelkedja modell lite större? Det borde vara en vanlig industikedja som finns på Momentum eller någon annan leverantör med industriförnödenheter finns lås med både fjäder och saxpinne och halvlänkar! kedjorna mäts med cc mått mellan sprintarna i tum mått! de kan även benämnas i nåt nytt påfund tex 16B det är lika som 1"! Dom räknar en tum i 16delar alltså 12B=3/4" 16B=1" 1 1/4"=20B osv.

Användarvisningsbild

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

totte  
#244475 Ja är det en vanlig rullkedja så bör de finnas där. Du hittar deras katalog här: http://momentum-industrial.com/default. ... mentum.com , gå via länk Momentum, Transmissioner, Kedjetransmissioner och Rullkedjor. Där finns mått på det så du kan kolla in vad det är du har.

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Anton k  
#244489 Vad roligt du har en sån kran. Vad för traktor sitter den på? Jag körde en sån en del när jag var yngre, då monterad på en bm600. Om du har möjlighet att ta bort kedjan så kan du åka till närmsta smidesverkstad så kan dom nog ta fram vad du behöver, dom brukar vara duktiga på såna ställen. Om den gått av precis vid kolven så behövs det ingen riktig länk då den inte går över drevhjulet. Lycka till att få iordning på det o hoppas du är nöjd med att vara traktorägare.

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Larsa100  
#244688 Hej kranen sitter på en bm 36 och bakom en smidig vagn. Och klart att man är glad för en traktor, kan man vara annat?

Tack för svaren, alternativen är alltså svetsa på smidesverkstad, skarva eller en helt ny kedja.

Nu har första "chocken" över haveriet lagt sig och det känns läsbart. Ska titta på maskinen i veckan ( den står en bit bort ) och bestämma vart jag börjar men det lutar nog åt smidesverkstad som känns billigast. Osäker på om det finns fäste för schakel där brottet är. Iallafall, återkommer och tack så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Anton k  
#244709 Osäker med vad som menas med långt bort men om du menar att den står i skogen så brukar det gå att dra kranen manuellt så du kan köra ut till vägen. Härlig kombination:-) jag måste komma igång med bamsen så jag också får vara lite nostalgisk

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244844 Såg en BM 36:a med sådan kran på Blocket nyligen, kanske var den du köpte?
Jag hade en Simson förut som satt på en Boxer, de flesta är nog från 60-talet.
När man körde den kändes det som om den var byggd innan geometrin upp-
fanns.

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Larsa100  
#245186 Efter att ha tittat på det närmare känns alternativen skarva och ny kedja som uteslutna. Kolla bilderna som hamnade i första inlägget. Vad tror ni? Går det att svetsa eller finns det även sådana "ändar" att köpa för montering? Hur gör man isåfall om det ska tas bort på kolvdelen?

Tacksam för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

fordcounty  
#245190 har en likadan hade samma problem men svetsade ihop det och har inte haft något problem sen dess

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

grävarbengt  
#245198 Har en likadan kran som du har haft samma problem för några år sedan svetsade i hop den
Fasa båda bitarna innan svets så biter svetsen bättre ,dra ut kolven så du inte bränner sönder packningarna
Min kran sitter på en MF65 halvbandare

Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

Larsa100  
#246511 Tack för alla bra tips!

Nu snurrar kranen igen. Alternativet blev en svetslagning. Och med mycket god hjälp av snälla, tålmodiga och händiga Göran gick det toppen. Vi tog bort kolv och kedja, lossade sprintarna i kedjan på motsatt sida. Kedjan satt fast bra i rosten men det gick loss efter lite bankande. Snurrade av den "för hand" gick åt två man för att dra runt. Slipade av material och lade dit nytt. Lyfte tillbaka kedja och kolv i ett snyggt paket och rullade på kedjan som vi rullade av den. Smart utmarkerat av Göran när vi tog av den så den hamnade rätt. Hade egentligen bara ett missöde. En kaskad av Hydralolja visade sig framför vindrutan när vi först tänkte dra på kedjan med stången indragen, för att få utrymme för kedjan, summa två-tre liter Hydralolja fattigare (hur vet man vilken typ av olja man ska fylla på?). Man lär sig alltid något.. Men nu sitter den där iallafall, har inte hållbarhetstestat den än men det kanske blir till helgen

Bifogar lite bilder med min bästa delägare ( som alltid har tålamod med mig, tack!) som förstehållare på en av bilderna, de kommer inte i rätt ordning men iallafall..

Som sagt tack för alla tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246660 Kul med de här bilderna, fanns en Fordson Super Major med samma kran på gården på lån i början av 80 talet men jag kollade aldrig på sjutton svängen fungerade då men nu har jag fått se

Användarvisningsbild

Re: Trasig takkran, kedjan av - hur laga?

totte  
#246686 Gott att se ännu en gammal traktor fixad! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).