Traktorn i skogen

Batteriproblem Valtra A75

21 inlägg 20458 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Gäddviken  
#245113 Jovisst måste det vara ngt som har blivit fel på radion , eller skit bakom knapparna kanske. I många fall är det handhavandefel jag ska kolla detta innan jag dömmer ut radion.
Nej KSE det är genomgående 12 V

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

stegmaster  
#245115 Jag har själv en valmet 665 som radioen er koblat til ström hela tiden. (trycker endast av den med knappen på radioen).
Dette er aldrig något problem (den kunne säkert stått still 1 mnd utan problem.)
Då jag kjöpte ny grävare gjordet jag samma sak, altså koblade både + sladder til konstanst ström), men på denna funkar detta inte.
Om jag glömmer at slå av huvudströmbrytaren så er batteriet flatt etter endast et drygt dygn, even om radioen er avslagen.
Var inget problem då endast memorysladden var tilkoblat.

Som ni redan gissat så giller jag at kunne ha radioen på even om motoren inte snurrar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

Kse  
#245117 Jag har samma problem med skördaren, står den 2-3 veckor så har den sugit ur all kraft ur batteriet.
Men där ligger det ju på en del grejer, brandsläckning, lyser en del dioder i maskindatorn, tidur till dieselvärmare och senast förra veckan upptäckte jag att pulsgivarna till svärdsmatningen har konstant spänning även fast huvudströmmen är avslagen, förmodligen nån säkerhetsgrej.

Får du tex en kortslutning som inte löser ut säkringen så kan den snabbt tömma batteriet, hade en Subaru Pickup som kunde tömma batteriet på några minuter när sätesvärmarna var på, kablarna blev kokheta men säkringen löste inte ut. Livsfarlig anordning som kunde bränt upp hela bilen, var kopplad mot bilens huvudsäkring som jag tror låg på 80A.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

halvproffs  
#245150
Morgan Nordin skrev:Halvproffs: ??? Går inte radion över tändningslåset dvs bara minnet som ligger på konstant+?

MN


Nej tyvärr inte men jag har tänkt koppla om den varje gång traktorn inte startat. Är originalmonterat av Lantmännen.

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

erikl  
#245155 Hade tidigare en MF135s som alltid startade och endast behövde förvärme (genom att vrida tändningsnyckeln till första läget 10s) när temperaturen gick under nollan. När vi sedan skaffade en Valmet 365 fortsatte jag likadant och tyckte också att batteriet var klent. När jag sedan började förvärma även när det var +10C så startade den direkt. har du tur så kanske det hjälper dig också att förvärma en stund.

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245194 A75 har en hiskeligt strömslukande förvärmare som ligger på flera minuter efter att traktorn startat. Koppla bort!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).