Massaved

Säljer du brännved? Se hit!

55 inlägg 65142 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Domppi  
#243832
jannee skrev:Troligtvis inte alla men väldigt många av dem som tillverkar brännved är OSERIÖSA. Bara tilltaget att sälja ved i STJÄLPT mått är rena lurendrejeriet.
Ännu värre i s.k. storsäck, folk har ingen aning om vilket skit de handlar, och nästa de handlar av är inte ett dugg bättre. Många vednasare dyker upp, finns något år sedan är de försvunna med vinden.
Hur kan man vara så DUM att man betalar 400 -450 kr kbm stjälpt mått, visserligen björkved men ändå. Floar (staplar) man upp det blir det försvinner 40 till 45%. Och ingen ska tro att veden är torr när den legat i en stor sjujäkla hög, endast det yttersta lagret kan vara eldningstorrt.
Det enda som är försvarbart är att köpa GROV lövmassa (björk/ek/bok/ask). Därefter mäter man upp mängden på bilen (där blir dock kunden något lurad), betalar när man har varan på plats, punkt slut.
Kan ge en förklaring till varför kunden blir lurad vid bilmätning.
Avverkade 200 lösmeter blandad lövmassa (alltid 3 meterslängder) mätte noggrant upp traven innan jag annonserade ut lövmassa till salu. Sålde allt, fritt kund uppmätt på bil tillsammans med kund.
Resultatet blev att jag hade haft 230 meter i traven = blir ALDRIG väl staplat på en 220cm bred (innanför stöttorna) lastbil.

Lurar man kunderna om man säljer ved i stjälpt/löskubikmått och anger priset efter det? Iallafall i Finland säljer vi ved=färdig/kapad/kluven alltid i löskubik!

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Vedproducent  
#243839
Domppi skrev:
jannee skrev:Troligtvis inte alla men väldigt många av dem som tillverkar brännved är OSERIÖSA. Bara tilltaget att sälja ved i STJÄLPT mått är rena lurendrejeriet.
Ännu värre i s.k. storsäck, folk har ingen aning om vilket skit de handlar, och nästa de handlar av är inte ett dugg bättre. Många vednasare dyker upp, finns något år sedan är de försvunna med vinden.
Hur kan man vara så DUM att man betalar 400 -450 kr kbm stjälpt mått, visserligen björkved men ändå. Floar (staplar) man upp det blir det försvinner 40 till 45%. Och ingen ska tro att veden är torr när den legat i en stor sjujäkla hög, endast det yttersta lagret kan vara eldningstorrt.
Det enda som är försvarbart är att köpa GROV lövmassa (björk/ek/bok/ask). Därefter mäter man upp mängden på bilen (där blir dock kunden något lurad), betalar när man har varan på plats, punkt slut.
Kan ge en förklaring till varför kunden blir lurad vid bilmätning.
Avverkade 200 lösmeter blandad lövmassa (alltid 3 meterslängder) mätte noggrant upp traven innan jag annonserade ut lövmassa till salu. Sålde allt, fritt kund uppmätt på bil tillsammans med kund.
Resultatet blev att jag hade haft 230 meter i traven = blir ALDRIG väl staplat på en 220cm bred (innanför stöttorna) lastbil.

Lurar man kunderna om man säljer ved i stjälpt/löskubikmått och anger priset efter det? Iallafall i Finland säljer vi ved=färdig/kapad/kluven alltid i löskubik!

Det är ju det enda ärliga sättet som går att mäta exakt rent praktiskt. Mest rättvist är det också då kunden får samma volym varje gång när jag levererar tex. Det skulle ju vara helt olidligt långa och besvärliga diskussioner om det tex var staplad ved som såldes. Hur är det staplat?, hur mycket luft är det i stapeln? Stjälpt ved vet man innehåller ganska exakt 50 % luft och 50 % ved vid 30 cm längd (om det inte är onormalt grov eller klenkluven ved). Resten är okunskap om man kallar det oseriöst mått. Oseriöst är staplad ved som kan staplas väldigt slarvigt och så kallar man det staplad ved och tar betalt för välstaplad ved.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

jannee  
#243842 Kanske fel att säga att leverantören är den som lurar när det är KUNDEN som lurar sig själv. Många, väldigt många vet inte att det mest är blöt luft de köper, är inte nöjda och handlar av någon annan nästa gång och blir ännu mer missnöjda.
I mitt tycke ska man vara ärlig och berätta för kunden vilken fukthalt och eller bränslevärde = energiinnehåll varan håller.
Jag har sett på ett ställe där arbetade de upp massaved, paketerade i stora fyrkantiga nätsäckar, denna ved har nu legat ute otäckt på samma plats i 2 år - hur mycket är den nu värd ?
Jag säljer då och då lite färsk (vinterhuggen) maskinavverkad blandmassaved (bara löv). fritt kund xxkr/m3, har regelbundet återkommande kunder för min dj**la blandved.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243845 Det finns pensionärer som älskar att jobba dom hugger skotar kapar klyver staplar levererar för
200kr/m3

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Tosca  
#243847
Mr-Hemek skrev:Det finns pensionärer som älskar att jobba dom hugger skotar kapar klyver staplar levererar för
200kr/m3

Vi får hoppas att de säljer i stjälpt mått.
Men risken finns väl att de säljer det upptravat inne i kundens vedbod för det priset dessutom...

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

jannee  
#243849 200 kr/m3 ska man ha för massveden fritt bilväg, ingen välgörenhetsinrättning. Det blir ändå UNDER halva priset mot att få den kapad och kluven.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244966
jannee skrev:200 kr/m3 ska man ha för massveden fritt bilväg, ingen välgörenhetsinrättning. Det blir ändå UNDER halva priset mot att få den kapad och kluven.



det enklaste sättet att luras på är väl att snurra med enheten m3 som du gör nu. man har ingen aning om vad som gäller.

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245055
jannee skrev:200 kr/m3 ska man ha för massveden fritt bilväg, ingen välgörenhetsinrättning. Det blir ändå UNDER halva priset mot att få den kapad och kluven.


vad betalar industrin lagligt för din m3

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

T Landström  
#245061 Mellanskog betalar:
230:- / m3 för barr
245:- / m3 för gran
270:- / m3 för björk

Prislistan är från 2013-06-12

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245069
T Landström skrev:Mellanskog betalar:
230:- / m3 för barr
245:- / m3 för gran
270:- / m3 för björk

Prislistan är från 2013-06-12


hej på dej menar du att jannes 200 kronor per m3 är samma kubik som det du skriver om

Användarvisningsbild

Re: Säljer du brännved? Se hit!

T Landström  
#245071
skogshasse skrev:
T Landström skrev:Mellanskog betalar:
230:- / m3 för barr
245:- / m3 för gran
270:- / m3 för björk

Prislistan är från 2013-06-12


hej på dej menar du att jannes 200 kronor per m3 är samma kubik som det du skriver om


Det vet jag inte...men det är de priser som mellanskog betalar för massaved...

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

Tosca  
#245072 Skriv gärna ut vilken kubik ni avser ex vis: m3fub, m3t, m3fpb, osv...

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245077
T Landström skrev:
skogshasse skrev:
T Landström skrev:Mellanskog betalar:
230:- / m3 för barr
245:- / m3 för gran
270:- / m3 för björk

Prislistan är från 2013-06-12


hej på dej menar du att jannes 200 kronor per m3 är samma kubik som det du skriver om


Det vet jag inte...men det är de priser som mellanskog betalar för massaved...


jag tror att jannes 200 kronor är travkubik och listan som du visar är fub m3 vilket blir på ett ungefär 2 travkubik lika med 400 kronor men 2 travkubik blir ca 1 fub m3 om man säljer till industrin vilket blir ett annat pris eller vad tycker du

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

skogshasse  
#245078
Tosca skrev:Skriv gärna ut vilken kubik ni avser ex vis: m3fub, m3t, m3fpb, osv...


seriöst skrivit tosca äntligen någon mer än jag som tycker att man ska vara tydlig

Avatar Fallback

Re: Säljer du brännved? Se hit!

jannee  
#245079 Södra betalar 350 M3 fub för ren björkmassa, jag tar 200 kr löst travat mått = blir mer eller mindre exakt samma pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).