Föryngring

Fröträd

70 inlägg 42160 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#243969
sveakatten skrev:Vet inte varför namnet Bettyspel, ska träffa svärfar i kväll ska försöka komma i håg att fråga.
Förresten JensSkoog, finns den svarta fårkorven kvar i affärerna i Norge? Tyckte den var väldigt god.

Den finns. Om du tänker på den vi använder på smörgås och som snacks. Even många olika typer. Ska jag skicka dig lite? :wink:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#244104 Frågat runt lite här om kring, men ingen vet varför det kallas bettyspel, det har det alltid hetat säger dom som har ett. Jens, ja gärna PMa ditt konto så sätter jag in pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#244830 Bilder på Lordens spel, rena turen i dag att det blev några bilder.
När jag satt framför spelet så gick bandet som håller fast spelet i trädet av, och den uppresta armen kom farande alldeles framför huvudet.
Men man har nog alldrig hunnit kännt något innan det varit slut.
2013-11-16 09.18.20.jpg

2013-11-16 09.18.35.jpg

2013-11-16 09.19.03.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

axwell  
#244837
sveakatten skrev:Bilder på Lordens spel, rena turen i dag att det blev några bilder.
När jag satt framför spelet så gick bandet som håller fast spelet i trädet av, och den uppresta armen kom farande alldeles framför huvudet.



Fy för den lede, befriande att höra om din fortsatta existens.

Sista bilden, är det den först tagna, med tanke på att den är så darrig?

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#244880 Det där va tur! Nej, det va jättetur!! Vansinnig kraft i sådär sakor som står i spend. Så en wire som rök en gong. 25 meter kom uppför branten och slog sig om livet på en av killorna, knäkte nogra rövben och gjorde ham blå från armerna till skrävet - fy fasan vad han skrek, men han va på benen efter en vecka!
Fina bilder. Märkligt det där med fruntimmernavn, Bettyspel, Gudrunhygge och nu Hilde som blåser skiten ur dom som bor i nordnorge! :lol:

Avatar Fallback

Re: Fröträd

Amatörhuggare 62  
#244895 Vilken tur du hade, kunde slutat illa

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

värmSkog  
#244903
JensSkoog skrev:knäkte nogra rövben


Är det ryggraden på norska eller? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

JensSkoog  
#244906 Skulle ju varit REVBEN! Fattar inte varför svensk ska vara så svårt! :cry: Om du säger rövben eller revben i Norge, så tänker man på arslet! Tog mig en stund å fatta att man mente "ribbein"! Ellers så vet du jo att nordmenn inte har non ryggrad, bara jättetjock hud som holler dom uppe - det är fordi dom har fått prygel av dom danska och dom svenska i så många hundra år! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

värmSkog  
#244907 Jag anade att du menade revben, var bara tvungen att göra mig till :wink:

ja du säger de ja :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fröträd

anersimyra  
#244926
värmSkog skrev:
JensSkoog skrev:knäkte nogra rövben


Är det ryggraden på norska eller? :grin:
Ha ha ha, ja Norska är ju lite mer direkt och enklare än Svenska, ryggraden slutar ju med svanskotan, och visst tusan slutar den i röven, så visst är RÖVBENET gott nog.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fröträd

Blivande snickare  
#244960 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#246101 Började hugga mera fröträd i går, hann hugga ett träd sedan stod frun och tyckte jag skulle komma hem, vattnet hade frusit och hon fick inget kaffe. Åkte hem och fixade det och tänkte , då sätter jag över grip och rotator från huggar vagnen till Illern, då gick gas vajern av på illern 😡 . I dag så blåste det så jag tordes inte ta ner några frö träd, utan började hugga björkmassa i kanten på en åker, jag hugger 3meters bitar och funderade på att sälja till Mellanskog. Är det någon som vet om dom tar i mot 3meters? Verkar så på deras hemsida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

Tosca  
#246109 Det brukar vara ett avdrag för tremeters, du kanske skulle kolla om du har någon vedtillverkare i närheten som vill köpa det istället.

Avatar Fallback

Re: Fröträd

sveakatten  
#246132 Ok kanske ska ta och fråga inköparen, men vet inte hur mycket jag får över (hur mycket jag orkar hugga), Men läser man deras prislista så ser det ut som man kan sälja 3meters. Jag tycker det är bökigt att hugga och framför allt köra ut fallande längder det blir rena plocke pinn. Brukar ni lägga er på en viss längd eller hur gör ni?
http://www.mellanskog.se/Global/Virkesp ... 045-M6.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Fröträd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246149 Är väl bättre att leta upp nån som betalar mer än detta,eller är det inte bättre betalt nu.
Mellanskog tycker inte jag brukar betala mest.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).