Vedmaskiner, flishuggar

Bilke?

7 inlägg 5921 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bilke?

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8485 Har fått tillgång till en Bilke. Nån som har några bra tips om den maskinen?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24436 Vi har köpt en Bilke tillsamans med några andra men har inte använt den ännu. :)

Avatar Fallback

Re: Bilke?

rolf olsson  
#24513
Kenneth skrev:Har fått tillgång till en Bilke. Nån som har några bra tips om den maskinen?


Hej
Jag köpte en ny bilke för ett par år sedan för att producera ved till försäljning. Det positiva med den är ju att det är en jäkla snabb maskin tror vi körde ca 10m3 färdig ved per timme med den som mest, men som jag tyckte klyver den för dåligt den missar ibland o klyva sista biten och längden på bitarna blir väl lite si så där.

Tips har jag inte så många men jag vet att saken som sak kasta ut veden brukar lossna efter ett tag(sak som sitter på svänghjulet ser ut som ett L)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26822 Nu har vi kört igång våran det går jätte snappt att man inte köpt en sådan innan :oops:

Avatar Fallback

Re: Bilke?

Lövet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91515 Jag funderar på att köpa en Bilke men jag har några funderingar..

Vad händer med sista biten, kommer den att klyvas?
Om längderna är lite "si så där", blir de för korta eller blir de längre än den inställda längden?
Hur stort blir längdfelet? någon cm eller är det rent av dm?

Om det är t.ex. 70 cm kvar och man har ställt in på 50cm, kommer den att kunna kapa bort 20 eller ramlar den genom som den är?
Om man tittar på filmen som finns på bilke.net så klipper de filmen så att man inte ser vad som händer med den sista biten...

Vet någon om det är stor skillnad på den version som de säljer idag (S3) och de tidigare versionerna?

Avatar Fallback

Re: Bilke?

rolf olsson  
#91569 Nu var det ett par år sen jag hade min men det var en 05:a o den såg likadan ut som den som säljs idag.

Sista biten missade ofta klyven då den bara ramlar förbi, blev både lite korta o för långa bitar men mest på slutet av stocken,

oftast blev längden bra när man körde 30 cm och lagom stora stockar.

Klyvkniven tyckte jag var dumt designad då den klöv samtidigt som den kapar, bättre då på Klappi som klyver före o sen kapar.

Bra o snabb maskin för den som bara eldar själv o inte är så noga med veden.

Ska du sälja ved kan jag bara rekomendera att du köper en riktig kap o klyv maskin, Kör sedan ett par år med en Kisa 350 och är helnöjd med den. Blir bättre ved av en sån helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Bilke?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91759 Sista biten klyvs inte och det blir ändel skräp och småbitar av den. men den är grymt snabb!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).