Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102438 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241304 Ang. olja till hydraulsystemet, Swedols "Handel 46" borde väl va ok eller?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242579 Det blev Handel 32 till hydraulen :smile:
Skulle starta igår tänkte jag men fick inte starten o dra runt motorn!!

Lossade starten o det är inga problem att vrida motorn, dock så verkar starten gå lite tungt.
Provkörde den i skruvstädet o den varvar upp väldigt segt.
Demonterade den delvis igår o vad jag kan se ser kol o sånt bra ut men väldigt skitigt samt gammalt torkat fett i bakre bussningen.
Jag tror det sitter en bussning/lager i mitten som förmodligen är det som kärvar. Bara fortsätta ikväll :smile:

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#242583 Kolla också att du inte har brända kontakter i solenoiden, mycket vanligt problem på startmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242645 Nu är starten ihop o den snurrar lite bättre. Men som du säger Totte så är kontaktplattorna dåliga. Nu är det en Bosch o om jag inte minns fel så går det inte att dela den solenoiden. Eller finns det nåt sätt att göra det på?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243140 Äntligen startad :smile: Det har vart lite nervöst eftersom jag inte hade en aning om motorns skick. Visserligen har den bara gått 3500 timmar men ändå! Magkänslan när jag köpte den var dock att den nog var som säljaren sa men man vet ju aldrig riktigt.

Förutom en bråkande solenoid så startade den efter luftning o 10-15 sek malande.
Liten film på andra uppstarten efter att jag kört den 5 min o sen kollat över vatten o sånt.
Startar nästan innan den gått ett varv o går väldigt tyst o fint, inget knack eller skrammel.

Nästan lite löjligt vad glad man kan bli över en gammal traktor :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=RaIoIBKQuT8

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Blivande snickare  
#243149 Grattis! :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#243187 Oj så fint den låter! Blir en riktigt härlig maskin, storartat jobb du gjort med bygget! Den där första starten är alltid ett lite extra spänningsmoment.

En välriktad smäll med en hygglig hammare brukar få det mesta att funka. Skall du byta solenoiden?

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243197 Jo den ska bytas framöver. Beställer nog en från tyskland, 450:- inkl frakt mot 800 här.
Ingen panik än då jag har en hel del smått kvar att göra med el o annat. Ska göra ett par dörrar oxå hade jag tänkt.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#243738 Hej. Även jag fascineras av din Holder och av en slump har jag blivit erbjuden en A 55 årsmodell 87. Den har lastare och är i hyfsat skick. Frågan är bara vad dom ligger i för pris ungefär? Jag har ju tidigare varit inne på nån bandgående miniskotare men funderar nu på nått sånt här, hur begränsad är Holdern i skog? Hur är den i framkomlighet jämfört en fyrhjuling eller en vimek om man tänker att man har driven vagn. Hoppas på svar.

Avatar Fallback

Re: Holder

JOLOF  
#243744 Tyskarna anser själva att HOLDER A55 gör sig bra i skogen:
http://www.myholder.de/modules/info/ind ... content=69

Bara genom att läsa spec och se på konstruktionen är jag beredd att hålla med.
4-hjulsdrift
midjestyrd
diffspärrar f och b
skaplig markfrigång
kraftuttag
42 hästar DIESEL!
...

Hälsar ännu en som önskar sig en Holder
Janne L

Avatar Fallback

Re: Holder

axwell  
#243757
Jonathan maskiner skrev:Hej. Även jag fascineras av din Holder och av en slump har jag blivit erbjuden en A 55 årsmodell 87. Den har lastare och är i hyfsat skick. Frågan är bara vad dom ligger i för pris ungefär? Jag har ju tidigare varit inne på nån bandgående miniskotare men funderar nu på nått sånt här, hur begränsad är Holdern i skog? Hur är den i framkomlighet jämfört en fyrhjuling eller en vimek om man tänker att man har driven vagn. Hoppas på svar.


Måste ursäkta mig med att jag inte behärskar Holders modeller och egenskaper.

A55 kan vara något helt annat än den jag har sett i aktion.
Holder 500, midjestyrd, 4wd, mer än dubbelt så stor och stark som min minitraktor.
Tog sig halvhjälpligt fram på en något kuperad tomt, fastnade då och då, djupa spår där det var fuktigt.
Kunde inte backa nedför en brant slänt och sedan över en bro pga långt överhäng bak.

Från andra hållet backade jag minitraktorn med griplastarvagnen och fullt lass över bron och uppför samma slänt utan problem.

Den 500:n har i original på tok för smala hjul i förhållande till sin vikt.
Passar nog bättre på stadens vägar och gator i sopning, snöröjning och liknade.

Som sagt om A55 vet jag ingenting.

Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#243768 Jo av det jag sett så ser 500 modellen inte ut att lämpa sig för annat än gator och torg. A 55 är helt annars med mycket större hjul och hytten bak, som en vanlig traktor. Tyvärr så verkar 55an ha lite stor vändradie trots att den är midjestyrd. Sen så ser den ut att ha ett fasligt överhäng fram som kanske tar i lätt. Men rätta mig om jag har fel. Priset styr i slutändan men frågan är vad som är skäligt.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243775 A55an slutade tillverkas -78 så om det är en 87a du kollar på så är det antingen fel årsmodell angiven eller så är det en nyare modell, kan va A60-65 eller nåt sånt.

A55 tror jag kommer funka kanon i skogen. A60 o A65 finns ju som "Forst" version o kan säkert gå oxå. Övriga modeller ska man nog glömma för skogskörning om man inte bygger om drastiskt. Jag har spånat lite kring det oxå o det är nog möjligt om man vill.

När det gäller pris så tittade jag på ett par A55 som låg runt 40-60tusen. Slitna,rostiga men fungerande.

Den jag köpte vart lite billigare men krävde ju en del jobb. Å andra sidan har den bara gått 3500 timmar. Jag gillar skruvandet o att få saker som jag vill ha det så det passade mig bra.

Överhänget tror jag ser större ut än vad det egentligen är pga traktorns övriga propotioner. En bukplåt för att skydda tråg o kyl är nog vettigt.
Vad gäller vändradien så ska det bli kul att se hur det blir i skogen men jag tror att det ska funka med tanke på att midjestyrningen ger ett helt annat rörelseschema.

För övrigt så är det gedigen tysk kvalite i allt på maskinen. Allt är välgjort o robust o inte en tumgänga så långt ögat når, tillomed i ventilpaketets anslutningar är det mm-gänga.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243787 Kollade lite o hittade uppgifter om markfrigång på A60- 347mm A65-305mm.
Inget vidare bra kanske. Kan ju kanske förbättras med annan hjulutrustning.

Min A55 är 45cm under axlar o 40cm under draget.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

Jonathan maskiner  
#243788 Jo det är nog en a 60. Den har något mindre hjul än din, dessutom har den riktig hytt och jag tror den har värme. Har din kraftuttag fram oxå? Det har iaf den jag pratar om men inget schaktblad. Ajja ska bli intressant att höra priset. Det går ju som du säger att byta till större hjul, sen blir det ju inget problem att fixa extra hydraulpump på kraftuttaget för ev vagn. Hoppas bara priset blir det rätta. Tack för tipsen och infon!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).